- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


First World Testdrive:

Peugeot 508 SW


Sporty, elegant – og funktionel


Af Søren Clauding – december 2018

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Med den nye SW udgave af 508 løfter Peugeot barren for stationcars, der i den grad forener det sportslige elegante med en funktion, som det forventes sådan en bil – og som oven i købet også er yderst velkørende og brændstof optimal. Det var det overordnede indtryk af vores første møde bag rattet bilen, der især skal flytte Peugeot 508 ind på det danske marked, som blandt de større personbiler i den grad domineres af stationcars.

 

De aktuelle tal for det såkaldte D-segment viser, at ikke mindre end 75 procent af det danske marked for biler i den størrelse, er stationcars. Og ude i Europa er tallet ikke meget forskelligt derfra, her er stationcarandelen 60 procent. Det er måske ikke så overraskende, for selvom moderne SUV’er kører rigtig godt, og ikke mindst af den grund har beslaglagt store markedsandele, ser de anderledes ud og alt andet lige kører de fladere personbiler også bedre.

 

Bjergtagende design

Vi har været under lakken på den nye Peugeot 508 SW i forbindelse med de første internationale prøvekørsler, som fandt sted på det varierede vejnet omkring Cascais vest for Lissabon i Portugal, og kan ikke sige os fri for især at påpege designet. Den er i vores optik på niveau med, ja måske endda et godt stykke foran størstedelen af de ofte også en del dyrere konkurrenter i samme størrelse. Intet under, at Peugeot 508 er blandt de fem biler, der er nomineret til titlen ”Årets Bil i Danmark 2019”, som afgøres 23. januar og i øvrigt også er på shortlisten til den tilsvarende europæiske ”Car of the Year 2019” titel, der offentliggøres først i marts.

 

Nu er design jo noget, der ofte er delte meninger om, og heldigvis for Peugeot falder 508 SW heller ikke igennem på de andre områder, der er med til at gøre en bil succesrig. Sportsligheden opleves i såvel det overordnede 508 design som, for en stationcar, usædvanlige detaljer som fx rammeløse sidedøre og fancy alufælge. Dertil kommer så den herlige følelse, det er, at sætte sig bag det kompakte, lavt placerede D-formede læderrat og betjene, i de prøvekørte versioner, det effektive 8-trins automatgear via palerne bag rattet – efter, naturligvis, at have valgt køreindstillingen ”sport".


Rammeløse sidedøre bidrager til et sportsligt snit.


Skabt som en stationcar

Det elegante snit er langt henad vejen baseret på hatchback designet. Men fra midten af bilen og bagud er den visuelt helt igennem re-designet. Man har forhøjet bilen 17 mm, for at kunne understøtte den væsentligt udbyggede bagende, der er nødvendig for at sikre den store rummelighed uden at gøre 508 SW markant længere end hatchback ’en – SW er dog cirka 4 cm længere. Trods den forøgede højde måler 508 SW kun 1,42 meter i højden og med en samlet længde på 4,79 meter er den lange, flade – og elegante profil – bevaret.



Interiøret er identisk med det, man finder i hatchback versionen, om end bagsæderne naturligvis er tilpasset stationcarfunktionerne, som bl.a. gør det muligt at justere bagsæderyglænenes hældning. Lægges de helt ned, øges bagagerumskapaciteten fra 530 liter til 1780 liter, og eneste ankepunkt er, at det udvidede bagagerumsgulv ikke er helt plant. Det kan retfærdiggøres af bilens lave højde og også den store bagagerumsvolumen, som er opnået uden at gå på kompromis med baghjulsophænget.



Avanceret hjulophæng

Ude bagtil har man som i hatchback udgaven det avancerede multilink baghjulsophæng. Det er grundliggende mere pladskrævende end de mere simple løsninger, men det betyder, at køreegenskaberne er meget lig dem, man oplever i 508 hatchback. Teoretisk set burde den 50 kg tungere bagende i SW kunne mærkes i form af en relativt lidt lettere forende og deraf tilbagerykkede tyngdepunkt, men uden at have en direkte sammenligning ved hånden kunne undertegnede ikke mærke forskel.

 

Indrømmet, motoriseringen var anderledes end det, jeg tidligere har prøvet og som sådan kan balancen ikke umiddelbart sammenlignes fx ved kraftig acceleration ud af en kurve, og de ofte lidt fugtige portugisiske veje gjorde heller ikke sammenligningen nemmere. Men det gør til gengæld konklusionen så meget lettere: forskellen mellem køreegenskaberne hos de to varianter er så lille, at den i praksis er uden betydning.

 

Peugeot 508 SW var oprindelig planlagt til, allerede at skulle være bragt på markedet. Nu er udsigterne forlænget nogle måneder til foråret 2019. Begrundelsen er, af 508 hatchback har været så stor en succes, at man har valgt at forbeholde produktionskapaciteten den første model variant, og siden, når man har tilstrækkelig kapacitet, bliver produktionen fordelt mellem de to versioner.


Andre Peugeot prøvekørsler – find dem hér >>>

 

Læs også:

Peugeot 508 SW med miljørigtige drivliner >>>

 

Læs desuden:

Peugeot 508 First World Test >>>


I foråret 2019 lander den helt nye Peugeot 508 SW i Danmark. Vi har allerede prøvet den, her i udgaven med den 130-hestes dieselmotor, som forventes at blive en af de foretrukne versioner på det danske marked. Fuld HD.


 

Det fancy instrumentpanel med det geniale i-cockpit: Et lille "fladt" rat, som kan sænkes mere end sædvanligt og derved give føreren en afslappet siddestilling med sænkede skuldre. Instrumenterne ser man henover ratkransen, hvorved øjnene skal flytte sig meget lidt fra vejbane til instrumenter og rattets eger kommer heller ikke i vejen for instrumenterne, når man drejer på rattet.

 

Bagperronen rummer 1780 liter, selvom 508 SW kun er 3-4 cm længere end hatchback/salooncar udgaven.

 

Bagagerumsdækkenet kan skubbes op under loftet, hvilket letter adgangen til bagagerummet. Ude til venstre ses de greb hvormed man kan udlæse bagsæderyglænene, så de af sig selv falder ned.

 

Der er fornem plads ved bagsæderne og ryglænenes hældning er justerbar.

 

 

235/45-18 hjul giver en ret direkte kontakt med underlaget, men 508 SW er ikke ukomfortabel af den grund.


Link til importøren


Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt