- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Klik på billederne og se dem større


First World Testdrive:

Opel Insignia GSi

Grand Sport Innovation


Af Søren Clauding – 28. februar 2018

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Det er svært at forestille sig, at den kan blive meget bedre. I hvert fald, hvis man lægger vægt på det dynamiske. For på samme måde som Opel har optimeret Insignia i den særlige Country Tourer udgave (læs vores test af Opel Insignia Country Tourer her >>>), har man nu skabt en dynamisk GSi version af fabrikkens flagskib. Og den bliver ikke meget bedre.

 

Det gør den ikke, blot fordi den er god, men også af den simple grund, at Opel ikke har planer om, at bygge en endnu mere dynamisk OPC version, som ellers set i det historiske bakspejl ville kunne forventes. Men hvad gør også det… med den helt nye GSi version af Opel Insignia kan man køre 12 sekunder hurtigere rundt på det såkaldte grønne helvede, alias den legendariske tyske Nürburgring Nordschleife, end den tidligere OPC Insignia kunne præstere. Til trods for færre hestekræfter i den nye GSi.

 

En meget bedre bil

Baggrunden er enkel: basis for at bygge en high performance bil er så meget bedre i den nye Insignia, som kører godt i alle udgaver. Og det, at den har tabt sig i nabolaget af 160 kg gør også sit. Men der er meget mere i det end blot vægttab og undervogn, hvad de første internationale prøvekørsler gav udtryk for.

 

Der blev godt nok ikke kørt på Nürburgring i denne forbindelse, hvilket sikkert var meget godt, for vejrforholdene i Tyskland giver særlige udfordringer for tiden ligesom mange andre steder i Europa.

 

Udviklet til Michelin dæk

I stedet var der mulighed for at prøve Insignia GSi på Michelins testbane i Fontagne ved Salon de Provence nord for Marseille i Sydfrankrig. Logisk nok, for Opel har udviklet Insignia GSi til at fungere optimalt på Michelins superdæk, Pilot Sport 4 S. Og siden kunne bilen også prøves på snoede bjergveje i området.

 

Men udover, at sneen ikke blandede sig i testen, havde de ekstremt lave temperaturer formentlig en vis indflydelse på oplevelsen. Michelindækkene er såkaldte sommerdæk, og også i Sydeuropa er der langt til sommer temperaturer. I det meste af testperioden var temperaturerne et par grader under nul, og også den berømte Mistral stormvind blandede sig i oplevelsen.

 

Som sådan var dæk temperaturen ikke optimal, vejbanerne var kolde, det hele var lidt stift. Men alt det gjorde måske lige præcis oplevelsen endnu mere overbevisende!

 

Moderat sænkning

På samme måde som Country Tourer er optimeret ved at bl.a. at være hævet et par centimeter, er man med GSi versionen begyndt med, at sænke den 1 cm. Heldigvis ikke mere, for det havde ikke gjort den morsom på de ujævne franske provinsveje. Men det er nok til, alene ad den vej at øge køredynamikken.

 

De før nævnte Michelin dæk er heller ikke uden betydning. Der er tale om 245 mm brede 35 procent lavprofildæk, monteret på 20” fælge. De fungerede forbavsende godt under de forskellige køreudfordringer, trods de lave kuldegrader. Og så er hele bilen gennemoptimeret.

 

Alt er gjort endnu bedre

Hjulophængene er i princippet samme grundkonstruktion som i en standard Insignia, men stort set alt, hvad der kunne skiftes ud og forbedres er blevet det, med det formål at sænke vægten, øge stivheden og skærpe følsomheden. Det har mærkbart øget styrepræcisionen og balancen i bilen.

 

Drivlinen inkluderer Opels nye 8-trins automatgearkasse, som også er at finde i Country Tourer og de to firehjulstrukne ”standard-udgaver”, som GSi er baseret på. Og det hele er elektronisk styret, så det står føreren frit for, om han vil køre sportsligt, komfortabelt eller et eller andet derimellem.

 

Med GSi navnet fastholder Opel i øvrigt en navne tradition, der kan føres helt tilbage til 1984. ”GSi” betyder Grand Sport Ignition, men i moderne tider ville det være mere på sin plads at lade bogstaverne står for Grand Sport ”Innovation”. Det er nemlig præcis, hvad Opel har gjort med Insigniaen, for Opel har naturligvis som alle andre moderne biler brændstofindsprøjtning som standard på alle motorer, så den oprindelige betegnelse giver ikke længere mening.

 

Udviklingen, men især hvordan den opleves i praksis, går vi mere i dybden med hér >>>


Link til importøren


Andre Opel prøvekørsler – læs dem her >>>

 

Læs også:

Avanceret teknologi og sublim oplevelse >>>


Den i forvejen meget fine Opel Insignia er blevet endnu bedre i den nye GSi version, som vi har prøvekørt ved høj fart og på snoede glatte veje på Michelins testbane ved Marseille. Kik med og oplev hvorfor den nye GSi er så god. Fuld HD.


Gennem stejlkurven på Michelins testanlæg kørte vi 175 km/t - på sommerdæk ved minus 0 grader.

 

 

Bagagerummet på den store sports limousine rummer i Grand Sport versionen 490 liter, som kan blive til 1450 liter plant bagagerum, når bagsæderne lægges ned.

 

 

Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt