- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


First Test: Suzuki Vitara

Fremtidssikring


Af Søren Clauding – 30. oktober 2018

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

En af de mest solgte kompakte SUV’er i år til dato er den i øvrigt altid populære Suzuki Vitara. Selvom et kraftigt facelift var under opsejling, afholdt det ikke 972 danskere fra at investere i bilen, der i den nuværende fjerde generation siden 2015 er blevet købt af i alt 6.500 danskere.

 

Den succes skal fortsætte, og det har Suzuki fremtidssikret ved at give Vitara en ansigtsløftning, der ikke alene kan ses på overfladen. Efteråret 2018 er nemlig ”motor-tid”. Bilfabrikkerne kører om kap med tiden, for det gælder om, at få flest mulige biler klar til de kommende Euro 6d TEMP miljønormer, der træder i kraft næste efterår.

 

Benzinmotorer for fremtiden

Det er nemt for nogle, vanskelige for andre, men Suzuki er klar med Vitara, om end man i forløbet har måttet ofre dieselmotorerne. Det betyder ikke meget for Vitara på det danske marked, for her har salget af dieselmodellerne alligevel kun været ganske beskendent.

 

Motorprogrammet består nu af en ny 1-liters 3-cylindret Boosterjet benzinmotor, der med turbolader afløser den hidtidige 1,6 liters sugemotor. Den er i øvrigt Suzukis første benzinmotor med partikelfilter, idet de meget fine partikler, der opstår ved brug af det stærkt forbedrede indsprøjtningssystem, skal være fjernet helt og holdent. Effekten er 112 hestekræfter og et drejningsmoment på 170 Nm er til rådighed fra 2000 omdr./min.

 

140 hestekræfter til flere

Den hidtidige 1,4 liters Boosterjet motor på 140 hestekræfter kan nu også fås til det mellemste udstyrsniveau (hidtil var det kun den særlige S-version, der var den motor beskåret). Den gør det muligt med sine 220 Nm (1500-4000 omdr./min) at nå 100 km/t på 9,5 sekunder. Den er en fornøjelse at køre, støjniveauet er lavt og Vitaraens køreegenskaber lægger op til den kraftige af motorerne, var vores oplevelse af bilen med de to motorer på danske efterårsveje.


1-liters Boosterjet motoren er ny.


1-liters motoren har den karakteristiske lyd fra en 3-cylindret maskine, men den gør det også udmærket, især en benzinøkonomi på 18,9 km/l (vs 17,2 km/l for 1,4’eren) er et stærkt købsargument. Forbrugstallene er nemlig opnået indenfor rammerne af den nye WLTP testmetode (og omregnet til den såkaldte NEDC2 norm), der er tættere på virkeligheden end de hidtidige tal. Eksempelvis var tallet for S-modellen med 140 hk 19,2 km/l, da vi prøvekørte den i februar 2016. Det kan sammenlignes med det nye 17,2 km/l NEDC2 tal.

 

Sikkerhed

Suzuki Vitara er også blevet en endnu mere sikker bil at køre i. For det første kunne vi konstatere, at dens sidevindsfølsomhed er minimal, selv under kraftig vind på regnvåde danske efterårsveje. Men mere håndgribeligt er det, at Vitara nu i den såkaldte Adventure udgave og i alle versionerne med AllGripp 4WD er udrustet med en kraftig opgraderet sikkerhedspakke, der bl.a. inkluderer automatisk nødbremse baseret på kamera og laser-teknik (tidligere benyttede man alene radar). Vognbaneassistenten er nu aktiv, fartpiloten adaptiv og så er der sensor-målinger af typen Rear Cross Traffic og Blind Spot Monitoring m.m.

 

Visuelt har Vitara også fået et løft: Fronten såvel som bagenden er ændret, bilen kan leveres tofarvet og indvendigt har man fx taget blødere materialer i brug, som giver en mere lækker oplevelse.


 


Fine priser

Priserne er overraskenden derhen, at de kun er steget beskedent ift. forgængerne. Det skal ses i lyset af en mere moderne teknik, lavere forurening, forbedret brændstofforbrug og ikke mindst et væsentligt bedre udstyr.

 

Indgangsmodellen ”Club” til 198.000 kroner har bl.a. aircondition, el-ruder for, fjernbetjent centrallås, el-sidespejle, multijusterbart rat og ratbetjent cd-radio med Bluetooth. I Active-modellerne får man desuden fx klimaanlæg, 17”-alufælge, læderrat, tågelygter og et multimediesystem, der indeholder DAB+, bakkamera og Apple CarPlay. Priserne begynder her ved 218.000 kroner.

 

Beskeden merpris for mere motorkraft
I topmodellen Adventure, der er prissat fra 248.000 kroner får man desuden den omfattende sikkerhedspakke samt panoramasoltag, læder/ruskindsindtræk, nøglefri betjening, LED- nærlys, navigation og parkeringssensor. Og med en beskeden prisforskel på 15.000 kroner mellem de to motorvarianter 1,0 og 1,4 er det efter vores opfattelse også attraktivt, at vælge udgaven med 140 hk, der prismæssigt starter ved 232.990 kroner for Active-modellen, ikke mindst fordi køreoplevelsen er så god.

 

Sædvanen tro, og det er noget der virkelig skiller Vitara fra konkurrenterne i klassen, kan man også tilkøbe firehjulstræk. Prisdifferencen mellem forhjulstræk og firehjulstræk er 25.000 kroner. Det gør, at en Vitara 1,0 Active med AllGrip fås til en pris fra 243.000 kroner. Den indeholder både sikkerhedspakken, Active-udstyret og AllGrip Select. Det vil sige et 4WD-system med fire indstillinger, nemlig Auto, Sport, Snow og Lock.

Andre Suzuki prøvekørsler - find dem hér >>>



Hurtige fakta om Suzuki Vitara


Introduktion 11. november 2018

 

Motorer (opfylder Euro 6d TEMP):

1,0 Boosterjet: 3-cylindret turbobenzin, 112 hk, 170 Nm/2000-3500 omdr./min. 0-100 km/t (M/T): 11,5 sekunder, Topfart: 180 km/t.

 

1,4 Boosterjet: 4-cylindret turbobenzin, 140 hk, 220 Nm/1500-4000 omdr./min. 0-100 km/t (M/T): 9,5 sekunder, Topfart: 200 km/t.

 

Priseksempler:

1,0 Boosterjet Club: kr. 197.990.

1,0 Boosterjet Active: kr. 217.990.

1,0 Boosterjet Adventure: kr. 247.990.

1,4 Boosterjet Active: kr. 232.990.

1,4 Boosterjet Adventure: kr. 262.990.

Automatgear: + kr. 30.000.

AllGrip 4WD: + kr. 25.000.

 

Længde: 4,18 meter

Højde: 1,61 meter.

Frihøjde: 185 mm.

Bagagerum: 375/1120 liter.

 

Club-udstyr, bl.a.:

Aircondition. El-sideruder. Fjernbetjent centrallås. Multijusterbart rat. 7 airbags. Isofix. 16” stålfælge med 215/60-16 dæk.

 

Active-udstyr, yderligere bl.a.:

Klimaanlæg. 17” alufælge med 215/55-17 dæk. 7” farveskærm med Apple CarPlay og Android Auto. Fartpilot med –begrænser. Læderrat. Sædevarme for. Varme i sidespejle. tagræling. Dobbeltbund i bagagerummet. Med AllGrip også Hill Descent Control. Aut. nødbremse med fodgængergenkendelse. Adaptiv fartpilot. Aktiv vognbaneassistent.

 

Adventure-udstyr, yderligere bl.a.:

Læderindtræk. El-betjent panorama soltag. Nøglefri betjening. LED nærlys. Navigation. P-sensorer for og bag. Regnsensor. Aut. nødbremse med fodgængergenkendelse. Adaptiv fartpilot. Aktiv vognbaneassistent.


Link til importøren


 

 

Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt