- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Klik på billederne og se dem større


First World Testdrive:

Volkswagen T-Roc


Klippefast satsning: VW vil rocke med de unge


Af Søren Clauding – 2. november 2017

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Målsætningen er helt klar: Men den nye kompakte sports-crossover/SUV, T-Roc, har Volkswagen stillet skarpt på de unge. Frækkere og smartere end søstermodellen Audi Q2 og oven i det ganske velkørende og funktionel, er der dømt succes fra begyndelsen, når den nye bil lanceres herhjemme i begyndelsen af december.

 

Startprisen på 240.000 kroner kan måske sætte en begrænsning på festlighederne, på den anden side er selv den billigste version ret veludstyret, så mon ikke det går endda.

 

Det stikker bag navnet

T-Roc navnet skaber mange associationer, det mere modne publikum lader måske tankerne falde tilbage til T-Rex, den hæderkronede rockgruppe fra 1970erne, VW hilser også velkommen med erklæringen: Ready to Rock. Men den bilmæssige sammenhæng skal ses i de to tidligere SUV’er/offroadere fra den tyske gigant, Tiguan og den ultimative ørken betvinger, Tuareg, der som bekendt har vundet Dakar rallyet 3 gange, sidste gang i 2011.

 

T’et går igen, og Roc handler om klippestykker. I Danmark rokker man ved traditionerne, for T-Roc er den første bil af sin slags med VW-logoet på fronten, men så holder navnelegen vist også op.

 

Kompakt Sports-SUV/cross over

I praksis er der tale om en 4,23 meter lang cross-over/SUV. VW selv vælger ikke det ene begreb frem for det andet. Havde T-Roc ikke kunne fås med firehjulstæk, havde den uomtvisteligt været en crossover, for selvom frihøjden er højere end f.eks. hos en VW Golf, er der kun tale om et par centimeter – T-Roc frihøjden er moderate 16,1 cm.

 

I udgaverne med forhjulstræk er den klart en crossover, og fordi VW har fokus på især den ungdommelige kundegruppe, er det nok de versioner, der vil blive solgt bedst. I hvert fald i Danmark, hvor det trods alt er sjældent, at terrænet stiller en lidt forhøjet forhjulstrukken bil uoverstigelige forhindringer. Og samtidig tilgodeser T-Roc de mange, aktive mennesker, som måske trods alt bruger størstedelen af deres bil-liv i bylivet.

 

Crossoverens fordele

Det sidste gør den også i kraft af de gode funktionelle løsninger. Bagagerummet er på ikke mindre end 445 liter, som siden kan øges til 1290 liter med nedfældede bagsæderyglæn. Høj siddeposition (mindst 57 cm over kørebanen) i den 1,57 meter høje bil gør den let at stige ind og ud af, og overblikket i trafikken betyder, at den er let at færdes med. Den har med andre ord alle crossoverens fordele.

 

Det har den, til trods for, at man har fastholdt den ungdommelige appeal i det udvendige design. Den hældende næsten coupéagtige tagline, som udgør bilen bagparti, tager ikke mærkbar plads fra bagsædepassagererne, og visuelt vinder bilen meget derved. Hvad designet i øvrigt angår, er de tofarvede optioner formentlig noget, mange gerne vil betale lidt ekstra for. Det satses der i hvert fald på – VW T-Roc findes i ikke færre end 24 farvekombinationer.

 

Velkørende og firehjulstræk

Crossover designet lukrerer den også på med hensyn til køreegenskaberne, som er både harmoniske og velafstemte. Igen viser den fleksible MQB platform sig fra sin bedste side. Og den omstændighed, at den rummer plads også til et firehjulstræk, er lidt unik.

 

Den eneste pris derfor er kardantunnellen, som adskiller højre og venstre side på bagsædet – kræfterne skal jo trods alt overføres fra maskinrummet fortil, hvortil man i øvrigt kan vælge mellem seks forskellige forbrændingsmotorer, en eldreven T-Roc er foreløbig ikke på tale. Til gengæld venter en I.D. CROZZ med elektromotor i kulissen, så eldreven terræn kørsel bliver fremover også en option fra VW.


Andre VW prøvekørsler – find dem hér >>>

 

Læs også:

Over stok og sten i den nye ungdomsmagnet >>>


Vi har sat den nye VW T-Roc på prøve, først på det stenede rå klippeterræn på Atlanterhavskysten vest for Cascais i Portugal og siden på snoede asfaltveje i Sintra højderne. Videoen kan også ses i Fuld HD og afsluttes med outboard køresekvenser fra området.


 

 

 

Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt