- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 Korte nyheder


 Flere korte nyheder >>>

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Marts 2018


Toyota opladningshybrid til Danmark

Verdens førende producent af hybridbiler, Toyota, introducerer nu for første gang opladningshybridbilen Prius Plug-in i Danmark. Bilen fik verdenspremiere andre steder i verden i fjor, men har grundet de danske registreringsafgifter ladet vente på sig i Danmark. Men nu er Toyota altså klar med bilen, der kan køre op til 63 km på ren el og ligesom almindelig hybridbiler både har en el- og benzinmotor og derfor ikke er begrænset i rækkevidden. Vi vender snarest tilbage med en prøvetur og flere detaljer om den nye Toyota Prius, som forventes at ramme det danske marked først på sommeren. Priserne begynder ved 330.000 kroner.

Find vores Toyota prøvekørsler hér >>>

 

 

Det er muligt at vælge solpaneler på taget, hvilket kan supplere opladningen af batteriet med deraf følgende længere rækkevidde på ren el. Toyota vurderer, at solpanelerne årligt tilfører op til 1.000 km ekstra kørsel på ren el.


Car of the Year 2018: Volvo XC40

Den nye Volvo XC40 blev med et overvældende flertal valgt til Car of the Year i Europa. Offentliggørelsen fandt sted i forbindelse med det store internationale motor show i Genève. Den danske repræsentant i den internationale jury er FDM's motortekniske redaktør, Søren W. Rasmussen (billedet). Han havde også Volvo XC40 som sin favorit. Nr. 2 i den prestigefyldte kåring blev SEAT Ibiza. De øvrige nominerede var BMW 5-serie, KIA Stinger, Citroën C3 Aircross, Audi A8, Alfa Romeo Stelvio.


Genève Motor Show Verdenspremiere:

Mitsubishi Outlander PHEV

På Genève Motor Show, 6. - 18. marts 2018, har Mitsubishi ikke færre end to nyheder: Europæisk premiere på e-Evolution Concept men især verdenspremiere på den nye Outlander PHEV, som introduceres på det europæiske marked til efteråret. Både Outlander PHEV og e-Evolution Concept viser på hver deres måde Mitsubishis nye mærke-strategi: SUV-ekspertise i kombination med nyeste mobilitetsteknologi inden for el/hybrid samt state-of-the-art teknologier inden for systemintegration. Mitsubishi lancerede allerede i 2013 den elektriske SUV, Outlander PHEV (Plug-in Hybrid Electric Vehichle) med dobbelte el-motorer. Siden har Outlander PHEV været Europas mest solgte plug-in hybridbil (2015, 2016 og 2017). Flere end 100.000 eksemplarer er solgt i Europa hidtil. Med et akkumuleret salg på over 140.000 enheder verden over, er Outlander PHEV klassificeret som verdens mest solgte plug-in hybrid SUV. Blandt nyhederne er: Den nuværende 2 liters benzinmotor er erstattet af en større 2,4 liters benzinmotor. Generatorens ydelse er øget med 10 procent. Den maksimale ydelse på bagerste motor er øget med 10 procent. Batteriets kapacitet er øget med 15 procent og dets

max ydelse er øget med 10 procent.

11. marts 2018


Rally Mexico: sejr til Ogier og Ford

Den regerende rally verdensmester, Sèbastien Ogier, kørte sin Ford Fiesta WRC til en klar sejr i 3. afdeling af Rally-VM, Rally Mexico. Ogier kørte et fejlfrit løb og overtog føringen, da Sèbastien Loeb, der var på gæstevisit i WRC for Citroën, ramte en sten og punkterede. Også Daniel Sordo, der kun kører udvalgte løb for Hyndai, punkterede og derved var vejen klar for Ogier. Rallyet var meget hårdt og næste alle deltagere havde problemer undervejs. For Kris Meeke i Citroën var 3. pladsen efter Sordo en placering, har ikke var begejstret for, fordi han følte at han havde kunnet gøre det bedre. Omvendt besejrede han den 9-dobbelte verdensmester, Loeb, i samme team. For Toyotas vedkommende var rallyets mest opløftende punkt, da Ott Tänak kørte sin Yaris WRC til sejr på den afsluttende Power Stage. Tänak benyttede samme strategi som Ogier i Rally Sweden og ventede så længe med at starte på Powerstagen, at den var blevet kørt fri for løst grus og sporriller fra smallere biler. Det gav øjensynlig bonus. I den samlede stilling fører Ogier med 60 points mod Thierry Neuville (Hyundai) med 51 pts. og nordmanden Andreas Mikkelsen, der sluttede 4'er i Mexico. I konstruktør mesterskabet fører Hyundai foran Ford, Citroën og Toyota. Næste rally finder sted på Corsica og et udvalg af hastighedsprøver vises på Eurosport.

Sèbastien Ogier, Ford Fiesta WRC.


6. marts 2018


Ny Formel E har verdenspremiere i Genève

I forbindelse med det støre motor show i Genève præsenterede det internationale bilforbund, FIA, næste generation af de spektakulære Formel E racerbiler. Hidtil har man set animationer af den kommende "Batmobil" lignende elektriske racerbil. Og den ser ikke mindre spektakulær ud i virkeligheden. Bilen yder 20 kW mere end de aktuelle biler i racetrim og kan køre et helt løb på en opladning. Den nye bil er dog også 20 kg tungere end den hidtidige. Der vil være officiel premiere ved det første løb i næste sæson, som forventes at finde sted sidst på året. Løbskalenderen foreligger endnu ikke, men der arbejdes på at der også vil blive kørt et E-Prix i København. Det vil i givet fald tidligst blive engang i 2019.

Som den eneste bilproducent og Formel E deltager (Nissan er med i ABB FIA Formula E Championship fra næste sæson) kunne man fremvise den nye Formel E racer, der i øvrigt blev afsløret på FIA's egen stand tidligt tirsdag morgen.


2. marts 2018


E-sporten griber om sig

Blandt nyhederne på Genève Motor Show er offentliggørelsen af planerne om at etablere en ny motorløbsserie, E TCR, for elektriske standardvogne. Serien forventes, at blive igangsat i 2019, idet man i løbet af 2018 vil gennemføre den nødvendige promovering af mesterskabet. Allerede på Frankfurt Motor Show sidste efterår offentliggjorde Jaguar planerne om at etablere et mærke mesterskab for den elektriske Jaguar I-Pace, som support serie til FIA Formel E mesterskabet, og præsenterede ved samme lejlighed en løbsklar elektrisk I-Pace racerbil.

Jaguar I-Pace racecar.


Flere korte nyheder >>> 

Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt