- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


Verdenspremiere:

Helt ny KIA ProCeed


Grand Tourer i sportsklæder


Af Søren Clauding – 14. September 2018

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Den helt nye KIA ProCeed er på den ene side et statement, på samme måde som KIA Stinger er det. Men ligesom Stinger, udfylder ProCeed på den anden side også en rolle. Den appellerer til mennesker, der sætter pris på en sporty bil, men ikke vil give afkald på funktionelle egenskaber.

 

I kraft af det forlængede karrosseri har man opnået udmærkede pladsforhold, og på den måde bliver ProCeed ligeså meget en sporty stationcar eller det, man også kan kalde en Grand Tourer, altså en GT.

 

Kun GT-Line og GT

Måske af den grund kan bilen også alene fås som GT eller GT-Line, når den lanceres på det europæiske marked i 1. kvartal 2019. Forinden verdenspremieren i Barcelona har den officiel publikums premiere på Paris Motor Show først i oktober, og den skal nok tiltrække sig stor opmærksomhed – på samme måde som konceptbilen, vist på Frankfurt Motor Show sidste efterår, gjorde det. ProCeed er nemlig skabt direkte på konceptbilens linjer – en bil, som meget betegnende var døbt PROCEED Shooting Brake Concept.

 

ProCeed er skabt til europæerne af europæerne. Den er blevet designet på KIAs europæiske designcenter i Frankfurt under ledelse af Gregory Guillaume, som er European Head of Design, og koncernens designchef, Peter Schreyer, som selv var til stede ved verdenspremieren i Barcelona, hvilket illustrerer vigtigheden af den nye bil.

 

Isterning-lygter

Ligesom på Ceed er fronten på ProCeed bygget op omkring præcise, lineære former med ”ice cube”-LED-dagskørelys som standard, hvilket afspejler tidligere KIA GT- og GT Line-modellers look. Den nye model har samme bredde som Ceed 5-dørs hatchback, men den forreste kofanger har sit eget unikke design.

 

Som et afgørende element i den coupé-lignende form er bagruden på den nye ProCeed langt mere horisontal end de øvrige Ceed varianter med en vinkel på 64,2 grader. Bagruden på Ceed Sportswagon (stationcar versionen) har til sammenligning en vinkel på 50,9 grader, og på 5-dørs hatchback’en er rudens vinkel 52,4 grader.

 

Rummelig

ProCeed er ligeså lang som Ceed Sportswagon, som i øvrigt introduceres sammen med Ceed 5d her midt i september. Men den er 43 mm lavere. Ikke desto mindre er den konstrueret på samme ‘K2’-platform som de øvrige Ceed-modeller, så akselafstanden på 2.650 mm er uændret. Samtidig fastholder man konstruktionen med multilink baghjulsophæng. Med en bagagerumsvolumen på 594 VDA-liter har ProCeed 50 procent mere bagagerumsplads end Ceed 5-dørs hatchback, men naturligt nok knap så meget som stationcar udgaven (625 liter).



Indvendigt adskiller ProCeed sig fra de øvrige Ceed-modeller med ændringer, der skal gøre kabinen mere sportslig. Den grå loftbeklædning i Ceed og Sportswagon er erstattet af sort stof og dørpanelerne er forsynet med metallakerede indstigningslister. Den har et D-formet rat som standardudstyr, og i udgaverne med DTC automatgear har man også skiftepaler bag rattet.



Sporty og komfortabel

Og så har Albert Biermann, som er chef for KIAs Vehicle Test and High Performance Development, haft en finger med i spillet, ligesom han har haft det med Stinger og Hyundais performance udgave, i30N. Vejgrebet og styreresponsen er bl.a. blevet forbedret. Det er opnået ved at give bilen stivere fjedre fortil og bagtil med det formål, at at øge karrosseriets stabilitet, forbedre styreinputtet men også, at man har kunnet gøre krængningsstabilisatoren foran og bagpå blødere, for derigennem på denne side at holde bilens inderste hjul i et sving i kontakt med vejbanen selv ved høj hastighed og på den anden side at sikre tilstrækkelig affjedringskomfort.

 

Drivlinerne

ProCeed GT-Line vil kunne fås med tre forskellige benzinmotorer: De to mindst powerfulde er KIAs 120-hestes 1-liters T-GDi og 140 hestes 1,4-liters T-GDi. Begge motorer er kombineret med 6-trins manuelle gearkasser som standard, og 1,4-liters T-GDi-motoren fås også med KIAs 7-trins dobbeltkoblingsgearkasse. De to drivliner har fokus på GT-Line versionerne.

 

ProCeed kan også fås med KIA’s nye miljøoptimerede 1,6 liters 136 hestes dieselmotor, som vil kunne overholde de kommende Euro6d TEMP forureningsnormer. Vil man have flere hestekræfter, må man investere i en GT, med en 1,6 liters T-GDi motor, der yder op til 204 hestekræfter.


 

KIA prøvekørsler – find dem her >>>

 

Læs også:

ProCeed fortsætter KIAs erobringstogt >>>


KIA har travlt for tiden og endnu inden den nye KIA Ceed er lanceret på det danske marked, har fabrikken i Barcelona haft verdenspremiere på den helt nye KIA ProCeed, som lander i Danmark først i 2019. Videoen viser afsløringen af den nye bil og KIA's europæiske marketingdirektør, Artur Martins, forklarer tankerne, der ligger bag. Fuld HD.


 

 

 

 

 


Link til importøren

Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt