- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Verdens største bilmærke, Toyota, brager derudad og havde fire premiere-biler på den helt nye stand på Paris Motor Show.


2018 Paris Motor Show

Tilbage til nutiden – og virkeligheden ikke mindst


Af Søren Clauding – 4. Oktober 2018

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

De store bilshows bliver ofte anset for at være tendensernes skueplads. Det gælder også efterårets store motor show i Paris, der slog portene op i dag, men i undertegnedes optik er det ikke så meget den designmæssige ekstravagance der stjal billedet på de indledende pressedage som spejlet af den virkelighed, bilbranchen befinder sig i. Naturligvis var der iøjefaldende og på mange måder også banebrydende designs. Men de dominerede ikke.

 

I branchens egen navlebeskuende tilgang til den fortsat gigantiske biludstilling dominerede fraværet af en række kolleger. Flere bilfabrikker havde fravalgt deltagelsen i den store franske begivenhed, der forventes også i år at blive Europas største målt på besøgstal. Der plejer at komme omkring 1 million gæster. Og selvom tallet skulle ende med at blive noget mindre, er Mondial Paris Motor Show, som betegnelsen var i år, formentlig bedre besøgt end Frankfurt Motor Show var det i fjor (810.400 gæster) og Geneve Motor Show var det i foråret (662.000 gæster).

 

Plausible grunde

Fravalget af Paris Motor Show som fysisk skueplads for bilfabrikkernes nyheder forklares af flere ved, at de mange millioner, det koster at deltage (stand-leje, naturligvis, men især alle tillægs omkostningerne ved stand opbygning, mandetimer, og manglende mulighed for at fokusere på alternative marketingaktiviteter) kan bruges bedre.

 

Ok, men det er påfaldende, at fx Volkswagen gruppen valgte at lade sig repræsentere af de lokale import organisationer og helt undlod at vise gruppens hovednavn, altså VW, frem. Som bekendt savner VW gruppen over hundrede milliarder kroner i regnskabet efter den mildest talt alternative måde at markedsføre sig på i de seneste år (læs: diesel skandalen). Men al ære og respekt for, at de ikke har mistet modet på det vigtige franske marked og trods alt viser såvel SEAT, Skoda som Audi frem. Og Porsche havde også en stand som de plejer oven i købet med flere nyheder.

 

Opel havde yderst plausible grunde til ikke at møde op, for resten af PSA gruppen var der (Peugeot, Citroën og DS). Opel skal være et tysk bilmærke, mærket giver ikke isoleret betragtet overskud endnu, så det ville være meningsløst, at vise sig frem i Paris.

 

Ikke alle har nyheder

Tilsvarende overlod Nissan skuepladsen til koncertpartneren Renault. Nissan taber imidlertid ikke penge, så det var nok mere et spørgsmål om netop at undlade konkurrencen med Renault på deres hjemmebane og ikke mindst det væsentlige faktum, at Nissan ikke har aktuelle nyheder. Heller ikke det andet koncernmedlem, Mitsubishi, var i Paris. De er i samme situation og det er vel helt plausible grunde. Det samme kan siges om Mazda, som først til næste år sprøjter en hel stribe nyheder på markedet.

 

Fiat gruppen genererer heller ikke rekordstore overskud og var da heller ikke i Paris. Volvo har officielt erklæret, at de i Europa kun vil kunne ses på Geneve Motor Show, Ford har de seneste gange haft et distanceret forhold til det franske motor show. Så ikke overraskende mødte de ikke op.

 

Egentlig holder forklaringen om, at pengene kan bruges bedre på andre måder dermed ikke helt. Lidt groft sagt udeblev de, der ikke rigtigt havde penge til eller anledning til at møde op.

 

Mere plads til alle de andre

Det betød så, at der var så mere opmærksomhed om alle de andre, for ret beset var alle de øvrige store bilproducenter i Paris, og de havde traditionen tro meget på hjerte. De var dog moderate i deres pengeforbrug. Deres stande var ikke prangende, de var i overensstemmelse med en virkelighed, hvor kravende udefra og virksomhedernes egen ansvarsfølelse fordrer store investeringer i nye mobilitetskoncepter. Biler er ikke hvad de har været – og alligevel.

 

De seneste år har været præget af højtflyvende fremtidsvisioner. Virkeligheden i Paris var, at der var større fokus på her-og-nu brugbare køretøjer end selvkørende biler. Eksempelvis var en af de bemærkelsesværdige verdenspremierer den helt nye BMW 3-serie, fabrikkens uden sammenligning vigtigste bil. Og hos deres landsmænd fra Stuttgart var der verdenspremiere på helt nye generationer af Mercedes-Benz B-klasse, GLE og ikke mindst den første regulære elbil fra Mercedes-Benz EQC, bygget som en elbil fra scratch.

 

Verdenspremierer og konceptbiler

Toyota havde verdenspremiere på nye generationer af ikke færre end tre modeller: Corolla, Camry og RAV4 samt en særlig jubilæums-Yaris i anledning af 20 året for modellens verdenspremiere, som dengang netop fandt sted på Paris Motor Show. KIA havde publikums premiere på ProCeed og e-Niro. Suzuki havde europæiske publikums premiere på Jimny, de franske bilfabrikker viste fine konceptbiler som DS X E-Tense, Peugeot eLEGEND og Renault EX Ultimo.

 

Og PSA koncernen benyttede anledningen til at vise deres nye DS 3 Crossback, Citroën C5 Aircross Hybrid og den nye SW version af 508. DS viste også deres nye Formel E racer, det samme gjorde Jaguar. Honda havde deres nye CR-V på podiet og Hyundai viste den kraftfulde N udgave af i30 Fastback. Og udenfor fabriksregi var fx SEAT klar med den nye Terraco.


Peugeot 508 er aktuel i Danmark og kommer snart også med denne SW-udgave, som havde verdenspremiere i Paris. Her i Plug-in hybrid udgaven.

Læs vores prøvekørsel af Peugeot 508 hér >>>

 

Den legendariske Peugeot 504 Coupe blev fejret med denne fuldt elektriske konceptbil, e-Legend. Ligheden er slående.

 

Toyota præsenterede den første Yaris for 20 år siden i Paris. Det markerer man med denne gyldne version af den nye Yaris Hybrid.

 

Honda havde publikumspremiere på CR-V.

Læs vores prøvekørsel af Honda CR-V hér >>>

Tilbage til indholdsoversigten >>>


De tyske bilfabrikker havde verdenspremiere på BMW 3-serie (overst) og Mercedes bl.a. på den helt elektriske EQC.

 

KIA verdenspremiere: den helt elektriske e-Niro.

Læs vores prøvekørsel af plug-in hybrid Niro >>>

 

Iøjefaldende Renault concept: EZ Ultimo.

 

VW koncernen var repræsenteret af de lokale importvirksomheder. Det afholdt ikke SEAT fra at være på plads med den nye Tarroco.

 

DS havde verdenspremiere på DS 3 Crossback og ikke mindst deres helt nye Formel E racer, der skal køres af den regerende Formel E mester, Jean-Eric Vergne.

 

Jaguar var også på plads i Paris med denne nyhed: Fabrikkens udgave af den nye 2. generations Formel E racerbil.

 

Hybrid-versionen af Citroën C5 Aircross er helt ny.

Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt