- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


First World Testdrive:
 Toyota GR Supra

Legenden brager der ud af for sidste gang
Af Søren Clauding – maj 2019

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Om et års tid eller to er det forbi. Nye internationale regler gør stort indhug i superbilernes traditionelt lidt støjende adfærd. Til den tid vil det i praksis være umuligt, at manipulere bilernes udstødningslyd, når der skiftes fra Normal køreindstilling til Sport, men endnu eksisterer muligheden og dermed er Toyota på linje med lovgivningen, når de om kort tid lancerer den helt nye Toyota Supra.

 

Det gør nu ikke så meget, at Supraen støjer lidt i ny og næ. For det er kun i sportsmode den brager derud af. I normalindstillingen er den ganske civiliseret og dermed er den helt i tråd med bilens efter omstændighederne ret civiliserede affjedring. Og så er det ret begrænset, hvor mange vi overhovedet kommer til at se på vore breddegrader.

 

Få biler til landet

Der er forudbestilt og erlagt depositum for et noget større antal eksemplarer end der overhovedet kommer til Danmark i år. De heldige, og der er kun tale om ganske få, har fået bekræftet bestillingen og betaler siden den nette sum af 1.009.990 kroner, når deres nye sportsvogn bliver leveret. Antallet kan dog blive øget en anelse henover året, så der er håb forude for de, der i første omgang bliver skuffede, og af samme årsag vil Toyota i Danmark heller ikke oplyse det præcise antal.

 

I Europa vil der i år blive leveret 900 eksemplarer af den helt nye globale sportsvogn, men efter 31. december er der atter et år, og Toyota indstiller ikke produktionen lige med det samme.

 

En ægte sportsvogn

Der er da også en del år uden Supra at råde bod på. Den legendariske sportsvogn, som første gang så dagens lys i 1978, har ikke været i produktion siden 2002, og den sidste fabriksnye bil, leveret på danske nummerplader, bragede ud på landevejene i slutningen af det forrige årtusinde (i øvrigt til en pris på 1 million krone). Tiderne skiftede, prisen er stort set uændret, men det, foruden navnet, er også det eneste, den nye Supra har ført med sig fra fortiden.

 

Den nye Supra er fortsat en sportsvogn. Det var tydeligt ifm. de første internationale prøvekørsler, som fandt sted på snoede bjergveje nord for Madrid i Spanien. En del af testen fandt imidlertid sted på den udfordrende Jarama racerbane, der dengang, den første Supra blev sat i produktion, stadig lagde asfalt til det spanske Formel 1 Grand Prix.

 

Supraen var herlig at teste på racerbanen, som trods fornyet asfalt er en smule ujævn. Men den er ingen racerbil, omend den langt henad vejen er bygget efter alle kunstens regler. Fordelen ved banetesten var måske mest, at færdselsloven ikke gælder sådan et sted, og så kan man koncentrere sig helt og aldeles om bilens køreegenskaber.

 

Gazooo Racing + BMW

Den nye Supra bærer mellemnavnet "GR". GR står for Gazoo Racing og er i praksis den division, der udvikler fabrikkens ultra sportslige biler. Den svarer på mange måder til fx AMG Mercedes, men det var nu kollegerne fra en anden tysk producent af sportslige premium-biler, der kom i spil, da Toyota besluttede at give Supra et comeback, nemlig BMW.

 

Stort set samtidig med, at Toyota endegyldigt ville gøre op med det ikke så flatterende omdømme, verdens trods omdømmet absolut største bilmærke ikke helt uden grund har pådraget sig - at deres biler ikke var verdens mest underholdende køretøjer – tog japanerne kontakt med tyskerne.

 

Slut med kedelige Toyota’er

Det skal være definitivt slut med at bygge kedelige biler, erklærede Toyotas øverste præsident, Akio Toyoda, og på det grundlag fik en fabrikkens absolutte eksperter, Tetsuya Tada, opgaven, om muligt at etablere et samarbejde om skabelsen den ultimative sportsvogn med BMW.

 

Al begyndelse er svær, ikke mindst mellem to parter, der ikke traditionelt har samarbejdet, men efter en træg start kom der gang i tingene, og resultatet fremstår i dag i form af den helt nye Toyota GR Supra, som en en lukket sportsvogn med klare træk fra den ikoniske 2000GT, og BMW Z4, der kun kan fås som cabriolet.

 

Den ultimative sportsvogn

Basis er den samme i de to biler. BMW leverer det, som Tetsuya Tada, der var til stede i forbindelse med de første internationale prøvekørsler, ikke holdt sig tilbage for at kalde verdens måske allerbedste 6-cylindrede række turbo.

 

Toyota havde fået gennemført sit ønske om en ultimativ sportsvogn, hvor køreegenskaber havde allerhøjeste prioritet med optimal vægtfordeling og den ideelle kombination af akselafstand og sporvidde (efter en faktor på 1,55), og dermed er to ens, men endda yderst forskellige biler kommet til verden.


Link til importøren

Andre Toyota prøvekørsler - find dem hér >>>

Læs også:
Hybrid eller ikke hybrid - det er spørgsmålet

Slut med kedelige Toyota'er: det endegyldige bevis

Vi har prøvekørt den helt nye 340-hestes Toyota GR Supra sportsvogn, bl.a. på Jarama racerbanen nord for Madrid i Spanien. Fuld HD.


Foruden testkørslerne på Jarama racerbanen har vi også prøvekørt den nye Toyota GR Supra på snoede og kupperede landeveje nord for Madrid i Spanien. Fuld HD.






Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt