- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 Korte nyheder


 Flere korte nyheder >>>

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Spar 90.000 kroner på en ny Subaru

Når man køber en Subaru Forester XT er lædersæder, soltag og elbagklap blandt standard udstyret. Er det måske lige i overkanten, for den spas koster tæt ved 600.000 kroner, kan man nu købe en Forester XT uden de nævnte luksusgoder. Da falder prisen til 500.000 kroner og bilen får tilnavnet ”Sport”. Subaru Forester XT Sport har en 2 liter Boxer-turbo under hjelmen med direkte indsprøjtning, 240 hk og et drejningsmoment på 350 Nm. Den kører 0-100 km/t på 7,5 sekunder. Lineartronic 8-trins automatgear med tre køreprogrammer er standard ligesom X-Mode. Forester XT Sport må trække op til 2.000 kg.

Læs vores seneste prøvekørsel af Subaru Forester XT (dog med det kostbare udstyr) hér >>>

A-klasse koncept i Shanghai

Det for bilindustrien vigtige motorshow i Shanghai har bl.a. en helt ny Mercedes konceptbil som en af stjernerne. Der er tale om en kompakt Concept A Sedan, som giver en indikation af, hvordan den kommende nye A-klasse vil se ud. Bilen er 4.57 meter lang og har form som en af de mere og mere populære 5-dørs coupé-lignende sedan’er.


Ny aftale betyder store besparelser

Forliget om fastfrysning af afgiften på elbiler til 20 procent, i stedet for de 40 procent, som afgiften var krøbet op ved her I 2017, og beslutningen om et fradrag i registreringsafgiften på 1700 kroner pr kWh i batterikapaciteten, kommer til at kunne mærkes hos importørerne af elbiler til Danmark, ikke mindst Renault og alliance partneren Nissan. Eksempelvis sparer man efter aftalen op til 43.000 kroner på en Renault Zoe, fastslår man hos Renault Danmark. Regeringens loft på 5000 elbiler de næste to år er reelt kun på 3700 biler, idet der allerede er solgt 1300 elbiler i år (heraf er kun 3 solgt til private kunder). Det er de små og mellemstore elbiler, der for alvor får glæde af den nye aftale. Den nye Renault Zoe med 41 kWh batteri (400 km rækkevidde – se vores prøvekørsel af Renault Zoe hér >>>) og i højeste udstyrsversion, koster nu 282.000 kroner mod tidligere 325.000. Versionen med lidt mindre udstyr, men med samme store batteri, koster nu 266.000 kroner. Problematikken omkring infrastrukturen er imidlertid ikke løst. For begrænsningen på 3700 elbiler er næppe noget incitament for el-leverandørerne med henblik på den rentable i at opsætte flere offentlige ladestandere – som endnu er elbils ejerens eneste sikkerhed for at kunne nå hjem, hvor eksempelvis opladningsmuligheden i privat regi måtte svigte.

Renault Zoe.

 

Nissan Leaf.


Opels næste SUV: Opel Grandland X

Om to måneder introducerer Opel den kompakte SUV lignende Crossland X (læs om Opel Crossland X hér >>>), men allerede nu løfter Opel sløret for den næste høje bil i Opel familien, der har fået navnet Grandland X. Opel Grandland X er med 4,48 meter i længden 20 centimeter længere end Mokka X og Crossland X, den er skabt på den meget berømmede EMP2 platform i Peugeot 3008 setup og tilhører dermed i klassen over de kompakte SUV’er. Grandland X vil bl.a. være udrustet med automatisk nødbremse med fodgænger genkendelse, advarsel ved uopmærksomhed bag rattet og mulighed for LED forlygter, avanceret parkeringsassistance, 360 graders kamera og Opel OnStar. På komfortsiden byder Grandland X på ergonomiske forsæder, varme i rattet og varme i både for- og bagsæder. En Opel nyhed er det såkaldt Grip Control, der også kendes fra Peugeot modellerne, som forbedrer vejgrebet under forskellige udfordrende kørselsforhold. Man kan vælge mellem fem forskellige køreprogrammer, så kræfterne til forhjulene distribueres på den bedste måde afhængig af, om bilen kører på sne, i mudder, sand eller på våde overflader. Grandland X får verdenspremiere på biludstillingen i Frankfurt til september og kommer til Danmark i november.

 

 


BMW M4 CS Limited Edition

Der er motorshow i Shanghai i denne tid og dér præsenterer BMW bl.a. en ny Limited Edition udgave af M4 modellen. BMW M4 CS udfylder hullet mellem BMW M4 med Competition Package og BMW M4 GTS. Limited Edition-modellen giver BMW M-ikonet en endnu mere markant profil. BMW M4 CS accelererer fra 0 til 100 km/t på 3,9 sekunder og klarer en omgang på Nürburgrings nordsløjfe på 07:38 minutter. Maskinereriet yder 460 hestekræfter og har et maksimalt drejningsmoment på 600 Nm. Til sammenligning har standardudgaven af BMW M4 Coupé 431 hestekræfter. BMW M4 med Competition Package har 450 hestekræfter og BMW M4 GTS topper med 500 hestekræfter. Topfarten på BMW M4 CS er elektronisk begrænset til 280 km/t og den har en 7-trins ”M” dobbeltkoblingsgearkasse som standard. Bilen præsenteres første gang på Shanghai Auto Show her i april og der er europæisk lancering i august.


Flere køresyge end der vil indrømme det

Det er ikke sejt at blive køresyg, det er nærmest flovt. Men de allerfleste mennesker oplever køresyge. Faktisk viser en ny undersøgelse fra Ford, at to ud af tre bilpassagerer oplever køresyge efter blot 10 minutters kørsel. Trafik der starter og stopper og kørsel på snoede veje er den værste synder. Køresyge er mest udbredt blandt medpassagerer – især børn og teenagere på bagsædet bliver let ramt, især hvis de samtidig ser film eller spiller på mobilen. Ford har i samarbejde med eksperter i køresyge foretaget en undersøgelse, der viser, at gennemsnitlige voksne passagerer føler sig køresyge efter blot 10 minutter, hvis de kigger på en skærm under køreturen. Her er fem gode råd til at minimere risikoen for at blive køresyg:

- Sidder man på bagsædet, da helst i midten, selvom det tager førerens udsyn bagud gennem bakspejlet. Passagersædet foran er det bedste sted at opholde sig.

 - Føreren skal køre bilen jævnt og undgå pludselige opbremsninger, hårde accelerationer og vejhuller.

- Man kan hjælpe den der let bliver køresyg ved at distrahere, f.eks. syng en sang sammen.

- Man kan bruge en pude eller hovedstøtte til at holde hoved så roligt som muligt.

- Temperaturen bør holdes nede i bilen – aircondition eller åbne vinduer, hvis ikke der er trafikforurening udenfor.


Audis kommende el-bil

På Shanghai Motorshow har Audi præsenteret en bil, der både er et designkoncept og et teknisk koncept. Den firedørs Gran Turismo Audi e-tron Sportback concept er udstyret med en 435 hk stærk eldrivline og er for Audi en vigtig etape på vejen mod elektrisk mobilitet. I 2018 begynder Audi med Audi e-tron med en rækkevidde på over 500 km.

Le Mans racing: Toyota sejr i Belgien

Toyota er kommet stærkt i gang med dette års World Endurance Championship, langdistance verdensmesterskabet for racersportsvogne. Forleden vandt Toyota teamet 1. afdeling af mesterskabet på Silverstone i Storbritannien og lørdag eftermiddag tog de også sejren i 2. VM-afdeling, som fandt sted på den legendariske Spa-Francorchamps racerbane i Ardennerne i Belgien. Sejren var oven i købet en 1-2 triumf, da teamet besatte begge de første løbsplaceringer. Det er for teamet en stærk indgang til den næste store udfordring: 24 timers Le Mans d. 17.-18. juni. Det var Sebastien Buemi, Anthony Davidson og Kazuki Nakajima, der kørte den vindende TS050 HYBRID racer med startnummer 8. Buemis næste udfordring er dog ikke Le Mans. Forinden skal han køre Formel E i både Monaco, Paris og Berlin.

Toyota har fået en suveræn start på VM med sejre i begge de to første løb foran Porsche. Nu gælder det Le Mans.


ERC: Lukyanuk vinder på Gran Carnaria

Det blev den russiske kører, Alexey Lukyanuk i Ford Fiesta R5, der tog sejren i årets 2. afdeling af rally EM, European Rally Championship. Rallyet fandt sted på Gran Canaria og det var anden gang, den temperamentsfulde russer kom øverst på skammelen på den spanske Atlanterhavsø. Nr. 2 blev endnu en Ford Fiesta, kørt af den regerende og dobbelte Europamester, polakken Kajetan Kajetanowicz, alt imens portugiseren Bruno Magalhaes i Skoda Fabia R5 blev nr. 3. Magalhaes vandt årets første EM-rally, som fandt sted på Azorerne og han fører da også fortsat kampen om Europamesterskabet.

Alexey Lukyanuk, Ford Fiesta R5.


5. maj 2017


Formel E i Monaco d. 13. maj

Lørdag d. 13. maj køres der Formel E i Monaco. TV udsendelsestiderne ser sådan ud:

Lørdag d. 13. maj:

11:45-13:10: Kvalifikation LIVE på DPlay

15:30-17:15: Race LIVE på DPlay

01:00-02:30: Race genudsendelse på Eurosport 2

Mandag d. 15. maj:

23:25-00:30: Race genudsendelse på Eurosport 2

Onsdag d. 17. maj:

19:00-20:00: Sammendrag på Eurosport 1

Sebastien Buemi og Renault fører fortsat Formel E mesterskabet inden Monaco ePrix, men få points skiller Buemi fra Audis Lucas di Grassi.


17. april 2017


WEC/Le Mans racing: Toyota sejr på Silverstone

Der er lagt op til et ultra spændende 24-timers Le Mans i år. Det klassiske franske motorløb finder sted i weekenden d. 17.-18. juni og efter søndagens første afdeling af langdistance-VM for racersportsvogne, World Endurance Championship, hvori Le Mans indgår er der al mulig grund til at tro, at sidste års dyst mellem Toyota og Porsche vil fortsætte. På Silverstone, hvor løbet var på 6 timer, sejrede Toyota knebent – blot 6,2 sekunder adskilte den vindende hybridracer med modelbetegnelsen TS050 HYBRID med Formel E mesteren, Sebastien Buemi, samt Anthony Davidson og Kazuka Nakajima på skift i cockpittet. Porsche på 2. pladsen blev kørt af Bernhard/Bamber/Hartley. Reglementet er i år ændret for de hidtil langsommere LMP2 racere, så de kommer meget tæt på LMP1 bilerne. I Le Mans vil forskellen i omgangstiderne være få sekunder. I Le Mans og i LMP1 deltager bl.a. danskeren David Heinemeier Hansson i en Vaillante Rebellion (han var også med på Silverstone, men havde problemer undervejs, og sluttede siden på 9. pladsen). Også Marco Sørensen og Nicki Thiim i Aston Martin og Michael Christensen i Porsche deltager i Le Mans i LMGTE Pro klassen. Begge hold havde ikke et super løb på Silverstone at skrive hjem om, men de har fortsat vinderchancer i Le Mans. På Silverstone sejrede en Oreca i LMP2, Ford tog sejren i LMGTE Pro og en Ferrari kom først i mål i LMGTE Am klassen.


9. april 2017


WRC: Hyundai vinder på Corsica

Det var Hyundai køreren, Thierry Neuville, der var hurtigst gennem svingene på den franske ø, Corsica, da 4. afdeling af Rally-VM fandt sted i denne weekend. Dermed var fik Hyundai årets første sejr og understregede forventningerne til denne sæson: at det ville blive tæt og spændende, året igennem. Ford's Sebastien Ogier, der tog 2. pladsen alt imens endnu en Hyundai kører, Daniel Sordo kom i mål som nr. 3. Bedste Toyota sluttede på 4. pladsen med Jari-Matti Latvala bag rattet. I den samledes stilling fører Ford foran Hyundai og Toyota med Citroën på 4. pladsen. I kørernes VM er den regerende verdensmestester, Ogier på 1. pladsen foran Latvala og Neuville. Næste afdeling finder sted i Argentina sidst i april.


Formel 1 i Kina: Hamilton vinder - MAG 8'er

Allerede i sit andet Grand Prix for Haas teamet lykkedes det Kevin Magnussen at score points. I søndagens kinesiske Grand Prix kørte danskeren ind på en god 8. plads, endda foran alle sine "historiske rivaler" hos McLaren og Renault, såvel som teamkollegaen Romain Grosjean, der blev nr. 11. Løbet blev vundet af Lewis Hamilton i Mercedes med et forspring på 6,3 sekunder til Sebastian Vettel i Ferrari. Det betyder at de to nu deler førstepladsen i Formel 1 verdensmesterskabet. Magnussens 4 points giver ham en position som nr. 10 i den samlede stilling.


2. april 2017


Formel E i Mexico: Kaos og overraskende sejr

Lørdagens 4. afdeling af FIA Formel E mesterskabet var på det nærmeste kaos fra start til mål. Ja selv inden starten var tingene ikke som de plejer. Løbet fandt sted i Mexico City og banen var indrettet som en del af Formel 1 Grand Prix banen. Ingen problemer  i det - det var deltagerne, der stod for det kaotiske. Ikke mindst den omstændighed, at Audis Daniel Abt måtte starte bagest, pga. for lavt dæktryk under kvalifikationskørslerne samt en svagt kørende Lucas di Grassi og dito blandt rivalerne hos Renault lagde op til et usædvanligt løb. Oliver Turvey havde sat sin NextEV racer i poleposition - ja egentlig var det Abt, men... og siden var der kollision på kollission undervejs. Turveys bil gik i stå, og flere faser med safetycar komprimerede feltet og gav Lucas di Grassi, der ellers var en af de kørere, der havde bragt sig i uføre tidligt i løbet, mulighed for at "pitte" næsten uden tidstab, han skiftede til Bil 2 og formåede at spare så meget på strømmen, at han kunne køre først over målstregen. Den mesterskabs førende Sebastien Buemi (Renault) kom pointsløs fra Mexico, han fører fortsat mesterskabet men hans forspring er reduceret til 5 points.

Lucas di Grassi blev diskvalificeret i Mexico i fjor. I år tog han sejren.


Flere korte nyheder >>>

Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt