- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Klik på billederne og se dem større


First Test: Nissan LEAF

Med ny LEAF kan

Nissan gå på vandet


Af Søren Clauding – marts 2018

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Med introduktionen af den helt nye 2. generation af Nissans banebrydende elbil, LEAF, burde Nissan populært sagt kunne gå på vandet, ligesom ænderne på billedet ovenfor. Og forvalter politikerne mulighederne rigtigt, vil ænderne kun vedblive med at gå på vandet, i hvert fald ved vintertide. Gør de det ikke, smelter isen og så vil ænderne med rette flyve rappende væk.

 

Nissan har gjort deres til, at elbiler i stadig stigende omfang bliver et regulært alternativ til konventionelle biler. Med den nye LEAF vil man i værst tænkelige fald kunne køre mindst 160 kilometer på en opladning, men det kræver, at man som bilist på det nærmeste misrygter energiforbruget, fræser afsted ved fuld fart på en motorvej – og så skal det helst være så koldt, som det forhåbentlig også iblandt vil fortsætte med at være. Forudsat der kommer flere af LEAF-slagsen ud i trafikken.

 

Storslået

Vi har ved en række lejligheder diskuteret hele spørgsmålet om el-drift her på Motorsiden.dk og skal ikke gå dybere i den problemstilling lige her. For selvom vi lagde grunden til, at kunne forstå de syvmileskridt, Nissan har taget med den nye LEAF, allerede i forbindelse med den første præsentation, som fandt sted i Oslo sidste efterår (læs herom og mere om den helt nye LEAF hér >>>), er oplevelsen af bilen i aktion næsten storslået.

 

Til trods for, at der fortsat er tale om en mellemstor personbil til en overkommelig pris (den billigste LEAF vil kunne købes for 264.000 kroner – prisen er inklusive levering iht. den nye lovgivning på området), har den køreegenskaber, som overgår selv de langt dyrere og ofte fremhævede Tesla’er. Dens basale køreegenskaber er ganske enkelt knaldgode og oven i det kommer en række finesser, som helst skal prøves, for de er meget vanskelige at forholde sig til teoretisk. De er nemlig helt nye og ukendte.

 

e-Pedal er genial

I on-board videoen her på siden, optaget i forbindelse med de første nordeuropæiske testkørsler i København og omegn, har vi forsøgt, at illustrere hvordan den såkaldte e-Pedal fungerer. Den teoretiske viden var ikke ny, men det var første gang den her af Motorsiden.dk blev prøvet i praksis. Den korte reaktion er: Wow!.

 

Én ting er systemet i sig selv, hvor bilens hastighed, altså både acceleration og nedbremsning, i det store hele alene kontrolleres vha. speederpedalen, noget andet er kombinationen med el-driften som helhed. Hastigheden kontrolleres med en helt ukendt præcision, for man skal ikke flytte foden mellem speeder og bremse. Samtidig er den kraftige og momentstærke drivline så velafbalanceret, at smidigheden, når man færdes i trafikken, er så stor, at den reelt løfter oplevelsen til et hidtil uset og ukendt niveau.

 

Bremser med 0,2 G

Hvad accelerationen angår, kan andre kraftfulde elbiler naturligvis hamle op med LEAF. Men decelerationen – altså når man skal ned i fart – foregår i LEAF under normale kørselsforhold kun vha. motorbremseeffekten, som kan være på op til 0,2 G (lige inden bilen står stille er det dog det almindelige hydrauliske bremsesystem, der klarer opgaven). Men ingen af de andre biler, vi har prøvet, kan, selv med køreindstillingen i ”B”, bremse bilen tilstrækkeligt til, at man under normale kørselsforhold ikke behøver anvende bremsepedalen. Det kan man i LEAF.

 

Det hele handler om pedalbevægelser, træder man pedalen meget ned, kører bilen meget hurtigt hurtigere, og alt efter, hvor meget man slipper den igen, sænkes farten hurtigt eller langsomt.

 

Mere energi i ”tanken”

I den nye LEAF benytter man et markant kraftigere batteri end i den hidtidige model. Det indeholder en energimængde på 40 kWt, men dimensionerne er de samme. Batteriet er placeret lavt i bilen mellem hjulene og sikrer derved såvel et lavt tyngdepunkt som en god balance i bilen, fordi elmotoren som hidtil er placeret fortil.

 

Det lave tyngdepunkt gør bilen underholdende i svingene, men den er ingen sportsvogn, selvom præstations tallene godt kunne gøre den til det: 0-100 km/t på 7,9 sekunder. Spasen hører dog op, når man rammer 144 km/t, for hurtigere kan den ikke køre. Men det er jo nok til at leve med i et land som Danmark med max 130 km/t på motorvej.

 

Komfort fremfor sport

Det kolossale og konstante drejningsmoment over hele omdrejningsområdet på 320 Nm i kombination med de 150 hestekræfter, leveret af den effektive synkroniserede vekselstrømsmotor, er en stor oplevelse i sig selv. Undervognen er imidlertid sådan konfigureret, at der er lagt vægt på affjedringskomfort fremfor sportslighed.



Det er i glimrende harmoni med hele bilens personlighed. Den støjer 30 procent mindre end en konventionel C-klasse personbil og den samlede køreoplevelse har vægten lagt på luksus og premium-følelse. Den eneste støj, man hører, udover den svage summen fra elmotoren, er fra dæk og hjulophæng, samt lidt vindstøj og støj fra omgivelserne. Det hverken kan eller skal man lave om på – ellers ville det, at køre en Nissan LEAF, være at sammenligne med at sidde bag rattet i en Playstation.


Link til importøren

Andre Nissan prøvekørsler - find dem hér >>>

 

Læs også:

 

Nye teknologier løfter oplevelsen >>>

 

Nissans succes elbil kraftigt fornyet >>>

 

Nissans nye mobile elværk >>>


Den helt nye 2. generation af Nissan succes-elbil, LEAF, har vi prøvekørt i hjertet af København. Se fx. "on-board" hvordan e-pedalen virker. Fuld HD.


 

 

Eco-knappen sikrer minimalt el-forbrug. e-Pedalen er en super oplevelse. Joystikket sørger for resten...

 

 

 

Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt