- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Klik på billederne og se dem større


First World Testdrive: Toyota Aygo

Fremtidssikring


Af Søren Clauding – 7. juni 2018

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Det er ingen dum tankegang, de har hos Toyota, når de netop nu giver deres lille populære Aygo en kraftig opgradering. Der er ganske enkelt tale om fremtidssikring, for en af de vigtige egenskaber ved den lille bil er, at den åbner dørene til nye kunder. Og af dem er der mange, der siger: Én gang Toyota altid Toyota.

 

Det er smart for Toyota, men det er også smart for kunderne. For der er mange fine konkurrenter i klassen for de små biler. Derfor skal Toyota strenge sig an for at vedblive med at tiltrække kunder og det har kunderne på alle måder glæde af. Ikke mindst hvad køreegenskaberne angår trængte Aygo til en opstrammer. Det har den fået og hurra for det.

 

Kraftigt forbedret

Det er fire år siden den seneste generation så dagens lys. Og selvom den visuelt var markant anderledes end forgængeren havde man ikke ændret så meget på undervognen, dvs. køreegenskaberne var ikke så forskellige fra tidligere. Det er de nu og spørgsmålet er: Hvordan hænger det så lige sammen, for der stadig tale om grundliggende den samme undervogn.

 

Forklaringen er lidt teknisk. Undervognen, dvs. især affjedringen, er umiddelbart magen til den afgående model. Men der er anvendt en række nye komponenter i undervognen, nye støddæmpere ikke mindst, nye fjedre, hjulvinkler og opsætningen i det hele taget og det har gjort underværker. Dertil kommer, at styringen er om-konfigureret, så den svarer til den ændrede undervogn og det har virkelig givet gevinst.

 

Komfortabel og sjov

Det er en udfordring at bygge en bil, der blot er 3,47 meter lang og give den komfortable køreegenskaber. Det har man næsten opnået. I alle tilfælde er den nye Aygo ikke mindre affjedringskomfortabel en kollegerne på markedet. Men stabiliteten, som er en anden vigtig komfort-parameter, er blevet bedre og som sagt. Styringen passer dertil.

 

Og så har man ændret på motoren. Det er fortsat den kompakte 1-liters 3-cylindrede Toyota-motor, der er tale om. Men man har eksempelvis givet den en anden balanceaksel og to indsprøjtningsdyser pr. cylinder, men stadig ingen turbolader. Det forøger umiddelbart effekten fra 69 til 72 hestekræfter og samtidig har man ”skruet” lidt på momentkurven, bl.a. ved at øge kompressionen fra 11,5:1 til 11,8:1, så det maksimale drejningsmoment leveres ved lavere motoromdrejninger. Resultatet er en mere smidig, fleksibel og støj- samt vibrationssvag motor.



Mere benzinøkonomisk

Cylinderblokken er optimeret, der benyttes lav-friktionsolie, ventilfjedrene ligeså hvad belægningen angår, udstødningen er tilpasset og derved er motoren også blevet mere økonomisk. Den er faktisk blevet så økonomisk, at den efter de kommende nye WLTP målinger for motorers brændstofforbrug, som burde være mere virkelighedsnære, kører ligeså langt på literen som den hidtidige Aygo gjorde efter de gamle NEDC normer. Effektivt er benzinøkonomien forbedret med i nabolaget af 6-7 procent, og det er ret meget for en bil, der efter de nye normer kører over 26 km/l.

 

Desuden er motoromhængene udstyret med dynamiske dæmpere, som både holder vibrationerne nede og reducerer støjniveauet – et tema, som i øvrigt er gennemgående for den nye Aygo. Den er virkelig blevet støjsvag også vha. isolering af døre og instrumentpanel.

 

Ny moderne oplevelse

Den samlede pakke indebærer, at køreoplevelsen i den hidtidige Aygo næsten ikke er til at genkende i den nye, og sådan trængte det så også til at blive, hvis man skal bevare konkurrencedygtigheden.

 

Visuelt er forskellen på den seneste generation og den opgradere ikke revolutionerende. Man har dog bortskaffet det karakteristiske kryds på fronten, som kunderne selv kunne vælge farven på. Sammen med en række andre designmæssige tilretninger, herunder en regulær lyssignatur, ser den nye Aygo anderledes ud, mere voksen måske. Den minder også i højere grad om den succesrige Yaris, der dog forsat er markant større end Toyotas nye mindste.

 

De første internationale prøvekørsler af den nye Toyota Aygo fandt i øvrigt sted i Storkøbenhavn og bilen lanceres på det danske marked i midten af juni.


Link til importøren

Andre Toyota prøvekørsler - find dem hér>>>

 

Læs også:

Maksimum luksus i miniklassen >>>


Toyota har afholdt de første internationale testkørsler af den nye Toyota Aygo i København. Vi har prøvekørt den nye bils forbedrede affjedring bl.a. på ujævne brosten på Amalienborg Slotsplads. Fuld HD.


 

 

Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt