- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Peugeot 508 på toppen, nærmere bestemt på toppen af verdens mest berømte rally-prøve, Col de Turini, der er fast ingrediens i det ligeså berømte Rally Monte Carlo. Klik på billederne og se dem større.


First World Test: Peugeot 508

Eksklusivt design

og god på vejen


Af Søren Clauding – 30. juni 2018

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Design og kvalitet har været væsentlige fixpunkter, da Peugeot skabte den nye 508. Men det skulle vise sig, at køreegenskaberne også er helt på toppen. I bogstavelig forstand var de det, da vi gennemkørte en af verdens mest udfordrende rallyprøver på asfalt, den mest berømte af dem alle ”Col de Turini” (i op til 1600 meters højde) i de sydlige Alpe-områder nord for Monaco, det mondæne fyrstendømme ved den franske Riviera.

 

Det var egentlig ikke planen, at skulle køre Col de Turini, men undertegnede kunne ikke dy sig i min egenskab også af Eurosport World Rally Championship kommentator, hvor den berømte rallyprøve indgår i det ligeså berømte Rally Monte Carlo. Men i sagens natur handlede det ikke om, at gennemkøre hastighedsprøven og sætte en rekordtid. Det er umuligt, fordi vejene er offentlige og befærdede, men også fordi Peugeot 508 ikke er en rallybil – og førerens evner måske heller ikke er helt på rekord niveau…

 

Vælg selv

Men se videoen her på siden, enten i den korte udgave med de vigtigste hovedpunkter eller tag hele turen bag rattet af 508’eren. Den fortæller nemlig meget om bilen. Col de Turini strækningen udmærker sig ved ustandseligt at skifte karakter, vejhældning, stigninger, fald, asfaltens beskaffenhed, greb, friktion osv. Det er krævende for en bil at gøre det godt. Og sandt at sige slap Peugeot’en bedre fra det end dens koncept lægger op til.

 

Peugeot 508 ser godt ud, rigtig godt faktisk. Den har mange fine designmæssige features og praktiske egenskaber. Den byder også på de allernyeste kørehjælpemidler, men den er ikke skabt med tryk på køredynamik – selvom en stribe kraftfulde motorer og en ny 8-trins automatgearkasse modsiger det en smule.

 

Upper class

508 er nemlig først og fremmest en yderst komfortabel bil. Dens affjedring absorberer i den grad ujævnhederne, så kørslen bliver meget flydende. Man har en glimrende fornemmelse af kørebanen og mærker øjeblikkeligt på bilens bevægelser, hvordan det aktuelle vejgreb er. På motorvej er den fremragende, sporsikker, lydløs og yderst komfortabel, som var den en regulær premium bil. Og Hov! Det er jo egentlig også i den retning, Peugeot vil bringe den nye 508. Man kalder set selv ”upper class”.

 

Men når den så udsættes for Col de Turinis udfordringer, hundredevis af snævre sving og hurtige passager, forvandles den. Bemærk i videoen, hvor ringe en krængning, man oplever. Bemærk, hvor lille forskydning opbremsninger og acceleration giver af karosseriets position. Der sker en meget lille ændring i tyngdepunktet og derved bevarer bilen sin balance – og ikke mindst forudsigelighed. Det er humlen bag en god præstation i et rally, men det er også helt centralt, hvis en bil skal være ukompliceret at køre. Kørekomfort handler ikke alene om tilgivende affjedring, og køredynamik handler ikke alene om rå fartpræstationer.

 

Komfortabel og sportslig på én gang

Faktisk er 508, også undervejs over Col de Turini, komfortabel, også hvad affjedringen angår og det har den fordel, at hjulene bevarer et mere konstant greb i kørebanen. Det giver en meget sikker kørsel, og overføres den oplevelse til kørsel på mere almindelige vejstrækninger, vidner det alt andet lige om en større sikkerhed og medfører også en mere underholdende og tillidsvækkende kørsel.

 

Prikken over i´et i den udgave med 180 dieselheste, som vi havde til eksamen, var den elektronisk styrede affjedring, hvor man kan forene affjedringen med drivlinen i fire køreindstillinger, Sport, Normal, Komfort og Eco. OK, vi valgte sportsindstillingen til Col de Turini, men havde asfalten været endnu mere ujævn eller vejen våd, er det ikke utænkeligt, at Normal indstillingen ville have været at foretrække.

 

Fint gearskift

Automatgearet skifter hurtigt op i gear. Men vigtigt, når man gerne manuelt vil have gearet helt ned i 1. gear gennem de snævre hårnåle, så skiftes der også lynhurtigt ned i gear. Her er Peugeot transmissionen dobbeltkoblingsgear overlegen. Vi prøvede det såkaldte EAT8 gear i såvel 180-hestes udgaven af 508 som den knap så hårdtpumpede 160 hestes version, som i øvrigt er et glimrende alternativ (forskellen mellem de to er minimal). Begge steder fungerer det godt.

 

Vi nåede ikke at prøve udgaven med 225 hestes benzinmotor, men andre påpegede, at her var harmonien ikke helt den samme. Det må vi have til gode, når bilen lander i Danmark til oktober.

 

Det suveræne i-cockpit

Og så er der i-cockpittet. Det geniale cockpit, hvor rattet er forholdsvis lille og tenderer til, at være ovalt (hvor man ser instrumenterne henover rattet i stedet for mellem ratnav og ratkrans) underbygger i den grad køreoplevelsen. Det er ikke bare optimalt, at afstanden mellem kørebanen i førerens synsfelt og instrumenterne er lille, det er også i køreteknisk forstand godt, at man kan sidde med sænkede skuldre og rattet lavt placeret.



Rundt i svingene er fornemmelsen af rattet og dermed styringen bedre end ved en konventionel løsning, men nogle bilister har måske en vis tilvænningstid. Også på det punkt bryder Peugeot grænserne for det konventionelle, men 4 millioner købte Peugeot’er med i-cockpit, siden det første så dagens lys, vidner om, at det ikke er et umuligt projekt. I vores optik er det en stor gevinst – både ved hurtig motorvejskørsel og henover Col de Turini.

Andre Peugeot prøvekørsler – find dem hér >>>

 

Læs også:

Ny 508: Upper class Peugeot på strandhugst >>>

 

Ny 508: Fine løsninger der virker >>>


Vi har gennemprøvet den nye Peugeot 508 over det udfordrende Col de Turini pas i Sydfrankrig - verdens mest berømte rally hastighedsprøve, som benyttes i det ligeså berømte Rally Monte Carlo. Videoen ovenfor er den korte version med de vigtigste højdepunkter. Har man lyst, kan man tage hele turen gennem Col de Turini etapen i videoen nedenfor. Fuld HD.



Hurtige fakta om Peugeot 508

Introduktion i Danmark: primo oktober 2018


Drivline-versioner:

PureTech 180 S&S EAT8: 1,6 liter. 4 cyl. turbo-benzin. 180 hk. 250 Nm/1750 omdr./min. 8 A/T. 0-100 km/t: 7,9 sek. Topfart: 230 km/t. 18,5 km/l. 123 g/km.

PureTech 225 S&S ”GT” EAT8: 1,6 liter. 4 cyl. turbo-benzin. 225 hk. 300 Nm/2500 omdr./min. 8 A/T. 0-100 km/t: 7,3 sek. Topfart: 250 km/t. 17,5 km/l. 123 g/km.

BlueHDi 130 S&S BVM6: 1,5 liter. 4 cyl. turbo-diesel. 130 hk. 300 Nm/1750 omdr./min. 6 M/T. 0-100 km/t: 9,7 sek. Topfart: 210 km/t. 26,3 km/l. 101 g/km.

BlueHDi 130 S&S EAT8: 1,5 liter. 4 cyl. turbo-diesel. 130 hk. 300 Nm/1750 omdr./min. 8 A/T. 0-100 km/t: 9,9 sek. Topfart: 210 km/t. 27 km/l. 98 g/km.

BlueHDi 160 S&S EAT8: 2,0 liter. 4 cyl. turbo-diesel. 160 hk. 400 Nm/2000 omdr./min. 8 A/T. 0-100 km/t: 8,4 sek. Topfart: 230 km/t. 22,2 km/l. 118 g/km.

BlueHDi 180 S&S EAT8: 2,0 liter. 4 cyl. turbo-diesel. 180 hk. 400 Nm/2000 omdr./min. 8 A/T. 0-100 km/t: 8,3 sek. Topfart: 235 km/t. 21,3 km/l. 123 g/km.

 

Dimensioner:

Længde: 4,75 meter

Højde: 1,40 meter

Egenvægt: 1535 kg

Bagagerum: 487-1537 liter


Link til importøren


Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt