- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


First World Test drive:

Peugeot 508 SW


Peugeot 508 SW med miljørigtige drivliner


Af Søren Clauding – december 2018

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

I en tid, hvor flere bilproducenter har fravalgt dieselmotorer i deres model-line-up, er det interessant og tankevækkende, at Peugeot omvendt har valgt ikke færre end tre dieselmotorer til den nye 508 SW. Benzinmotorer er indlysende nok også relevante optioner, og sidst i 2019 kommer der også en plugin hybrid, men bl.a. i Danmark forventer Interdan koncernen, der står bag importen af alle bilmærker fra PSA-koncernen, at omkring 60 procent af alle solgte 508 SW biler vil have dieseldrift.

 

Det er der god mening i. Dieselmotorer er nemlig fortsat vigtige i mange sammenhænge. For det første er de ikke (modsat den gængse opfattelse) så forurenende som benzinmotorer, hvis de er bygget rigtigt, for det andet er forbrugstallene bedre, hvilket betyder lavere omkostninger til brændstof. Og har man behov for at køre lange stræk og måske endda ofte også med fuldt læs, er dieselmotorernes kraftoverskud en stor fordel.

 

Euro 6d-TEMP godkendte

Dertil kommer, at vi ikke uden grund ofte har kaldt PSA verdensmester i dieselmotorer. Det understreges af, at samtlige motorer opfylder de kommende Euro 6d TEMP miljønormer, der træder i kraft næste efterår. Det til trods for, at visse andre bilproducenter langt fra er i mål med deres motorfornyelser og efter sigende har svært ved at etablere den nødvendige ekspertise til at nå det for alle maskiner i tide.

 

Peugeot kunne endda oplyse, i forbindelse med de første internationale prøvekørsler af de nye 508 SW, at man ikke bare er under de fordrede maksimum tal for udledning af de især i nærmiljøet skadelige kvælstofilter, men er 3-4 gange bedre end normerne påbyder.

 

Længere på literen – mindre CO2

Da en dieseldreven bil fortsat kører væsentligt længere på hver liter brændstof (i 508 SW tilfældet kører man fx længere end 25 km/l (NEDC2) med 130 hestes BlueHDi motoren, som ligger i den bil, hvori onboard videoen her på siden er optaget, sammenlignet med en ligeså stærk benzinmotor), og CO2 udledningen derfor er tilsvarende lavere, har man den situation, at det er mere miljørigtigt, at køre diesel end benzin, hvad der strider direkte mod den information, man i den brede almenhed har om diesel kontra benzin.

 

Men det kræver altså, at motorerne overholder Euro 6d-TEMP miljønormerne for bilers udstødning.



Mindre dieselmotorer er glimrende

Ved de første internationale prøvekørsler supplerede vi testen af Peugeot 508 sidste sommer med test af de to mindste diesel motorer og kan fastslår, at de harmonerer glimrende med 8-trins automatgearkassen, endda bedre end fx den store 225 hestes benziner. Man kører oven i købet længere på literen med automatgearet end med den alternative 6-trins manuelt gearede version med 130-hestes BlueHDI (diesel-motor, og den eneste, der vil kunne købes med manuelt gear), hvad der måske heller ikke er så mærkeligt.

 

130 hestes dieselen er den mest økonomiske, og med et maksimalt drejningsmoment på 300 har man måske forklaringen. Den har kræfter nok, især til et fladt landsskab som det danske. Bliver det mere kuperet, som de portugisiske Pena-højder vest for Lissabon, sætter man dog hurtigt pris på 30 yderligere heste, som da også suppleres af 100 Nm oveni.

 

Veludstyret i enhver henseende

På udstyrssiden er SW udgaven ligeså velbestykket som hatchback'en. Eksempelvis, afhængigt af version og eventuelle tilkøb, tilbyder Peugeot som den første i klassen det såkaldte ”Nightvision", som vi for nylig i anden sammenhæng havde lejlighed til at prøve. Systemet benytter et infrarødt kamera og kan derfor bl.a. identificere levende væsener foran bilen i op til 250 meters afstand. Det var godt nok mørkt, men også klart vejr, da vi afprøvede systemet, som projekterer det sete ind på det digitale display lige under forrudekanten. Det vil givet vis være en fordel ved dårlig sigtbarhed.

 

Den automatiske nødbremse kan reagere på forgængere og cyklister fra 5 km/t til 140 km/t og så fik vi afprøvet den avancerede vognbaneassistent bedre end tidligere. Den centrerer ikke bilen i vognbanen, når den aktiveres, men fastholder bilens position i højre eller venstre side – eller i midten – afhængig af, hvor bilen er, når vognbaneassistenten aktiveres. Siden hjælper den blidt og næsten ubemærket til, at man ikke forlader vognbanen i utide.

 

Adaptiv fartpilot til og fra 0 km/t

Den adaptive fartpilot fungerer helt ned til 0 km/t og aktiveres efter stilstand med et kip med speederen – dog logisk nok kun i udgaverne med automatgear, men det er jo stort set dem alle. Og så er baglygterne permanent tændt. Det kræver godt nok ekstra energi, men det kompenseres der for gennem automatisk tilpasning af lysstyrken afhængig af kørselsforholdene.

 

Den nye Peugeot 508 SW lander på markedet engang til foråret, og der forventes listepriser på 18-20.000 kroner oveni priserne for den nye 500 hatchback, der så småt netop nu er ved at ankomme hos de danske forhandlere.


Andre Peugeot prøvekørsler – find dem hér >>>

 

Læs også:

Ny Peugeot 508 SW Sporty, elegant – og funktionel

 

Læs desuden:

Ny 508: Upper class Peugeot på strandhugst >>>


I foråret 2019 lander den helt nye Peugeot 508 SW i Danmark. Vi har allerede prøvet den, her i udgaven med den 130-hestes dieselmotor, som forventes at blive en af de foretrukne versioner på det danske marked. Fuld HD.


 

 


Hurtige fakta om Peugeot 508 SW


Introduktion i Danmark: foråret 2019

 

Drivline-versioner:

PureTech 180 S&S EAT8: 1,6 liter. 4 cyl. turbo-benzin. 180 hk. 250 Nm/1650 omdr./min. 8 A/T. 0-100 km/t: 8,0 sek. Topfart: 235 km/t. 18,5 km/l. 125 g/km.

 

PureTech 225 S&S ”GT” EAT8: 1,6 liter. 4 cyl. turbo-benzin. 225 hk. 300 Nm/1900 omdr./min. 8 A/T. 0-100 km/t: 7,4 sek. Topfart: 245 km/t. 17,5 km/l. 132 g/km.

 

BlueHDi 130 S&S BVM6: 1,5 liter. 4 cyl. turbo-diesel. 130 hk. 300 Nm/1750 omdr./min. 6 M/T. 0-100 km/t: 9,9 sek. Topfart: 210 km/t. 25,6 km/l. 103 g/km.

 

BlueHDi 130 S&S EAT8: 1,5 liter. 4 cyl. turbo-diesel. 130 hk. 300 Nm/1750 omdr./min. 8 A/T. 0-100 km/t: 10,1 sek. Topfart: 210 km/t. 26,3 km/l. 100 g/km.

 

BlueHDi 160 S&S EAT8: 2,0 liter. 4 cyl. turbo-diesel. 160 hk. 400 Nm/2000 omdr./min. 8 A/T. 0-100 km/t: 8,5 sek. Topfart: 225 km/t. 22,2 km/l. 119 g/km.

 

BlueHDi 180 S&S EAT8: 2,0 liter. 4 cyl. turbo-diesel. 180 hk. 400 Nm/2000 omdr./min. 8 A/T. 0-100 km/t: 8,4 sek. Topfart: 230 km/t. 21,3 km/l. 124 g/km.

 

Dimensioner:

Længde: 4,79 meter

Højde: 1,42 meter

Egenvægt: 1460-1585 kg

Bagagerum: 530-1780 liter


Link til importøren


Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt