- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 



First World Test drive: Ford Transit og Tourneo PHEV
Ford hybrider kører som på skinner

Af Søren Clauding - oktober 2019

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Det er ikke så mærkeligt, at det skorter med hybridbiler på varevogns-markedet, for varebiler har brug for stor trækkraft og det har hybridbiler ikke traditionelt let ved at levere. Derfor er Fords løsning faktisk ret genial, omend princippet i årtier har været set udenfor bilverdenen. I de nye Ford plugin biler er det nemlig elmotoren, der trækker bilen, og batteriet får strøm fra enten en stikkontakt eller den medfølgende ”rækkevidde forlænger” i form af en benzinmotor.

Det er en god løsning for en elektromotor udmærker sig ved, at den leverer et meget stort drejningsmoment - ofte meget større end en tilsvarende dieselmotor kan gøre det (og dieselmotorer er netop kendetegnet ved at levere det store moment, uden at der som i højtydende turbobenzinmotorer sker en drastisk stigning i brændstofforbruget). Et stort drejningsmoment er i princippet lig med god trækkraft.

”Hybrid lokomotiver”
Man kender allerede de kraftige elektromotorer fra de store dieselelektriske lokomotiver (en slags hybrid-lokomotiv) og også fra de lokomotiver, der henter strømmen ned fra køreledningerne. De kan gøre det og de er effektive, fordi de i praksis kan bygges så store, som man har brug for det, og ikke er begrænset af den trafik-fleksibilitet, som en bil nødvendigvis må besidde.

En meget stor del af udfordringen handler om plads. Og dér har Ford udnyttet den idé, man lancerede helt tilbage i 2012 (læs om vores første møde med Fords EcoBoost motor hér >>>). Dengang præsenterede man nemlig en kompakt 3-cylindret 1-liters turbobenzinmotor, en såkaldt EcoBoost motor, der var så lille, at den kunne stå på et A4 ark. Den har man udviklet videre på, og det er præcis en af de seneste udgaver af den motor, man så fandt på at inkorporere i den nye plugin-hybrid løsning til varebiler.

Store batterier er dyre
Man kunne have lagt et kæmpemæssigt batteri ind i vognbunden på Transit Custom og derved skabt en regulær elbil med stor rækkevidde. Det ville imidlertid have været en meget kostbar løsning (og det ville have gjort bilerne dyre), fordi de store litium-batterier er dyre (udover at verdens litium reserver ikke er uendelig). I stedet har man i den nye Transit Custom og tilsvarende Tourneo Custom installeret et forholdsvis beskedent 13,6 kWh litium-batteri, hvormed man trods alt kan køre omkring 40 kilometer på elektricitet alene.

Det er princippet bag de fleste plug-in løsninger, men de er baseret på en sammenbygning af en benzinmotor og en elmotor, dvs. benzinmotoren trækker bilen, når elmotoren ikke gør det og den får iblandt også assistance fra elmotoren.

Elmotoren gør arbejdet
Ford valgte altså sin hybridløsning med elmotoren som den trækkende enhed. Det var også en økonomisk attraktiv løsning, for EcoBoost motorerne var jo på det nærmeste hyldevarer, de skulle ikke genopfindes men de ville, selv ikke med hjælp fra en elmotor, kunne klare at trække en mellemstor varevogn. Det kan den 126-hestes (92,9 kW) væskekølet elmotor til gengæld, for den frembringer også et imponerende drejningsmoment på ikke mindre end 355 Nm. Væskekølingen sikrer iøvrigt, at motoren ikke overopheder ved stor belastning, og med en nyttelast på over en ton, kan belastningen blive ret stor.

Som udgangspunkt oplader man batteriet via et almindeligt 240 Volt stik. Det tager 4,3 timer for en fuld opladning fra et 10 Amp stik og 2,7 timer fra en Type-2 lader, hvilket de fleste virksomheder kan passe ind i deres døgnrytme. Og siden kan man køre forureningsfrit i byzoner, hvor det måske endda som fx i London er et krav, at man ikke udsender udstødningsgas.

Valgfrihed og elbilskomfort
Man kan også vælge at gemme strømmen på batteriet til man får brug for den. I det tilfælde starter benzinmotoren blot og leverer den nødvendige strøm til kørslen. Eller, hvis man egentlig mest har brug for hybridløsningen til at holde benzinudgifterne nede, vælge at lade systemet optimere forbruget selv. Hvis man fx mellem to byzoner får behov for at forlænge rækkevidden på batteriet, kan det også lade sig gøre, for benzinmotoren kan oplade batteriet, samtidig med at den leverer strømmen til køre-motoren.

Den tekniske løsning kører som foregik det på skinner. Også i praksis. De første internationale testkørsler af de nye biler fandt sted i til tider hård blæst på svenske by-, provins og motorveje omkring Stockholm. Bilerne var forbavsende lidt sidevindsfølsomme og luftaffjedring sikrede høj affjedrings-komfort. Transit Custom havde dog godt 500 kg placeret lavt i varerummet, hvilket naturligvis medvirker til at sænke tyngdepunktet, men også det er realistisk, for er et varerum rigtig pakket, søger man altid at placere de tunge ting nederst.

Dertil kommer, at man har hele en elbils kørekomfort (på nær lidt brummeri engang imellem fra benzinmotoren, når den går i gang). Fremdriften er yderst jævn og behagelig, og man vænner sig hurtigt fra at benzinmotorens brummen skal have med bilens hastighed at gøre. Det er to adskilte ting og i øvrigt er støjniveauet ret lavt, især i Tourneo versionen.

Tjek på bilerne sparer tid og penge
Med hensyn til, at reducere forurening og i samme ombæring også at spare penge, er ruteplanlægning helt centralt. Derfor har Ford også udviklet ”FordPass Pro” til mindre virksomheder med op til fem biler i flåden. I praksis er der tale om en app, der kommunikerer med et modem i bilen via et SIM-kort og gør det muligt, at planlægge bilens aktuelle anvendelse og gøre det i overensstemmelse med fx servicebehov, optankning, opladning, kørselsmønster osv.

En række af bilernes funktioner kan desuden styres via app’en. Eksempelvis kan man åbne og låse bilen, så man ikke behøver gå tilbage og tjekke, hvis man er utryg ved om man nu har husket at låse den. Kabine og varerum kan naturligvis låses og låses op uafhængigt af hinanden. Systemet inkluderer også en alarm-notifikation, hvis en bils alarm udløses. Desuden kan bilernes motorer fjernbetjenes fx med henblik på kabineopvarmning i koldt vejr.

Andre Ford prøvekørsler - find dem hér >>>

Læs også:
Ford Go Further - Fords elektriske satsning >>>

Ford tænder for strømmen >>>
Vi har prøvekørt den helt nye Ford Transit/ Tourneo Custom PHEV i efterårsregnen i svensk bymiljø. Fuld HD.




Hurtige fakta om de nye
Ford Transit Custom og Tourneo Custom PHEV

Introduktion i Danmark: April 2019

Drivline:
Væskekølet permanent magnet 3-faset AC synkron elektromotor. 126 hk, 355 Nm. 1-gear A/T.

Væskekølet og opvarmeligt 13,6 kWh litium-ion batteri.

Opladningstider: 240V 10 Amp AC: 4,3 timer. Type-2 AC biloplader: 2,7 timer.

3 cyl. 1,0 EcoBoost turbobenzin tilkoblet en permanent magnet 3-faset AC synkron generator.

Benzintank: 54 liter.

Tophastighed: 120 km/t.

Forbrug og rækkevidde (WLTP) og egenvægt/nyttelast:
Transit Custom PHEV: 32,5 km/l. 70 g CO2/km. 41,7 km. 2195 kg/1130 kg.

Tourneo Custom PHEV: 28,0 km/l. 81 g CO2/km. 40,4 km. 2599 kg/566 kg.

Længde: 4,97 meter.
Højde: 2,00 meter.
Lastrum, Transit Custom: 6 kubikmeter.
Link til importøren






Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt