- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


First World Testdrive:
Toyota GR Supra

Hybrid eller ikke hybrid - det er spørgsmålet
Af Søren Clauding – maj 2019

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Toyota er som bekendt verdens uden sammenligning største producent af hybridbiler. Det er mere end 20 år siden, man for alvor satte gang i serieproduktionen af biler, hvor benzinforbruget og dermed forureningen reduceres markant ved anvendelse af det, man nu kalder selvopladende hybridbiler. Alligevel lancerer verdens største bilmærke en sportsvogn uden hybrid.

 

Det kan synes en smule underligt, ikke mindst i forhold til, at Toyota har været i stand til at bygge andre højtydende hybridbiler, hvor deres Le Mans vindende racersportsvogn er det bedste eksempel. Men der er en forklaring på alting.

 

En dråbe i havet

For det første skal man forholde sig lidt til proportionerne: I år vil der blive serieproduceret 900 Supraer, lidt flere i de kommende år, men mange bliver der ikke tale om. Det skal ses i forhold til Toyotas årlige bilproduktion er på over 10 millioner.

 

For det andet stiller de formål, hvortil en bil produceres, en stor rolle for hvilken teknologi, der benyttes. Kører man rundt i Sahara ørkenen, og det er der faktisk mange mennesker, der har behov for, opdager man, at Toyota er storsælgende af terrængående biler som LandCruiser og Hilux, der i den ultimative udgave i øvrigt vandt dette års Dakar-rally i Sydamerika. Ingen af de biler, endsige deres brugere, vil have glæde af hybrid teknologi.

 

Sværtransport og hybrid er no-go

Det samme gælder langt hen ad vejen de storsælgende varevogne og andre erhvervsbiler. Bl.a. pga. deres skiftende belastning er hybrid-teknologien en dårlig løsning - af samme årsag er de selvladende hybridbiler heller ikke verdensmestre i at køre med anhænger.

 

For det tredje ville anvendelsen af en i givet fald måske mere eller mindre vellykket hybrid-drivline kunne dreje opmærksomheden væk fra det ønske, som Toyota egentlig har haft med den nye GR Supra, sådan som undertegnede oplever det: At dokumentere, at man fortsat mestrer det, der skal til for at skabe en køredynamisk bil, uden at ramme et prisniveau som en decideret supersportsvogn. Toyota ønsker med GR Supra at underbygge, at det, trods verdens behov for bæredygtig livsførelse, er tilladt også at have det sjovt ind imellem.

 

Det større perspektiv

Set i et større perspektiv, er der nok en række andre områder i det globale billede, hvor virkningen af en målrettet indsats vil have langt større virkning end ved, blot at undlade at bygge en sportsvogn. Toyota hylder som nævnt selv, at gøre en indsats, og man har gjort det i flere årtier og derigennem sparet verden for kolossale mængder af CO2. Men også ud fra en bilteknisk synsvinkel giver en GR Supra god mening.

 

Naturligvis koster det benzin, at køre rundt i en Toyota GR Supra, og den type af biler må da også forventes, trods alt snart at tilhøre en uddøende race. Alene ud fra den synsvinkel er det herligt, at Toyota tør bygge en sådan bil, omend den strider mod deres hybrid-teknologi. Men der er virkelig også en dybere mening med galskaben.

 

En proces hvori man skal leve

Rom blev ikke bygget på én dag. Det tager tid at miljøoptimere verdens bilpark, og et vigtigt indslag i den aktuelle forandringsproces er netop Toyotas millioner af hybridbiler.

 

Men i samme åndedrag må mennesker ikke glemme at leve, at føle passion, at realisere de gaver, livet giver. Og for mange nulevende mennesker er det bl.a., at kunne opleve en fuldendt køretur i samspil med en perfekt mekanik. Det er måske endda den dynamo, der skal til, at man går videre i dagligdagen, og i andre sammenhænge målrettet yder en indsats for at gøre jorden til et endnu bedre sted at være.

 

Bidrag til teknisk udvikling

Oven i det får de teknikere, der udvikler en bil som GR Supra, mulighed for, at forfine deres evne til at optimere biler ud i det ekstreme, præcis som man gør det i motorsport, men i Supra-tilfældet gør man det helt frem til serieproduktion og hverdagskørsel.

 

Også derfor er bilen, i et trods alt ganske beskedent styktal, dels er et håndgribeligt udtryk for, at det kan man hos Toyota: man kan ud i ekstremerne understrege, at det er slut med kedelige biler, og dels er de udtryk for, at man mestrer en teknik, som mere eller mindre direkte kan overføres til de biler, som i kraft af deres bæredygtige teknologi bidrager til, at reducere belastningen af jordkloden.

 

...og så kører den i øvrigt 12,2 km/l (WLTP), så helt galt er det trods alt ikke - det er faktisk et pænt tal for så potent en bil!


Link til importøren

Andre Toyota prøvekørsler - find dem hér >>>

Læs også:
Legenden brager der ud af for sidste gang

Slut med kedelige Toyota'er: det endegyldige bevis

Vi har prøvekørt den helt nye 340-hestes Toyota GR Supra sportsvogn, bl.a. på Jarama racerbanen nord for Madrid i Spanien. Fuld HD.

Foruden testkørslerne på Jarama racerbanen har vi også prøvekørt den nye Toyota GR Supra på snoede og kupperede landeveje nord for Madrid i Spanien. Fuld HD.




Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt