- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Klik på billederne og se dem større.


First World Test: Peugeot 508

Fine løsninger der virker


Af Søren Clauding – 30. juni 2018

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Peugeot har haft kraftig fokus på kvaliteten og ikke mindst ønsket om at levere de allernyeste og mest sofistikerede elektroniske løsninger, da de udviklede den helt nye Peugeot 508. Det førstnævnte ser vi ingen tegn på ikke skulle være lykkedes. Og det sidstnævnte er i hvert fald lykkedes, hvad de første internationale prøvekørsler af den nye luksuøse mellemklassebil gav en klar idé om.

 

Motormæssigt er der tale om velkende koncepter. Men selvom et par benzinmotorer og flere dieselmotorer virker lidt mainstream, må man ikke tage fejl. Ikke mindst BlueHDi maskinerne er alle de nyeste, stort set ikke forurenende dieselmotorer, baseret på den seneste generation SCR katalysatorteknologi, der meget kort tid efter opstart eliminerer udledningen af de for nærmiljøet skadelige kulstofilter.


De kraftigste BlueHDi motorer præsterer hhv. 160 og 180 hk, men forskellen på de to er ikke stor.


Lave CO2 tal

Brændstofforbruget er som bekendt omvendt proportionalt med CO2 udledningen, jo længere på literen, jo mindre CO2 ledes der ud. Også her er man kommet godt i mål og selvom en plugin-hybrid lanceres engang i 2019 er diesel drivlinerne fortsat et miljørigtigt alternativ for især de bilister, der har et stort kørselsbehov. Og mon ikke det i høj grad er dem, der kunne falde for en Peugeot 508?

 

8-trins automatgearkassen fungerer fortræffeligt ved både op- og nedgearing, meget hurtigt og præcist, og der kan desuden skiftes vha. paler bag rattet, uden at der på forhånd skal aktiveres en manuel skiftefunktion. Eneste minus er palernes placering, fast på ratstammen. I hvert fald når man gerne vil hurtigt gennem snævre hårnålesving i Alpe Maritimes, hvor prøvekørslerne fandt sted. Men hårnålesving har vi jo ikke mange af på vore breddegrader, så det går jo nok.

 

Stribevis af kørehjælp

Den nye 508 byder på stribevis af kørehjælpemidler. Automatisk nødbremse er standard på alle versioner og systemet reagerer også på fodgængere og cyklister op til 140 km/t. Vejbaneassistenten er yderst præcis og reagerer ikke alene på vejstriber, men også på vejkanter, kantsten ol.

 

Den adaptive fartpilot har en såkaldt kø-funktion, som indebærer, at man kan bruge systemet helt ned til 0 km/t og når køen rykker igen, træder man blot let på speederen. Systemerne gør dog ikke 508eren til en selvstyrende bil – men systemet assisterer så blidt og præcist, at man hurtigt lærer at sætte rigtig meget pris på det.

 

Godt syn

Peugeot 508 har desuden et såkaldt Night Vision system, som vha. infrarøde kamera kan se levende væsener om natten eller ved ringe sigtbarhed. Det virker indenfor en afstand på 200-250 meter udenfor forlygternes oplysningsfelt og viser omridset af det infrarøde billede i det digitale display i i-cockpittet. Det er et system, vi dog ikke har prøvet.

 

Ved bykørsel disponerer man over et 360-graders kamera og den seneste generation af Full Park Assist, som man kan have megen glæde af, for udsynet bagud i Peugeot 508 er ikke verdens bedste.

 

De nærmere udstyrsdetaljer på det danske marked fastlægges først i forbindelse med lanceringen i september/oktober. Det samme gælder priserne på det danske marked, men det er ikke hensigten med bilen, at den skal være en hårdslående prisbasker – tværtimod skal vi forvente at den blander sig på kanten af premium-segmentet.


Link til importøren


GT-udgaven er udrustet med 245/40-19 hjul, som normalt ville generere en meget stram affjedring, men støddæmperne absorberer både små og store ujævnheder forbilledligt.

Andre Peugeot prøvekørsler – find dem hér >>>

 

Læs også:

Ny 508: Upper class Peugeot på strandhugst >>>

 

Ny 508: eksklusivt design og god på vejen >>>


Vi har gennemprøvet den nye Peugeot 508 over det udfordrende Col de Turini pas i Sydfrankrig - verdens mest berømte rally hastighedsprøve, som benyttes i det ligeså berømte Rally Monte Carlo. Videoen ovenfor er den korte version med de vigtigste højdepunkter. Har man lyst, kan man tage hele turen gennem Col de Turini etapen i videoen nedenfor. Fuld HD.


 

 

Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt