- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


First World Testdrive:
 Toyota GR Supra

Slut med kedelige Toyota'er - det endegyldige bevis
Af Søren Clauding – maj 2019

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Aldrig mere en kedelig Toyota. Så klart har Toyotas allerøverste chef for længst erklæret, at det skulle være, og med det in mente både visuelt og hvad køreglæde angår, har verdens største bilmærke over de seneste år gennemgået en forvandling. Den helt nye Toyota Supra er det endegyldige bevis for, at Toyota mestrer teknikken.

 

At man så er gået på kompromis med hybrid-filosofien er til at leve med. Og hvem ved, måske dukker der en dag en hybrid-sportsvogn eller fuldt elektrisk Toyota sportsvogn op. Faktisk undlod Toyota ved de første internationale prøvekørsler IKKE, at drage Formel E og E-motorsport ind i billedet og hvad det sidste angår, har man allerede engageret sig med en særlig racerklasse for den nye Supra.

 

Fra den virtuelle til den virkelige virkelighed:

Toyota GR Supra er en ultimativ sportsvogn. Bemærk, der blev skrevet “sportsvogn”, for selvom dele af de første internationale prøvekørsler fandt sted på Jarama racerbanen nord for Madrid i Spanien (en racerbane, der dengang, hvor den første Celica Supra, som den hed, ramte landevejen, stadig lagde asfalt til Formel 1), er den ingen racerbil. Det fastslås gennem en forbavsende komfortabel affjedring.

 

Nej, den er ikke blød, men heller ingen rystende oplevelse, hvad ikke mindst prøvekørslerne på snoede og til tider ujævne offentlige asfaltveje i området også gav indsigt i. Havde den været en racerbil, havde man skullet gå alt for meget på kompromis med ikke bare kørekomfort, men også moderne sikkerhed, som bilen er spækket med efter alle kunstens regler, den ville have været meget lettere, men fremfor alt næsten ubrugelig i hverdagen. Og en GR Supra er faktisk ret anvendelig.

 

Gennemtænkt design

Der er dog tale om en bil omend, med rimelig bagageplads, alene plads til to personer. Men trods en længde på 4,38 meter og en moderat højde på blot 1,29 meter er der god plads i kabinen. Der er i sagens natur ikke meget plads til loftet, og kabinetaget er afrundet, så det er noget lavere i siderne (det ses bl.a. i on-board-videoen her på siden, hvor der var umuligt at få kameraet så højt op, at det gav tilstrækkelig view over asfalten foran bilen - enten skulle seerne kunne se ud, eller også skulle undertegnede kunne det, og det faldt så ud til min fordel…). Men det design underbygger bilens vævre køreegenskaber, og er helt i tråd med moderne sportsvogns-design.

 

Tro over for traditionerne er GR Supra baghjulstrukken og har frontmotor. Man sidder bag bilens midteraksel, lavt og underbygger dermed et tilsvarende lavt tyngdepunkt. Toyota har også stræbt efter en ligelig vægtfordeling, der naturligvis varierer, afhængig af passagererne vægt, bagagevægt og mængden af benzin i tanken.

 

Optimale vej-egenskaber

Vigtigere er da også bilens balance under kørslen. Man er dog gået lidt på kompromis, for at optimere vægtfordelingen og for ikke at overgøre en bil, der trods alt skulle kunne prissættes fornuftigt (den er langt henad vejen at betragte som en supersportsvogn, men i sagens natur ikke på niveau med fx Porsche 911, Lamborghini og diverse Ferrari sportsvogne). Fx har man valgt McPherson fjederben oppe fortil. Det er en let og enkel konstruktion, som også giver plads til den store 6-cylindrede 3-liters motor, og i praksis håndterer den affjedringen glimrende.

 

Havde man benyttet den ultimative dobbelte wishbone, som både er tungere og mere pladskrævende, ville man have skullet gå på kompromis med bilens længde/bredde forhold og det ville man ikke. Forholdet mellem akselafstand og sporvidde er 1:1,55. Præcis dét forhold er optimalt for en bils køredynamiske oplevelse, når det gælder vejgrebet.

 

Velfungerende hjulophæng

Det mærkes i praksis gennem en yderst letkørt, velafbalanceret bil, som presset udover skrid-grænsen på racerbanen resulterede i en let, glidende retningsorienteret udskridning. Ser man optagelser af Supra’en i kraftig udskridning, fx. i sidste del af on-board videoen fra racerbanen, er der tale om en målrettet køre-provokation. Det er ikke den hurtigste vej gennem og ud af en kurve (og det var da heller ikke undertegnede, der sad bag rattet under de optagelser…).

 

En del af forklaringen findes også i det avancerede og kompakte multilink baghjulsophæng, som ikke mindst har stor værdi på de ujævne bjergveje, og også havde det ved hastighederne på over 200 km/t ned ad en ujævn langside på Jarama racerbanen. Med ujævn asfalt også i kurverne er den rette baghjulsophængning alfa og omega for et sikkert vejgreb.

 

BMW’s bedste

Maskineriet er, som Toyotas projekt-ansvarlige Tetsuya Tada, udtrykte det, “den måske bedste motor, BMW nogensinde har produceret”. Det er en 340 hestes 3-liters række 6’er, der fastholder topeffekten over ikke mindre end 1500 omdr./min, begyndende ved 5000. Drejningsmomentet topper på 500 Nm allerede ved 1600 omdr./min. og det fastholdes op til 4500 omdr./min.



Sammen med en velproportioneret, hurtigt-skiftende 8-trins automatgearkasse får man en usædvanlig smidig kørsel, uanset man vælger at bruge hele kraft-potentialet til at accelerere fra 0-100 km/t på 4,3 sekunder eller blot cruise en tur ud i landskabet og nyde en perfekt kontrolleret bil assisteret af en perfekt motorlyd.


Link til importøren

Andre Toyota prøvekørsler - find dem hér >>>

Læs også:
Hybrid eller ikke hybrid - det er spørgsmålet

Legenden brager der ud af for sidste gang

Vi har prøvekørt den helt nye 340-hestes Toyota GR Supra sportsvogn, bl.a. på Jarama racerbanen nord for Madrid i Spanien. Fuld HD.


Foruden testkørslerne på Jarama racerbanen har vi også prøvekørt den nye Toyota GR Supra på snoede og kupperede landeveje nord for Madrid i Spanien. Fuld HD.



Hurtige fakta om Toyota GR Supra


Introduktion i Danmark: Sommeren 2019

2019 produktionen er udsolgt på forhånd, men vil kunne købes til levering i 2020.

Listepris: kr. 1.009.990.

 

Motor og præstationer:

6 cyl. Rækkemotor, turbo-benzin, 3,0 liter, 340 hk/5000-6500 omdr./min. 500 Nm/1600-4500 omdr./min. 0-100 km/t: 4,3 sek. Topfart: 250 km/t (elektronisk begrænset). 8-trins automatisk sportsgearkasse. 12,2 km/l (WLTP).

 

Længde: 4,38 m.

Højde: 1,29 m.

Aksel afstand: 2,470 m.

Bagagerum: 290 l.

Forhjul: 255/35-19

Baghjul: 275/35-19

 

Premium udstyr (kun topudstyret “Premium” m Isofix.arkedsføres i Danmark, bl.a.:

19” alufælge med Michelin Pilut Super sport. 2-zone klimaanlæg. 12 højtalere. Adaptiv fartpilot. Adaptiv variabel affjedring. Aktivt differentiale. Bakkamera. Brembo sportsbremser. El-justerbare sportssæder i læder med varme. Head-up display. Fuld LED. 8,8” touchscreen. Navigation. Regnsensor. Nøglefri betjening. Automatisk nødbremse - fodgængere også i mørke samt cyklister i dagslys. Aktiv vejbane-assistent. Tyverialarm. Fjernbetjening via smartphone-app. 7 airbags. 3 års garanti.


Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt