- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


First World Testdrive:

Toyota RAV4 Hybrid


Helt ny SUV-hybrid med masser af pondus


Af Søren Clauding – januar 2019

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Toyota har skabt en helt ny RAV4. Den er så gennemgribende ny, at det på det nærmeste kun er Toyota logo’et, den har til fælles med forgængeren – plus, selvfølgelig – historien, som kan føres helt tilbage til 1994 – den nye RAV4 er 5. generation. Toyota er lig med hybrid, og det var da også kun hybridbiler, der var mulighed for at prøve i forbindelse med de første internationale prøvekørsler, der fandt sted på udfordrende veje vest for Barcelona i Spanien.

 

Faktisk kan den nye RAV4 også fås med en 175 hestes benzinmotor, som for mange mennesker vil være den økonomisk mest attraktive løsning. Vil man køre hybrid, skal man lægge 120.000 kroner oven i, men så får man også en 218-hestes motor og et højere udstyrsniveau.

 

Langt på literen

Hybrid er den komfort- og miljøoptimale udgave, hvad det sidste angår bl.a. fordi den kan køre næsten 22,2 km pr. liter benzin, opgjort vha. WLTP målemetoden og omregnet til NEDC2 tal, som har vist sig at være meget tæt på det virkelige forbrug (til sammenligning kører ikke-hybrid udgaven med benzin motor og 2-hjulstræk højst 17,9 km/l og da kun med CVT-automatgearet). Vælger man den firehjulstrukne hybrid-version, kan man køre 22,7 km/l – forklaring følger.

 

Først lige et a-pro-pos forbrugsmålinger: d. 1. april i år vil registreringsafgiften i Danmark blive beregnet på grundlag af de endelige WLTP tal, og da vil de allerfleste biler stige lidt i pris. Toyota forventer dog maksimalt en prisstigning på 10.000 kroner på RAV4, men 10.000 kroner er jo også en slags penge. Heldigvis, hvis man er RAV4 liebhaver, bliver den nye bil markedsført i Danmark allerede første weekend i februar, og Toyota forventer ikke den helt store leveringstid, end ikke i startfasen.

 

Maskulin udstråling

For de penge, uanset man vælger den ene eller den anden version, får man ikke bare en helt ny og meget gennemarbejdet bil, man får også et design med markant mere maskulinitet og pondus end den seneste RAV4 kunne byde på – selvom den nu også hen ad vejen er blevet strammet fornuftigt op. Men den nye bil er iøjefaldende, designelementer som den sekskantede frontgrill finder man overalt på bilen, selv i hjulkasserne. Det er med til at gøre RAV4 karakteristisk, vel at mærke på den gode måde.

 

Det er da også præcis, hvad Toyota har villet opnå. De har gradvist moderniseret designet over de seneste år, med CHR modellen som det ultimative udtryk derfor. Men CHR er mere iøjefaldende end den er praktisk. Det kan man ikke sige om RAV4. Den er helt igennem også ret praktisk anlagt.

 

Masser af plads

Det gælder bl.a. pladsforholdende. Selv i den firehjulstrukne version med hybrid drivline er pladsforholdende fremragende. Bilen måler godt 4,60 meter i længden og har kun en beskeden kardantunnel ned gennem midten af kabinen. Tiden ved de første prøvekørsler var for knap til at gå i tekniske detaljer, men kardantunnellen er kun i brug ifm. det mekaniske system, som udgør firehjulstrækket i benzin-udgaven, hvorimod det i hybridudgaven varetages af en ekstra elmotor på baghjulene.

 

Toyota oplyser dog, at kraftfordelingen mellem for- og bagaksel kan variere fra 100 procent på forhjulene til 20:80 (for:bag), elektronisk reguleret. Da effekten af elmotoren på bagakslen ikke er oplyst – det må vi går mere under huden på senere – kan vi blot konstatere, at kraftfordelingen naturligvis godt kan være 20:80, såfremt motorerne ikke arbejder for fuld styrke. Hvorimod kraftfordelingen 20:80 i benzinudgaven, som i øvrigt er udrustet med en 2-liters motor uden turbolader, formentlig godt kan håndtere de mange kræfter på baghjulene og det er formentlig også grunden til, at den firehjulstrukne benzinudgave kan køre med en anhænger på 2000 kg.

 

Stor betydning med AWD

I on-board videoen her på siden får vi en klar fornemmelse af, hvor stor betydning det har, at baghjulene hjælper til, i det fedtede og ret uforudsigelige spor, vi havde mulighed for at gennemkøre, og det er vel ret beset det vigtigste.

 

Den nye RAV4 er den første bil, der er skabt på grundlag af K-udgaven af Toyotas nye globale arkitektur. K-udgaven passer til SUV-proportionerne og har bl.a. medført markant mere plads i kabinen, uden at bilen er blevet længere end forgængeren.


Link til importøren

Andre Toyota prøvekørsler – find dem hér >>>

 

Læs også:

Miljø rigtig fuldblods allround-bil >>>


Vi har prøvekørt den helt nye Toyota RAV4 Hybrid, skabt på Toyotas nye Globale Arkitektur platform-K. I videoen kan man se hvordan den nye bil håndterer et uforudsigeligt underlag på en smattet grusvej i bjergene vest for Barcelona. Fuld HD.


 

 

Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt