- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


Nye Hyundai motorer til prisbillig Sonata

- vi har prøvet dem


Tekst: Søren Clauding - Foto: Vivi Siiger - 20. maj 2006

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Hyundai Sonata er en mere end almindelig interessant bil for os afgiftsplagede danskere. Det har mange for længst fundet ud af, for efter introduktionen af den seneste generation af den store luksuøse mellemklassebil sidste år steg salgstallene fra omkring 500 biler om året til 1500.

 

I år forventer Hyundai, at 2000 danskere køber en ny Sonata. Grunden til optimismen ligger bl.a. i to helt nye motorer, som gør Sonata'en endnu billigere.

 

Den ene - en 144 hestes 2-liters benzinmotor - er netop introduceret. Den anden - en 140 hestes diesel - introduceres i begyndelsen af juni.

 

Med 2-liters benzinmotoren bliver Sonata 10.000 kroner billigere end den hidtil billigste modelvariant (2,4 liters benzin), men der er også besparelser at hente på såvel driftsøkonomi som ejerafgift, fordi 2-liters maskinen er mere benzinøkonomisk.

 

Dieselmotoren er den første i Sonata programmet. Der er tale om en ny og moderne konstruktion og prismæssigt er den ekstraordinært attraktiv, fordi prisspændet mellem 2-liters benzin'eren og 2-liters diesel'en kun er 20.000 kroner.

 

Årsagen er dog, at der er mere udstyr i benzin-udgaven end i diesel-udgaven. Derfor har en Sonata 2,0 CRDi ikke fuldautomatisk klimaanlæg men "kun" manuel aircondition, man må klare sig uden læderrat, sædevarme, multijusterbart rat, tripcomputer og alufælge - hvad der næppe er et stort problem, hvis Sonata'en er anskaffet for at skulle køre langt til en fornuftig pris.

 

Vi har prøvet begge de to motorer og ingen af dem kan der sættes en finger på. Dieselmotoren har Hyundai importøren al mulig grund til at forvente sig meget af, for den er ikke bare økonomisk, lydløs og smidig, den er også moderne i den forstand at den eksempelvis ikke på gammeldags vis pludselig taber effekt og moment, når man nærmer sig det maksimale omdrejningstal.

 

Her sker det gradvist og "signalet om, at se at få skiftet til et højere gear" kommer så blidt, at kørslen bliver meget komfortabel.

 

2-liters benzinmotoren er også lidt af en vinder. Den har fuldt tilstrækkelig effekt til at håndtere den store bil, den er særdeles omdrejningsvillig og meget lydløs.

 

Med begge motorer placerer Hyundai Sonata sig i en klasse, hvor konkurrenterne koster i nabolaget af 300.000 kroner.

Hyundai Sonata er en elegant mellemklassebil som har opnået rigtig stor succes i Danmark.

 

Den nye 2-liters diesel vil blive populær hos bilejere med stort kørselsbehov.


 

 

Sammen med dieselmotoren introduceres en 6-trins manuel gearkasse. Den er naturligvis med til at reducere brændstofforbruget, men den deklasserer fuldstændig den 4-trins automatgearkasse, som også kan leveres.

 

Sonata med automatgear er 20.000 kroner dyrere, den kører næsten 17 procent (!!!) kortere på literen, den koster 2000 kroner mere i ejerafgift om året og den må kun trække en anhænger på 1100 kg sammenlignet med de 1700 kg, manuel-gears udgaven kan klare. Så man skal virkelig have et behov for automatgear, for at den version bliver attraktiv.

 

Hurtige data om Hyundai Sonata:

 

2,0 GLS:

 

Pris:

kr. 250.000

Motor:

4 cyl. benzinmotor, 144 HK, 188 Nm

0-100 km/t

Topfart:

10,5 sek/206 km/t

Brændstoføkonomi:

12,5 km/l

Ejerafgift:

3.500 kr./år.

 

2,0 GL CRDi

 

Pris:

kr. 270.000

Motor:

4 cyl. common rail turbo diesel, 140 HK, 306 Nm ved 1800-2500 omdr./min.

Brændstoføkonomi:

16,4 km/l

Ejerafgift:

4.500 kr./år

Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt