- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


First World Testdrive: Renault Clio

Helt ny Clio skal udbygge succesen


Af Søren Clauding – 26. juni 2019

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Det er ikke ligegyldigt, når den franske bilgigant, Renault,  lancerer en ny Clio. For netop Renault Clio er den mest købte franske  bilmodel nogensinde med over 15 millioner eksemplarer på små 30 år. Og da bilen samtidig er den mest solgte i sit segment i Europa, er scenen sat for endnu en succes. Man kan faktisk ikke tillade sig, at den ikke bliver det.

 

I de senere år er den imidlertid blevet kraftigt udfordret af søstermodellen Captur, der klassificeres som en B-SUV/crossover, og det er uforståeligt nok, for begge udmærker sig ved et moderne, iøjnefaldende design. Der er da heller ikke pillet så meget ved designet på den iøvrigt helt nye Clio, som vi har haft lejlighed til at stifte nærmere bekendtskab med i forbindelse med de første internationale prøvekørsler på varierede vejstrækninger øst for Lissabon i Portugal. Ikke i forhold til den skelsættende fornyelse, den hidtidige 4. generation Clio var udtryk for.

 

Store ændringer under lakken

Den nye Clio har fået den nye Renault front, og de udvendige linjer er strammet op, så bilen fremstår mere kontant og med mere maskulin pondus. Men i undertegnedes optik er det især i interiøret, den store forskel findes. Og i teknikken Ikke mindst.

 

De to ting hænger langt henad vejen sammen. Det helt nye og yderst elegante instrumentbord, som i førersiden nærmest kan kaldes en omend beskeden omfavnelse af føreren, har nemlig foruden de også strengente linjer, en dominerende 9,3" berøringsskærm, der er placeret vertikalt. Dog ikke så markant vertikalt som i flere af familiemedlemmerne, og det vinder designet bestemt ved, og da skærmen har en klart bedre opløsning, dvs. skarphed, og farvegengivelse, end skæmen i den tidligere model, er brugbarheden rigtig god.



Vellykkede løsninger

9,3" skærmen er anbragt i midterkonsollen og eneste mærkbare minus er, at den defroster, der befinder sig mellem skærm og den centrale instrumentering med grundliggende køreoplysninger - speedometer, triptæller etc., ikke har mange chancer for, at sende luftstrømme  andre steder hen end direkte mod føreren.

 

Men ellers har man designmæssigt vellykkede løsninger. Som fx skærmen, der netop indeholder speedometer og andre køreoplysninger, der er helt og aldeles digitalt. Det er en i øvrigt 10" stor sekskantet skærm,  hvor man kan vælge mellem flere forskellige designs.

 

Kørehjælpemidler

Den nye Clio tilbyder kørehjælpemidler som vognbaneassistent, som både kan fungere blot som en advarsel ved passage af vejstriber og som en semi selvkørende funktion, der centrerer bilens position i vognbanen og holder den der.

 

Den nye Clio har også elektrisk p-bremse, hvorved der er frigjort plads til en småtingsboks mellem forsæderne, der også tjener som midterarmlæn. Praktiske løsninger omkring førerpladsen inkluderer noget så simpelt som en pasformet fralægningsplads til nøglekortet og greb til regulering af forsædernes ryglænshældning fortil på siden af sæderne, i stedet for den traditionelle position tæt ved ryglænene, der kan være uhandy i brug.

 

God plads

Bagagerummet er med næsten 400 liter det største i klassen, det er let at komme til gennem en bred tophængslet bagklap og begge dele til trods for, at Clio er krøbet godt en cm i længden. I øvrigt er bagagerummet lidt mindre i dieseludgaverne, fordi der skal være plads til en AdBlue tank ifm. SCR katalysatoren, der som bekendt eliminerer de for især nærmiljøet så skadelige kvælstofilter.

 

I kabinen benyttes også en ny type særligt sikre voluminøse sæder, som imidlertid stjæler lidt  benplads fra bagsæderne. Er fører og forsædepassager langbenede, er bagsædet i den nye Clio ikke det bedste sted at være.

 

Mange drivliner

Renault Clio vil kunne købes med en række forskellige drivliner. Mindst på det danske marked er en 1-liters 3-cylindret benzinmotor uden turbolader på 72 hestekræfter med tilhørende manuelt gear. Ved de første internationale prøvekørsler var der ikke mulighed for at prøve den udgave og heller ingen af de to dieselversioner.

 

Mulighederne omfattede udgaven med 3-cylindret 1-liters 100 hestes turbobenzin såvel som en 4-cylindret 1,3 liters turbobenziner på 130 hk - en motor som også findes hos Mercedes (som blot kalder den for en 1,4 liters maskine - der skal vel være forskel at spore…). Førstnævnte med 5 trins manuelt gear og sidstnævnte med en 7-trins EDC dobbeltkoblings automatgearkasse, som bl.a. bidrager med en bedre benzinøkonomi end med de 5 manuelle gear.

 

Avanceret hybrid i 2020

Foruden de to konventionelle motor typer, som selvfølgelig overholder de kommende Euro 6d TEMP miljønormer, følger der også en helt ny elektrificeret drivline. Denne såkaldte E-Tech hybrid lanceres i 1. Halvår 2020 og er yderst avanceret i sin konstruktion.

 

Uden at være en  plug-in hybrid forventes det, at Clio’en i bykørsel vil kunne køre op til 80 procent af tiden på elektricitet alene, trods batteriets beskedne størrelse på 1,2 kWh. Kort fortalt inkluder drivlinen en 1,6 liters benzinmotor og to elektriske motorer samt en automatgearkasse uden kobling. Den vender vi tilbage til, når vi nærmer os lanceringen.


Link til importøren

Andre Renault prøvekørsler – find dem hér >>>

 

Læs også:

Sporty Clio med sporty egenskaber


Vi har prøvekørt den helt nye Renault Clio på portugisiske provinsveje. Fuld HD.

Befordringsmidlerne i byerne er utallige. Vi foretrækker den røde fremfor den blå/hvide...


Den røde bil er er udgaven med 3-cylindret 100 hestes motor og cockpittet hér findes i den version.






Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt