- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Klik på billederne og se dem større


First World Testdrive: Toyota Aygo

Maksimum luksus i miniklassen


Af Søren Clauding – 7. juni 2018

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Allerede med den hidtidige Toyota Aygo tog Toyota de første skridt til at løfte luksusniveauet i deres lille succesbil. Det slog an og har ikke mindst i Danmark sikret Toyota Aygos position som en af de mest købte biler overhovedet på det danske marked. En del af forklaringen er et velafbalanceret forhold mellem frisk udseende, friske køreegenskaber, god kvalitet og en fornuftig pris.

 

Alle dele er bibeholdt i den nye Aygo, som præsenteres hos de danske bilforhandlere i midten af juni måned. Toyota Aygos succes i herhjemme, som har gjort Danmark til det volumenmæssigt 6. største ”Aygo land” i Europa, var en medvirkende årsag til, at de første internationale prøvekørsler blev planlagt til at finde sted i Storkøbenhavn. For os var det en oplagt mulighed for at prøve den stærkt forbedrede bil på danske veje under danske kørselsforhold, og den gør sig rigtig godt (læs mere om Toyota Aygos forbedrede køreegenskaber hér >>>).

 

Helstøbt og moden

Toyota vil gerne fastholde bilens succes og den er gennemforbedret, hvad køreegenskaberne angår, men også den visuelle fremtoning giver den mere kant. Den er gennembearbejdet med fine finesser som fx en egen lyssignatur for og bag, som den er først i segmentet med, mulighed for personalisering af fx front-detaljer og så er det herligt, at en bil fx har et tankdæksel, der er formet, så det passer til bilens helhedsform. Den nye Aygo er enhver sammenhæng mere moden.

 

Udstyret inkluderer eksempelvis lædersæder – og man skal ikke engang op i topmodellen for at få det med i prisen – Apple Carplay og Android Auto styres præcist og hurtigt via den nye 7” skærm, hvor man har bortelimineret de reflekser, der ofte har været et handikap ifm. Toyota Touch infotainmentsystemet. Bakkamera er en uvurderlig fordel, hvis man virkelig skal benytte Aygo’ens kompakte form. Toyota Safety Sense sikkerhedspakken inkluderer ikke bare en City-brake, men automatisk nødbremse, der virker helt op til 80 km/t.


Trods den direkte sol stort set ingen reflekser.


7 udstyrsniveauer

Og så er der hele striben af udstyr, pakket ind i 7 udstyrsniveauer: det laveste ”x” niveau, hvor bilen dog savner bageste sidedøre, koster 851 kroner om måneden, hvis man financierer den via Toyota Finans (20.000 kroner i udbetaling) og listeprisen er 90.000 kroner. Hér inkluderer udstyret bl.a. fjernbetjent centrallås, el-sideruder foran og tilslutningsmuligheder via Bluetooth, USB- og AUX indgange.



x-play niveauet har til en listepris på 105.000 kroner foruden to ekstra døre i hver side også aircondition, el-sidespejle med varme, fartbegrænser, fjernbetjent centrallås, læderrat og –gearknop, sædevarme og splitbagsæde. For 10.000 kroner oven i får man også den såkaldte ”Go-pakke”, som omfatter 15” alufælge, førnævnte bakkamera og multimediesystemet med 7” skærmen. X-cellence pakken til yderligere 5000 kroner tilbyder desuden bl.a. lædersæder og tonede ruder i bageste sidedøre.



Topmodellerne hedder c-cite, x-trend og den ypperste x-clusiv. Her er hele striben af udstyr tilgængeligt: i x-cite fx sort lakkeret tag og en herlig lilla-tinet metallak. X-trend er mere maskulin med cyan-blå designdetaljer og sort metallak. X-clusiv (der koster 125.000 kroner) har også Toyota Safety Sense sikkerhedspakken inkluderet.


Bagagerummet er som det plejer i en Aygo. Bilen er trods alt ikke blevet større - jo, én cm...

Andre Toyota prøvekørsler - find dem hér>>>

 

Læs også:

Fremtidssikring >>>


Toyota har afholdt de første internationale testkørsler af den nye Toyota Aygo i København. Vi har prøvekørt den nye bils forbedrede affjedring bl.a. på ujævne brosten på Amalienborg Slotsplads. Fuld HD.



Hurtige fakta om den nye Toyota Aygo


Introduktion i Danmark: Medio juni 2018

 

Motor:

3 cyl 1,0 benzinmotor uden turbo. 72 hk/6000 omdr./min. 93 Nm/4400 omdr./min. 0-100 km/t (5 M/T): 13,8 sekunder. Topfart: 160 km/t. Bemzonøkonomi: 26,3 km/l. CO2: 86 g/km.

 

Længde: 3,47 meter.

Bagagerumskapacitet: 168 liter.


Link til importøren


 

 

Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt