- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt







 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 Korte nyheder


 Flere korte nyheder >>>

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Opel Ampera-e godkendt: 520 km/opladning

Opel har nu fået det endelige tal for rækkevidden for Ampera-e efter EU-normen. Den officielle rækkevidde er således 520 km med fuldt opladet batteri. Efter den mere realistiske WLTP norm (Worldwide Harmonized Light-Duty Vehicles Test Procedure) er rækkevidden 380 kilometer. Men som det er tilfældet med benzin- og dieselbiler afhænger rækkevidden i høj grad af kørestil og kørselsmønster og for elbilernes vedkommende i meget høj grad af udendørstemperaturen. Ampera-e er udstyret med et 60 kWh litium-ion batteri med 288 celler, der er opdelt i otte moduler hver med 30 celler og to moduler med hver 24 celler. Batteripakken ligger som en integreret del af bilens bund for at holde tyngdepunktet så lavt som muligt til gav for køreegenskaberne. Det tager 30 minutter at oplade batteriet til yderligere 150 kilometers kørsel fra en 50 kW hurtiglader. Elmotoren yder 204 hk med et drejningsmoment på 360 Nm, hvilket sikrer en mulig accelerationstid fra 0-100 km/t på 7,2 sekunder. I bykørsel kan accelerationen fra nul til 50 km/t klares på 3,2 sekunder. Opel Ampera-e kommer til salg i Danmark i begyndelsen af 2018.


Genève: Ny og kraftigt forbedret Toyota Yaris

Den mest populære Toyota-model i Danmark i 2016, Toyota Yaris, kommer i en ny udgave, som præsenteres første gang på Genève Motor Show i marts. Den nye Yaris får ikke bare et nyt upshinet design, skabt i Europa, men også bedre køreegenskaber og ny motor - samt Toyotas omfattende sikkerhedspakke som standard. Toyota Yaris er populær som aldrig før. I fjor blev den for første gang nogensinde den mest solgte Toyota-model i Danmark med en salgsfremgang på over 800 biler sammenlignet med året før. Det er især hybridudgaven, der hitter hos danskerne. På motorfronten handler det dog om en ny 1,5-liters benzinmotor, der erstatter den hidtidige 1,33’er og kører 23,8 km/l. Men hybridudgaven af den nye Yaris er fortsat den mest benzinøkonomiske med et gennemsnitsforbrug på 30,3 km/l ved blandet kørsel.

Læs vores seneste test af en Toyota Yaris hér >>>

 


Genève: Ny Opel Insignia Sports Tourer

En af forårets store nyheder, ikke mindst i bogstavelig forstand, er den nye Opel Insignia. Set med danske øjne er måske især stationcar versionen interessant, den hedder på Opel-sprog ”Sports Tourer” og har verdenspremiere på Genève Motor Show i begyndelsen af marts. I forhold til forgængeren er bagagepladsen øget med 100 liter og bilen kan nu klare op til 1640 liter med bagsæderyglænet lagt ned. Automatisk nødbremse og Lane Keep Assist med styrekorrektion er standardudstyr på bilen, der også kan udstyres med LED Matrix forlygter med 16 selvstændige LED enheder i hver forlygte. Insignia får også en række komfortdetaljer som mulighed for varme i bagsædet, varme i forruden og som på alle andre Opel modeller varme i rattet. Desuden lanceres en ny 8-trins automatgearkasse, nye benzinmotorer og nyt avanceret firehjulstræk. Den nye Sports Tourer er op til 200 kilo lettere end forgængeren afhængig af version. På trods af det er bilens akselafstand 9,2 cm længere end den nuværende model, og sporvidden er forøget med 11 millimeter.

Læs vores seneste prøvekørsel af den hidtidige Opel Insignia Sport Tourer hér >>>

 


KIA Optima Plug-in hybrid nu i Danmark

KIA Optima Plug-in hybrid – den første af slagsen hos KIA – kan nu også købes herhjemme. Den helt nye Optima Plug-in Hybrid giver føreren mulighed for at køre over 54 km med nul emissioner af lokalmiljøet ved fuld elektrisk drift og den udleder kun 37 g CO2/km i.h.t. normtallene. Den helt nye Optima plug-in hybrid markerer det næste skridt i KIAs proces for at nå deres 2020-målsætning om at forbedre den gennemsnitlige brændstofeffektivitet med 25 procent i forhold til 2014-niveau. Optima Plug-in Hybrid har en 9,8 kWh litium-polymer-batteripakke sammen med en 50 kW elmotor. Vi prøvekørte den nye plug-in allerede i august sidste år i forbindelse med de første internationale prøvekørsler af bilen.

Læs om KIA Optima Plug-in hybrid hér >>>

 

Klik på billedet og oplev hvordan KIAs nye plug-in hybrid baseret på Optima modellen kører både på elektricitet alene og med hjælp fra benzin motoren. Videoen kan ses i Fuld HD på YouTube.


Alfas nye SUV er lige om hjørnet

Sportslig elegance indkapslet i en unik og eksklusiv stil. Harmoniske former og rummelighed kombineret med Alfa Romeos mekaniske og tekniske ekspertise i at fremstille kraftfulde og alsidige køretøjer. Sådan udtrykker man hos Alfa Romeo essensen af ​​Stelvio – den italienske bilproducents første SUV i mærkets mere end 100-årige historie. Fabrikken viste den ekstreme Quadrifoglio-version på Los Angeles International Motor Show i november sidste år, men allerede nu er der mere på vej. Næste skridt i lanceringen af Stelvio er en ny version, hvor alt er designet med henblik på at sikre maksimal køreglæde og præstationer i topklasse i en kabine pakket med luksus. Den har fået navnet Stelvio First Edition og vil kunne købes til en pris på 930.000 kroner – med 280 hk, firehjulstræk, automatgear og alt i udstyr. Kuriosum: Stelvio er navnet på det højeste bjergpas i Italien og på vejen der fører op over bjergpasset. Med mere end 75 hårnålesving er den 20 kilometer lange vej blevet synonym med ferie og rejseoplevelser.


 

12. februar 2017


Rallye Sweden: Toyota vinder i blot 2. forsøg

Efter 17 år er Toyota tilbage i Rally-VM, i Rallye Monte Carlo, 1. afdeling af VM, scorede det tidligere VM-team 2. pladsen og i weekendens 2. VM-afdeling kørte finnen Jari-Matti Latvala sin Toyota Yaris WRC i mål på en overbevisende førsteplads. Latvala var med i toppen i store dele af rallyet, der dog indtil lørdagens sidste hastighedsprøve var domineret af Hyundais Thierry Neuville. Han kørte imidlertid af sporet og derefter var Latvala, der på det tidspunkt lå 2'er, siden i stand til at gennemføre rallyet uden en eneste fejl og så var sejren hans - og Toyotas ikke mindst. På 2. pladsen kom Fords Ott Tanak, som sluttede et halvt minut efter den vindende Toyota og han formåede oven i købet at besejre sin team-kammerat, Sebastien Ogier, som er regerende verdensmester og sluttede 3'er. Bedste Hyundai i mål var spanieren Dani Sordo mens bedste Citroen blev kørt af Craig Breen og sluttede på 5. pladsen. Næste VM-afdeling finder sted i Mexico om en måned.

 

Med sejren i det svenske rally gjorde Toyotas finsk baserede VM-team præcis det, som team-chefen, den tidligere 4-dobbelte rallyverdensmester, Tommi Mäkkinen forsikrede at man ville gøre i vores eksklusive interview med ham forud for sæsonstarten. Genhør interviewet hér:

 


6. februar 2017


Dansk sejr i Bathurst 12 timer

Et par af verdens mest spektakulære og udfordrende motorløb finder sted på den australske Mount Panorama Motor Racing Circuit ved byen Bathurst, 150 kilometer vest for Sidney. Banen er 6,2 kilometer lang og niveauforskellen er 174 meter. Dertil kommer en meget lang langside og nogle meget snævre bjergsektioner. At vinde der er noget ganske særligt, og det har den danske racerkører, Nicolaj Møller Madsen, netop gjort. Forårets store løb er 12-timers racet og her vandt danskeren, bag rattet af en Porsche, klassen for GT4 racerbiler. Der var 54 biler til start og mere en 50.000 tilskuere – det er mange i et land, hvor befolkningstætheden er ganske beskeden. Selv udtaler Nicolaj: ”Det var det fedeste løb til dato! Banen er så fed! Adrenalinet pumper. Jeg havde to fantastiske stint, hvor jeg tog føringen i GT4 og åbnede et hul på 20 sekunder.”


Team Glad fra Kalundborg vinder ørkenrally

Med et forspring på ikke mindre end 1 time og 15 minutter vandt Jacob Glad/Philip Volmer Hansen i QT Wildcat 500 DKR for anden gang Intercontinental Rally – en slags neddroslet version af det legendariske Dakar rally. I alt blev der tilbagelagt 6000 kilometer på turen gennem Marokko, Mauretanien og Senegal frem mod målet i Dakar. Rallyet, der sluttede 5. februar, var ikke uden udfordringer. Turens absolutte klimaks og brændpunkt var, da en nedfalden spændestrop forårsagede en kortslutning og ledningsbrand klods op ad bilens benzintank. Heldigvis opdagede Philip Volmer Hansen røgen fra den ulmende brand, som det lykkedes at få nedkæmpet, før der skete større skade.

 

Med en samlet tid på 53:21 timer var danskerne feltets suverænt hurtigste hold og dermed totalvindere foruden vindere i det 4-hjulede klassement. Team Glad vandt rallyet i 2015 efter en andenplads i 2014 og en tredjeplads i 2013. Målfeltets andet danske hold, Team Ben&Bo i Land Rover Defender 110”, sluttede som nummer 11 i tiden 91:50 timer. Syv biler udgik undervejs til Dakar, bl.a. det danske Team Clausen i Suzuki Vitara, ligesom 23 deltagere i motorcykelklassen måtte opgive at fuldføre den lange tur gennem den nordvestafrikanske ørken.


Dansk racerkører i Schumacher team

Den 20-årige danske racerkører, Nicklas Nielsen, som i fjor tog springet fra go-kart til Formel 4 racerklassen, har skrevet kontrakt med det tyske US Racing team om at køre endnu en sæson i Formel 4. Teamet er det mest succesrige Formel 4 team i Tyskland og bag navnet ”US” står ingen ringere end Gerhard Ungar og Ralf Schumacher. Sidstnævnte, yngre bror til Michael Schumacher, er mest kendt fra sin tid som Formel 1-kører, mens Gerhard Ungar tidligere har designet racerbiler hos Mercedes. Teamet er bl.a. engageret i det tyske ADAC Formel 4 mesterskab, som man vandt i 2015. Ralf Schumacher har store forventninger til den unge dansker: ”Jeg kender Nicklas i forvejen fra gokart-banerne. Her har vist et enestående talent og han gør sig især bemærket gennem sin hurtighed og elegante kørestil.” ADAC Formel 4-sæsonen indledes den 28. april i Oschersleben og omfatter i alt 7 løbs weekender, hvor der hver gang køres 3 løb.


WEC: Toyota udvider Le Mans indsatsen

Det var for mange en smule uventet, da Audi i november besluttede at trække sig ud af World Endurance Racing – herunder 24-timers Le Mans – for at satse mere på Formel E. Det reducerede antallet af reelle vinderkandidater i dette års 24-timers Le Mans til blot to fabriksteam – Porsche og Toyota. Derfor er det fra alle sider blevet positivt modtaget, at Toyota nu vil stille til start med en tredje bil i Le Mans og dermed møder ligeså talstærkt op, som Audi havde tradition for i fabrikkens ”velmagtsdage” i det legendariske franske motorløb.

 

For et par år siden vedtog fabrikkerne indbyrdes, at reducere indsatsen til to biler (Audi er som bekendt også omfattet af VW gruppens dieselskandale og havde meget brug for at spare penge) og Toyota anvender i forvejen et væsentligt mindre beløb på langdistanceracing end Audi og Porsche, så det passede alle godt. Men nu har Toyota altså besluttet at stille op med endnu en bil og dermed endnu et hold. I fjor vandt Porsche 24-timers Le Mans, men først da den førende Toyota racer fik problemer få minutter inden løbet var slut. I år må det ikke ske, og har det japanske team farten, er de i sagens natur storfavorit til sejren. Med tre biler i stedet for to er sandsynligheden for at vinde den eftertragtede sejr øget yderligere. Den tredje bil besættes af den succesrige WTCC kører, José Maria López samt Mike Comway og Kamui Kobayashi.


Flere korte nyheder >>>

Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt