- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


First World Testdrive: Mazda CX-3

Nye motorer gør CX-3 endnu bedre


Af Søren Clauding – 24. september 2018

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Efteråret 2018/foråret 2019 er det store motor år. Bilfabrikkerne forbereder sig på såvel nye miljønormer som nye målemetoder for bilers brændstofforbrug. Og netop nu er Mazda på banen, ikke bare med en stribe nye motorer, der alle allerede nu opfylder Euro 6d TEMP normerne, der træder i kraft 1. september 2019, men også en kraftig opdatering af den populære kompakte crossover, CX-3.

 

Motorerne først: Mazda tager altid udgangspunkt i den såkaldte SKYACTIV idé, som i princippet går ud på at optimere brugen af konventionel gennemprøvet motorteknologi, som de så forfiner i en grad, som få andre kommer i nærheden af. De tænker utraditionelt og det kommer dem givet vis til gode med de nye regler, for eksempelvis fravalget af turbolader på de to nye 2-liters benzinmotorer indebærer, at de forventeligt har mere glæde af de nye WLTP normer, som da i praksis næppe vil afvige nævneværdigt fra de tal, brugerne kommer til at opleve i praksis.

 

Hurtig uden turbo

Vi har prøvet CX-3 med 121 hestes versionen ifm de første internationale prøvekørsler, som fandt sted på snoede og kuperede veje i området vest for Málaga i Sydspanien, og her virkede motoren en smule tam, især hvis man undlod at geare ned. Med turbolader ville følelsen formentlig have været anderledes – men da også med garanti for, at regningen så ville skulle betales ved det næste tankstop. Nedgearing er ikke nær så benzinforbrugene og sjovt nok så genspejler fartpræstationerne ikke oplevelsen: 100 km/t nås nemlig på blot 9 sekunder.

Motoren, som også findes i en 150 hestes udgave, er yderst civiliseret, lydsvag, vibrationssvag og i det hele taget en god oplevelse. Ikke mindst fordi fart præstationerne netop ER fine. (150 hestes udgaven bruger i øvrigt 8,8 sekunder til 100 km/t, så her vindes der ikke så meget).

 

Et spørgsmål om gear

Selv uden turbo leverer den, uanset topeffekt, et drejningsmoment på over 200 Nm allerede ved 2800 omdr./min. Og det ligger på samme niveau op til over 4000 omdr./min. Det er forklaringen på de gode præstationstal, men også forklaringen på, at de kun kan opnås ved aktivt brug af de seks manuelle gear. En automatgears-version er også en option. Så slipper man for at tænke mere over den sag. Den udgave har vi dog til gode at prøve.

 

Blandt motorernes egenskaber er reduceret køling i opvarmningsfasen, som indebærer, at den hurtigere når arbejdstemperaturen og dermed reducerer forureningen og forbruger mindre benzin.

 

Lavt forurenende dieselmotor uden AdBlue

Mest interessant er imidlertid den nye dieselmotor. Her bruger man turbolader, som er sat på en 1,8 liters maskine. Og miljønormerne overholder man uden brug af SCR katalysator og AdBlue. Forklaringen er lidt teknisk (mere teknik hér >>>), men resultatet er glimrende: motoren leverer op til 116 hestekræfter, og det maksimale drejningsmoment på 270 Nm når man allerede ved 1600 omdr./min. Det fastholdes siden til 2600 omdr./min og det officielle forbrugstal, baseret på WLTP testcyklussen, korrigeret til ”NEDC2”, er 22,7 km/l. Omregnet til de hidtidige NEDC normer er tallet omkring 25 km/l.

 

Forbrugstallet skal ses i lyset af, at bilen som crossover er 1,55 meter høj og har forøget frihøjde (15,5 cm), men også, at kraft/gearing forholdet gør det muligt, at nå 100 km/t på 9,9 sekunder.

 

Og hele herligheden er i det store hele på ud på det danske marked netop i disse dage.

Andre Mazda prøvekørsler – find dem her >>>

 

Læs også:

Motorteknik og forbedrede vejegenskaber >>>


Mazda har opgraderet deres kompakte Crossover, CX-3. Det handler om fx en ny 115 hestes dieselmotor, der opfylder de kommende Euro 6d TEMP miljønormer, men iøvrigt forbedringer over hele linjen. Fuld HD.


 

 


Link til importøren

Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt