- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Klik på billederne og se dem større


First World Testdrive:

Jaguar E-PACE

Væver Jaguar på kundejagt


Af Søren Clauding – 17. januar 2018

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Hvis ikke det lige var fordi en Jaguar XE kostede 12.000 kroner mindre, ville vi være tilbøjelige til, at kalde indstigningsprisen på den helt nye Jaguar E-PACE ”fundet for de penge”. Det gør vi nu alligevel, for samtidig med, at det er utroligt, at man kan købe en fabriksny Jaguar XE til 371.000 kroner, er de 383.771 listeprissatte afgiftsbelagte danske kroner for E-PACE også ufattelig favorabelt.

 

Naturligvis har Jaguar priserne haft gavn af de nye ændrede afgiftsregler, men det er ikke hele grunden til Jaguars prissætning, som mange måske endda vil kalde aggressiv. Jaguar og dermed også søsterfirmaet Land Rover har nemlig vind i sejlene. De på det nærmeste sprøjter nye modeller på markedet i disse år. Netop Jaguar løber med den største del af den todelte kage i Danmark (hvad det flade danske landevejsnet også bærer en god portion af årsagen til), hvilket i øvrigt er usædvanligt – på de allerfleste markeder er Land Rover størst – er det naturligvis en udvikling, man gerne vil holde fast i.

 

Lige i øjet

På blot 4 år er salgstallene i Danmark blevet næsten firedoblet og i 2018 forventer man hos Jaguar, at der sættes danske nummerplader på 800 af koncernens biler. I vores optik er der ingen tvivl om, at det skal man nok nå, for den nye E-PACE sidder lige i øjet, ikke bare prismæssigt men også funktions- og designmæssigt.


 

E-PACE er fyldt med elegante detaljer som fx nøgleholderen mellem kopholderne bag gearskiftet.


De har gjort det godt, for det er nemlig ikke den letteste sag i verden, at bygge en kompakt SUV og så oven i købet i premium segmentet. Én ting er prissætningen, hvor det heller ikke for dem, der kan bruge beskatningsprisen til noget i skattemæssig sammenhæng, er uden betydning, at laveste beskatningsværdi er 325.676 kroner. Men en anden ting er selve bilen.

 

Det var lykkedes den danske importør, der også står for salget i Norge og Sverige, at skaffe et antal biler til Danmark, endnu inden den internationale prøvekørsel finder sted. Og selvom det var et begrænset antal kilometer, vi havde lejlighed til at tilbagelægge i den nye E-Pace, var oplevelsen helt igennem positiv (få også et indblik i oplevelsen gennem videoen her på siden).

 

Forenet det uforenelige

Helt grundliggende er der tale om en bil, der er 4,4 meter lang og 1,65 meter høj. Den har en frihøjde på 20,4 cm og dermed er et begreb som køredynamik sendt lidt i baggrunden. Forventede vi. Det gælder blot ikke E-PACE. Jaguar har formået at skabe en bil, som styrer præcist, som er i god balance, krænger beskedent og endda er yderst komfortable. De har forenet uforenelige egenskaber.

 

Det har de også, hvad designet angår. Man har hentet mange designelementer fra F-Type og skruet dem sammen i E-PACE. Noget lignende har man gjort med den større F-PACE, men vi mener, at resultatet er mere vellykket i E-PACE, måske fordi det klæder det forholdsvis kompakte design.

 

Ægte SUV

SUV-karakteristikken er bundet op på frihøjden (20,4 cm), den høje siddeposition, fænomenalt gode pladsforhold og også muligheden for at køre med træk på alle fire hjul. Vi prøvede netop en version med AWD, om end vi ikke i nævneværdig grad havde anledning til at teste systemet off-road. Men på til tider også fugtig landevej fungerer det fremragende, ikke mindst i samarbejde med den mindste af motorerne, en 150-hestes diesel, som gav den trods alt ikke helt lette bil glimrende fartpræstationer.

 

Den specifikke bil havde også Jaguars udmærkede 8-trins automat gearkasse, men mest overraskende var hjulene: 17” alufælge med 225 mm brede 65 procent lavprofildæk er ikke normalt det mest skarpe, at køre omkring hjørnerne med. Ikke desto mindre oplevede vi en meget præcis styring og bilen var helt sjov at køre i. Omvendt kunne vi frygte, at større hjul med mindre dæmpning i dæksiderne måske nok ville give endnu mere præcis føling med underlaget og endnu mere præcis styring på plan og tør asfalt, men omvendt også ville være for ukomfortable og et handikap på fedtet underlag.



Det stille brøl

Kørselskomforten er nemlig forbavsende god. E-PACE er ligeså affjedringskomfortabel som de fleste andre SUV’er med stor frihøjde, men det har man altså opnået uden tab af køredynamik. Oven i det følger en så stilfærdig kørsel, hvor den brølende Jaguar på det nærmeste har fået mundkurv på. På den anden side: Også det kendetegner vel det smidige kattedyr, som i den grad er i stand til, helt lydløst at snige sig ind på sit bytte, inden det fuldender målet med sin jagt.

 

I Danmark er målet at score endnu flere kunder. Og til jer, der bliver ædt: Det er nu ikke det værste sted, man kan havne…indeni i en Jaguar E-PACE. Velbekomme!


 

 

Andre Jaguar prøvekørsler – find dem hér >>>


Vi har været blandt de allerførste i verden til at prøvekøre den helt nye kompakte SUV fra Jaguar. Det foregik oven i købet på danske veje. Se med og få den første oplevelse af den dynamiske premiumbil. Fuld HD. Bemærk dog at det opgivne accelerationstal er forkort. Det rette tal er 10,5 sek.


 


Hurtige fakta om Jaguar E-PACE


Introduktion i Danmark: Ultimo januar 2018

 

Eksempler fra prislisten:

E-PACE D150 (150 hk dieselmotor, FWD, M/T): kr. 383.771.

E-PACE D180 (180 hk dieselmotor, AWD, A/T): kr. 536.188.

E-PACE S D150 (150 hk dieselmotor, FWD, M/T): kr. 471.937.

E-PACE S D180 (180 hk dieselmotor, AWD, A/T): kr. 643.653.

E-PACE P300 (300 hk benzinmotor, AWD, A/T): kr. 1.028.889.

 

Motorversioner:

Diesel:

D150, FWD, M/T: 4 cyl. 2,0, 150 hk, 380 Nm/1750 omdr./min., 0-100 km/t: 10,1 sek., 199 km/t. 21,3 km/l.

D150, AWD, Aut: 4 cyl. 2,0, 150 hk, 380 Nm/1750 omdr./min., 0-100 km/t: 10,5 sek., 193 km/t. 17,9 km/l.

D180, AWD, M/T: 4 cyl. 2,0, 180 hk, 430 Nm/1750 omdr./min., 0-100 km/t: 9,9 sek., 207 km/t. 19,2 km/l.

D40, AWD, Aut: 4 cyl. 2,0, 240 hk, 500 Nm/1500 omdr./min., 0-100 km/t: 7,4 sek., 224 km/t. 16,1 km/l.

 

Benzin:

P250, AWD, Aut: 4 cyl. 2,0, 250 hk, 365 Nm/1200-4500 omdr./min., 0-100 km/t: 7,0 sek., 230 km/t. 13,0 km/l.

P300, AWD, Aut: 4 cyl. 2,0, 300 hk, 400 Nm/1200-4500 omdr./min., 0-100 km/t: 6,4 sek., 243 km/t. 12,5 km/l.

 

E-PACE kan privatleases fra 20.000 kroner i førstegangsydelse og 5000 kroner i månedlig ydelse. Desuden introducerer Jaguar om kort tid produktet ”SimplyGo”, som kort fortalt handler om at have bil i et halvt år til en fast månedlig ydelse. Den billigste E-PACE koster da 7000 kr./måned.

 

I introduktionsperioden kan man fordel vælge en af de såkaldte Drivers Edition versioner med et ekstra omfattende udstyr som f.eks. 10” touch skærm, Navigation ”Pro”, LED, 2-zone klimaanlæg, bakkamera, p-sensorer for og bag, fartpilot, sædevarme osv.

 

Længde: 4,40 m.

Højde: 1,65 m.

Frihøjde: 20,4 cm.

Bagagerum: 577-1234 l.

Egenvægt: 1775-1894 kg.


Link til importøren


Der er glimrende bagsædeplads.

 

Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt