- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt







 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 Korte nyheder


 Flere korte nyheder >>>

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

December 2017


Ny KIA Picanto

KIA har nu offentliggjort billeder af de første design detaljer af den nye Picanto – den tredje generation af én af KIAs bedst sælgende modeller globalt. Den nye Picanto er et kolossalt designmæssigt løft og inkluderer såvel et nyt udvendigt og indvendigt design med et større potentiale for at personalisere sin bil. KIAs helt nye ”A-segment” bil bliver endeligt afsløret i begyndelsen af 2017.


Mazda3 med facelift er klar til salg

Mazda er nu klar til at introducere den faceliftede og teknisk opgraderede Mazda3 til priser fra 195.000 kr. Det sker i weekenden den 7. og 8. januar, hvor Mazda-forhandlerne holder nytårs åbent hus. Sammen med faceliftet indføres et nyt modelprogram, der på trods af at der er en motorvariant mindre, byder på flere valgmuligheder. I den kosmetiske afdeling får Mazda3 et facelift med et nyt design af fronten og den bageste kofanger. Indvendigt ændres især midterkonsollen, der bliver som i Mazda6 med blandt andet elektrisk håndbremse i de fleste modeller. Der er også en opdateret instrumentering og nye indtræks kombinationer. Vi er lige på trapperne med en prøvekørsel af den ny opgraderede Mazda3.


Privatleasing af Ford Fiesta: Billigt!

En af de mest populære næsten-minibiler i Danmark gør sig nu ekstra bemærket med et tilbud på privatleasing, som ligger på niveau med det, mange konkurrenter tager for leasing af en mikrobil. En luksuriøs Ford Fiesta Titanium med Fords prisvindende EcoBoost-motor med 125 hk fås lige fra blot 1.995 kr./md. med en udbetaling på blot 4.995 kr. Det er billigt.

Ford prøvekørsler - find dem hér >>>


Salget af Opel Ampera-e begynder i Norge

De omfattende tilskud til elbiler i Norge er medvirkende til, at Opel har valgt Norge som det første land at påbegynde salget af Ampera-e. Elbilen ventes til Danmark om godt et år.

Ingen af delene er mærkelige. Efter indførelsen af misundelsesafgiften (fordi nogle var stødt over at et forholdsmæssigt lille antal danskere kunne købe en luksusbil som Tesla Model S uden at betale anden afgift end moms) blev indført for et år siden stiger afgiften på elbiler til nu 40 procent. Det gør det fuldstændigt utænkeligt for en privat dansk bilkøber at køre de miljørigtige elbiler. Omvendt bryster Københavns kommune sig af, snart at være den førende CO2 neutrale hovedstad – ikke mindst fordi man har skiftet flåden ud med elbiler. Men regningen herfor sendes jo også blot ubeskåret videre til skatteyderne (dobbeltmoral og hykleri efter redaktørens mening…). Prisen for Opel Ampera-e er i Norge er 299.900 norske kroner svarende til ca. 250.000 danske kroner. I modsætning til Danmark betaler købere af elbiler i Norge ingen moms, og der er heller ingen andre afgifter på elbiler. De har set lyset deroppe – det kan desværre ikke siges om de danske politikere, der i den grad styres af janteloven.


November 2017


EuroNCAPs seneste stjerneregn

Den europæiske sikkerhedstest, EuroNCAP har netop offentliggjort de seneste resultater. De ser sådan ud: Fem stjerner til Audi Q2, Hyundai Ioniq, Ford Edge og Suzuki Isigni (med sikkerhedspakke). SsangYong har fået testet XLV og Tivoli modellerne og opnået fire stjerner for hver bil med sikkerhedspakke.

Læs vores aktuelle prøvekørsel af den nye Suzuki Ignis hér >>>

Suzuki Ignis: 5 stjerner.

 

Hyundai Ioniq: 5 stjerner.

 

Ford Edge: 5 stjerner.

 

Audi Q2: 5 stjerner.


Verdenspremiere på ny Ford Fiesta

Ford har nu præsenteret den helt nye Fiesta (den niende generation), i forbindelse med en særlig Go Further-event på fabrikken i Køln. Med en helt ny Fiesta flytter Ford grænserne for minibiler i Europa. Ingen bil i klassen er så avanceret og fås med så omfattende udstyr som den nye generation Fiesta, der også vil kunne fås i den luksuriøse Fiesta Vignale udgave og i den crossover-lignende Fiesta Active. Den nye Fiesta introducerer usædvanligt sikkerhedsudstyr og vil også kunne leveres med det avancerede SYNC 3 med 8” berøringsskærm. Den nye Fiesta vil kunne fås med Fords prisbelønnede trecylindrede EcoBoost-motorer med ydelser helt op til 140 hk og den nye 1,5-liters TDCi-motor på 120 hk – det er den højeste effekt fra en dieselmotor nogensinde i en Ford Fiesta.

 

Ikke alle mestre er verdensmestre

For en ordens skyld: Ikke alle, der vinder en international bilsportsserie, er pr. definition verdensmester i den pågældende kategori. Det er desværre en misforståelse, og det nedgør værdien af et regulært verdensmesterskab, udskrevet og sanktioneret af det internationale bilsportsforbund, Federation Internationale d’Automobile. Det nedgør på ingen måde den præstation, det er, at vinde et mesterskab, f.eks. udskrevet for identiske racersportsvogne. Men blot fordi det er det eneste af slagsen, bliver man ikke verdensmester. Det er endda sådan, at det fornemste internationale mesterskab i bilsporten, vundet af et dansk hold i 2016, heller ikke er et verdensmesterskab. Nicki Thiim og Marco Sørensen vandt FIA World Endurance Trophy for LMGTE Pro. Man kan imidlertid godt, som vi har gjort det længere nede på siden, kalde netop det mesterskab for et UOFFICIELT verdensmesterskab, fordi det er et mesterskab, hvor alle bilmærker kan deltage, der findes ikke et højere mesterskab men måske især fordi det i 2017 udskrives, for første gang, som et officielt verdensmesterskab. Men fordi man vinder et mærkemesterskab eller en underklasse i et andet mesterskab, er man ikke verdensmester. Heller ikke det anerkendte Formel E mesterskab for elektriske Formel racerbiler er et officielt VM – endnu. Bemærk at de fleste verdensmesterskaber udskrives både for kørere og teans/konstruktører.

 

De vigtigste officielle FIA verdensmesterskaber i 2016 var:

Formel 1 verdensmesterskabet (vundet af Mercedes og Rosberg).

Rally verdensmesterskabet – WRC (vundet af VW og Ogier/Ingrassia).

Langdistance-VM – WEC (vundet af Porsche og Lieb/Jani/Dumas).

Standardvogns-VM – WTCC (vundet af Citroën og Bennani).

Nico Rosberg og Mercedes er officielle verdensmestre i Formel 1 2016.

 

Porsche er officiel langdistance verdensmester i 2016.

 

VW og Sebastien Ogier er officielle rallyverdensmestre i 2016.


27. november 2016


F1: Rosberg verdensmester - MAG udgår

Inden sæsonens sidste Grand Prix i Formel 1 verdensmesterskabet ville det have været en vanskelig opgave for Lewis Hamilton at afværge team-kollegaen Nico Rosbergs VM-titel. Det viste sig også at blive tilfældet. Hamilton gjorde det bedste, han kunne, han vandt Grand Prix'et i Abu Dhabi, men da Rosberg blev nr. 2, sikrede han sig dermed VM-titlen, 24 år efter at hans far, Keke Rosberg blev Formel 1 verdensmester. Dermed sikrede Mercedes sig på ny ikke alene konstruktør mesterskabet men også 1. og 2. pladsen i kørernes mesterskab. Sebastien Vettel kørte sin Ferrari ind på 3. pladsen. Kevin Magnussen sluttede sit engagement hos Renault ved at udgå efter et uheld først i løbet, hvor han var startet fra 18. pladsen, tre placeringer efter sin nu tidligere team-kollega, Jolyon Palmer. Palmer led den tort, at slutte sin første VM-sæson på 17. og sidstepladsen. I VM blev Daniel Ricciardo (Red Bull) nr. 3 mens Vettel sluttede på 4. pladsen. Kevin Magnussens ialt 7 points i år rakte til en samlet 16. plads.


20. november 2016


Le Mans racing: Danske GT-mestre

Det danske Young Driver Aston Martin Racing team med Nicki Thiim og Marco Sørensen har vundet det uofficielle GTE Pro Verdensmesterskabet 2016 i såvel team-kategorien som i kørernes individuelle mesterskab. Langdistance-VM eller ”World Endurance Championship” er det mesterskab, hvor Porsche, Audi og Toyota dyster om VM-titlen i prototypeklassen LMP1 og om totalsejren i bl.a. 24-timers Le Mans. LMGTE Pro kategorien hedder officielt "FIA World Endurance Trophy for LMGTE Pro Teams" (hhv. drivers) og er mesterskabet for sofistikerede GT-sportsvogne hvori Aston Martin, Ford, Ferrari og Porsche bl.a. dyster – også i Le Mans. Kørerne er de højest seedede professionelle sportsvognskørere. Som sådan er LMGTE Pro den næstmest prestigefyldte sportsvognsserie på verdensplan – og det er helt unikt, at det danske team, om end det er en del af Aston Martins fabriksindsats, vinder den fornemme titel. Marco Sørensen og Nicki Thiim vandt mesterskabet med stil, for de sikrede sig ganske enkelt sejren i niende og sidste afdeling af, som blev kørt i Bahrain. Det er anden gang på tre år, at det danske team tager en FIA Endurance GT-titel – for tre år siden vandt Young Driver AMR World Endurance Cup'en i den tilsvarende klasse for amatørkørere, LMGTE Am.


WEC: Audi slutter med manér

Audi vandt ikke World Endurance Championship – langdistance-VM for racersportsvogne – i teamets sidste sæson. Men de sluttede deres glorværdige epoke med manér ved at tage både første og andenpladsen i 6-timers løbet i Bahrain – 9. afdeling af WEC 2016. Det var Lucas di Grassi (som fortsat kører for Audi i Formel E), Loic Duval (som kører for Dragon i Formel E) og Oliver Jarvis, som kørte den vindende Audi. VM-titlen gik til Porsche – der i Bahrain indtog 3. og 6. pladsen, adskilt af Toyotas to hybrid-racere med bl.a. Formel E mesteren Sebastien Buemi i cockpittet. Selvom Audi trækker sig ud af WEC bliver 2017-sæsonen næppe kedelig: Både Porsche og Toyota fortsætter – og vi må ikke glemme, at selvom Toyota ikke vandt 24-timers Le Mans i år, var deres racerbil i spidsen indtil få minutter inden de 24 timer var omme.

Di Grassi/Duval/Jarvis sikrede Audi den sidste sejr.


WRC: VW forlader Rally-VM med sejr

Volkswagen har vundet deres sidste sejr i Rally-verdensmesterskabet, World Endurance Championship. Den tyske fabrik trækker sig med kort varsel ud af VM, men dokumenterede til det sidste deres overlegenhed ved at vinde Det australske Rally og også besætte 2. pladsen. Det blev den norske kører, Andreas Mikkelsen, som tog sejren foran Sebastien Ogier, alt imens Thierry Neuville i Hyundai WRC blev nr. 3. VW er årets verdensmester blandt bilmærker og Ogier blev på ny verdensmester blandt kørerne. Men Neuville sikrede sig 2. pladsen i kørernes VM – foran Andreas Mikkelsen. Dermed er der lagt op til en spændende 2017 sæson, hvor Citroën er tilbage med et fuldt fabriksteam og Toyota også er på banen med deres nye WRC rallybil.


Flere korte nyheder >>> 

Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt