- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


Nye i Danmark: Peugeot Rifter (og Peugeot 508)


Rift om Rifter


Af Søren Clauding – Oktober 2018

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Blot få uger efter at den nye Peugeot Rifter er landet i Danmark, er der herhjemme blevet solgt over 100 eksemplarer af bilen, som har nedbrudt grænserne mellem en kønsløs familiecontainer og en moderne kompakt multibil.

 

Det er forståeligt nok, for allerede i forbindelse med de første internationale prøvekørsler i Sydfrankrig i sommer, kunne vi konstatere, at ikke mindst med introduktionen af den nye ESP2 platform, et opgør med tidligere tiders kritikpunkter som fx bageste sideruder, der ikke kunne rulles ned, samt et moderne aggressivt og i hvert fald markant mere maskulint design havde legaliseret alle bilens unikke funktionelle egenskaber.

 

Nyt kapitel

Selvom Peugeot Partner idémæssigt er baseret på den hidtidige Peugeot Partner og søstermodellen Citroën Berlingo, har mange potentielle bilkøbere formentlig tidligere fravalgt bilen, fordi den visuelt og i visse detaljer ikke levede op til de designmæssige ønsker, man har som moderne bilejer. Det er i vores optik – og øjensynlig også en del andre danskeres – et overstået kapitel. Så velkommen til Danmark, Peugeot Rifter.

 

Vi skal ikke gentage detaljerne fra prøvekørslen i Sydfrankrig (så læs mere om Peugeot Rifter hér >>>), men kunne få vores oplevelse af bilen bekræftet, dels i forbindelse med forberedelserne til nomineringen af Årets Bil i Danmark 2019, dels i forbindelse med selve lanceringen i Danmark, som inkluderede den smukke men også vejrmæssigt udfordrende naturpark, ferieøen Fanø.

 

Lige i øjet

Turen bragte os over Storebælt i stærk sidevind, sådan lidt på skrå forfra, med vindstyrke på 25 sekundmeter (se videoen her på siden), og senere også halv-offroad kørsel i klitterne på Fanø og ikke mindst på de vindombruste, kolossale sandstrande.

 

Funktionelt sidder Rifter lige i øjet, hvis man har brug for meget plads, og køreegenskaberne skuffer ikke, selv i den hårde sidevind. Man kunne mærke vinden ruske i Rifteren, men det kunne man også i alle andre biler den dag på Storebæltsbroen.

 

Attraktiv prissætning

Prismæssigt har man ramt fint på det danske marked. Rifter kan købes for 200.000 kroner i udgaven med en 4-cylindret 100-hestes 1,5 liters SCR-dieselmotor, som Peugeot kalder BlueHDi (det var sådan en, der lå i bilen, vi havde fokus på ved lanceringen). Man kan komme til at betale helt op til 325.000 kroner for en Rifter, men da er der også et flot udstyr, 7 siddepladser, en 130-hestes BlueHDi samt et 8-trins EAT automatgear med i købet.

 

Sværger man til benzinmotorer, kan man også anskaffe en 110-hestes såkaldt PureTech udgave med basisudstyr til 220.000 kroner. Og så skal det tilføjes, at priserne er gældende i introduktionsperioden, som der dog ikke er sat udløbsdato på. Derefter stiger de 20.000 kroner.

 

Summa summarum: Undertegnede havde valgt Peugeot Rifter (og søsterbilen Citroën Berlingo) blandt de nominerede biler til Årets Bil 2019. Den kom ikke iblandt. Det gjorde til gengæld den store luksuøse Peugeot 508, som dog ikke var meget længere nede på min short-list.

 

Peugeot 508 er udskudt

Peugeot havde da også et lille antal eksemplarer af den nye 508 med ved lanceringen. Den havde vi også været under lakken på i sommer (læs om den nye Peugeot 508 hér >>>), og indtrykket fra dengang blev også bekræftet ved kørslen på de danske lande- og motorveje. Introduktion er imidlertid udsat fra nu til begyndelsen af januar.

 

Det skyldes ikke mindst stor succes på andre europæiske markeder, hvor man flere steder allerede har lanceret den. Peugeot kan sælge rub og stup, og så må vi danskere vente lidt på bilen, som dog nu er prissat og godt kan bestilles i Danmark. Den billigste Peugeot 508 får en listepris på 300.000 kroner, den er da udrustet med en 130-hestes BlueHDi motor med SCR katalysator. Med manuelt gear kører den 26,3 km/l og investerer man også i et EAT8 automatgear, kan man køre hele 27 km/l, oven i købet opgjort vha. den mere realistiske WLTP testcyklus omregnet til det såkaldte NEDC2 tal.

 

Med en 180 hestes 1,6 liters PureTech benzinmotor er prisen for mellemudstyrs niveauet ”Allure” 400.000 kroner, og det inkluderer da også automatgear. Når 508 lander i Danmark er stationcarudgaven ”SW” også er klar, så begge versioner til den tid kan introduceres samtidig. Det har stor betydning, da Danmark fortsat er et typisk ”stationcarland”, også når det gælder de mere luksuøse biler.


 

Andre Peugeot prøvekørsler - find dem hér >>>

 

Læs også:

2018 Peugeot Rifter First World Test

 

2018 Peugeot 508 First World Test


Det blæste 25 m/s da vi kørte over Storebælt i den nye Peugeot Rifter. Kør med og se, hvordan den klarer det. Fuld HD.


Med en frihøjde på 18 cm og en tilgivende affjedring klarer Peugeot Rifter sig godt i Fanøs sandklitter og kolossale sandstrande. Fuld HD.


Link til importøren


 

 

 

 

Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt