- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Klik på billederne og se dem større


First World Testdrive: Citroën C4 Cactus

Ingen kan stikke Cactus på komforten


Af Søren Clauding – 24. februar 2018

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

PSA koncernen er vokset. Med købet af Opel i 2017 er behovet for at adskille de enkelte bilmærker og bilmodeller blevet større og hvad Citroën angår, er strategien klar: Citroën skal være den komfortable løsning i bred forstand. Den nye Citroën C4 Cactus er helt i overensstemmelse med den strategi. Ingen af konkurrenterne kan populært sagt stikke den nye Cactus på komfort.

 

Det gælder komfort på alle niveauer og er egentlig ikke noget ukendt for det navnkundige franske bilmærke, som allerede for et halvt århundrede år siden var kendt for sin unikke tilgang til luksuøs transport. Udfordringen har været, at forene køredynamik med kørekomfort, hvor det hen ad vejen ofte har været førstnævnte, der er blevet prioriteret.

 

Køredynamik er ikke tilsidesat, men takket være nye tekniske løsninger, er det blevet muligt at forene de to vigtige parametre. De har i øvrigt udløst i nabolaget af 20 patenter, og er i praksis er udviklet i tæt samarbejde med Citroëns motorsportsteam, der står bag indsatsen i rally verdensmesterskabet (World Rally Championship).

 

Vejbumpsprøven

Den nye Citroën C4 Cactus blev præsenteret for første gang i oktober sidste år (læs om verdenspremieren på den nye Citroën C4 Cactus hér >>>) og nu er man nået så langt, at der var mulighed for regulære testkørsler. De fandt sted på snoede og til, tider også temmelig ujævne landeveje i Provence, nordøst for Marseille i Sydfrankrig. Det er et område, hvor småbyerne byder på hastighedssænkende vejbump i rå mængder. Velvalgt, for det gav især mulighed for at afprøve den nye affjedring under meget varierede forhold (se videoen her på siden).

 

Og førstehåndsindtrykket var næsten overvældende. Overalt var affjedringen i stand til at parere underlagets udfordringer og affjedringskomforten viste sig at være ligeså stor, som teknikkerne havde stillet i udsigt. Vel at mærke uden at hurtig kurvekørsel var en umulighed. Man har ikke skabt en racerbil ud af C4 Cactus, men den er på ingen måde kedelig at køre.

 

Sæderne sætter prikken over i’et

Oven i det kommer den brede definition af begrebet komfort. De ujævnheder, som måtte have fundet vej op gennem hjulophængene, bliver opfanget af en udbygget sædepolstring. 15 mm mere stødabsorberende skum er benyttet og det har den enestående effekt, at det ikke trykkes fladt eller giver en blød fornemmelse.



Man kan mene, hvad man vil om den næsten kvadratiske siddeflade, i vores optik er den mere en design gimmick end funktionelt indlysende. Men det skal der vel også være plads til. De designmæssige ændringer var vi inde på ifm. præsentationen i oktober, og kan nu konstatere, at ude i det virkelige liv fungerer de også. Den redesignede udgave er ikke så karakteristisk som forgængeren, men det var jo også noget af det, man ville. 270.000 eksemplarer blev der solgt af den hidtidige, som blev introduceret for godt tre år siden og det var mindre end man havde håbet på. Det var ikke dårlige tal, men de kan blive bedre, mener man hos Citroën.

 

Komfort er nøgleordet

Komfort er nøgleordet og det inkluderer også en kraftig reduktion af støjniveauet, som er ret unikt i klassen (prismæssigt lander man næppe meget forskelligt fra den eksisterende model, hvor indstigningsudgaven koster 150.000 kroner). Der er benyttet lyddæmpende forrude og instrumentpanelet, som visuelt ikke er nævneværdigt forskelligt fra forgængerens, er også blevet lydisoleret. Dertil kommer ekstra lydisolering under gulvet, tykkere side- og bagrudeglas, og mere effektive samlinger.



Alligevel har man kunnet fastholde en egenvægt, der er i nabolaget af 150 kg lavere end de konkurrenter, Citroën selv sammenligner C4 Cactus med. Det er biler som Ford Fiesta, Toyota Yaris og Mazda3.

 

Funktionel komfort

Det høje komfort niveau opleves også funktionelt. Bilen er generelt let at gå til, bagagerummet er på små 360 liter – pænt i en 3,17 meter lang bil – kabinepladsen er glimrende og handskerummet, hvor man lægger ting ned ovenfra, er både rummeligt og overskueligt. En række hjælpemidler er en option, afhængig af version, deriblandt nøglefri adgang og start, bakkamera, parkeringsassistent, automatisk nødbremse fra 5 til 85 km/t, grip control, statisk kurvelys og mirror screen funktioner.



Dertil kommer mange designmæssige variationsmuligheder som gør det muligt at individualisere bilen. Plus spektret af motorer, som kendes fra andre PSA biler og også den tidligere model. Ved de første internationale prøvekørsler koncentrerede vi os om udgaven med 3-cylindret 110 hestes turbobenzinmotor. Det mest påfaldende var, at dæmpningen af vibrationer var så effektiv, at man kun på lyden kunne identificere maskineriet (det fornemmes også i videoen her på siden – skru gerne ekstra meget op for lyden). Men faktisk kører den nye C4 Cactus så godt, at den sagtens kan klare større effekt. Den er vel ikke for ingenting udsprunget af en rallybil.


Andre Citroën prøvekørsler – find dem her >>>

 

Læs også:

Kørekomfort med rallyteknik >>>

 

Citroën C4 Cactus First World Presentation >>>


Den nye Citroën C4 Cactus har en suveræn affjedringskomfort. Se videoen og forstå "on board" hvordan det virker i praksis. Fuld HD.


 

 


Hurtige fakta om Citroën C4 Cactus


Introduktion i Danmark: April 2018

 

Det danske modelprogram er ikke sammensat og prissat i skrivende stund, men her er lidt højdepunkter:

 

Motorudvalg: Tre 3-cylindrede 1,2 liters benzinmotorer, som kendes fra PSA gruppens modelprogram: 82 hk, 110 hk turbo og 130 hk turbo. Samt en 4-cylindret 1,6 liters diesel på 100 hk. Brændstoføkonomi fra 20,8 km/l til 29,4 km/l.

 

Længde: 4,17 meter.

Højde: 1,48 meter.

Bagagerum: 358-1170 liter.

Egenvægt: 1008-1080 kg.

 

Eksempler på udstyr:

Nøglefri adgang og start. Bakkamera. Parkeringsassistent. Aktiv nødbremse (fra 5-85 km/t). Statisk kurvelys. Grip Control.


Link til importøren


 

 

 

 

Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt