- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Suzuki Ignis er på vej til Danmark - her er en stribe af de første mini SUV'er på danske nummerplader linet op med Øresund i baggrunden


Ny Suzuki Ignis:

Mini-SUV til skarpe priser


Af Søren Clauding – 2. marts 2017

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Da Suzuki afviklede de første internationale testkørsler af den europæiske udgave af den unikke mini-SUV, Suzuki Ignis, lovede den danske importør, at man ville være skarp på prisen. Med en indstigningspris på blot 128.000 kroner for den velkørende fleksible lille bil, lever man op til sit løfte.

 

Suzuki Ignis har officiel lancering i Danmark første weekend i april, men i princippet er alle detaljer nu på plads. Prislisten er interessant, ikke alene ved at den allerbilligste version er et par tusinde kroner billigere end det, man dengang stillede i udsigt (og så billige biler har ikke haft gavn af afgiftsreduktionen i november), men også ved, at de attraktive prisniveau holder hele listen igennem.

 

Med mindre man tilkøber ekstraudstyr, er 170.000 kroner det højeste, man betaler for en Ignis, men da vil den også have udstyrsniveauet ”Active” såvel som et vel-fungerende firehjulstræk.

 

Firehjulstræk på prøve

Sidstnævnte benyttede vi lejligheden til ganske kort at prøve på en våd, ujævn jordvej (se videoen her på siden) – for den var der ikke anledning til at prøve ved de internationale testkørsler i Italien tilbage i november. Det var en interessant oplevelse, ikke mindst fordi bagakslen er anderledes i den firehjulstrukne Ignis – og alligevel er køreegenskaberne ikke meget forskellige.

 

På det fedtede underlag tog alle fire hjul gevaldig godt fat og det konstant skiftende vejgreb håndterede elegant af kombinationen mellem det computerstyrede AllGrip system og det konventionelle firehjulstræk.

 

Systemet er koblet sammen med den 5-trins manuelle gearkasse og hedder samlet AllGrip Auto. Det består af et centerdifferentiale af viskosetypen, der automatisk kobler baghjulene til drivlinen, hvis forhjulene mister vejgreb.

 

AllGrip Auto omfatter også to intelligente systemer til kørsel ved lave hastigheder. "Grip control" opererer ved under 30 km/t og sikrer ekstra fremkommelighed ved at nedbremse et spinnende hjul og lægge mere moment ud på de hjul, der har bedre vejgreb.

 

"Hill descent control" fungerer i 1. og 2. gear op til 25 km/t og sikrer kontrolleret kørsel ned ad stejle bakker.

 

Active-versionen med forhjulstræk tilbydes desuden med et komfortabelt og økonomisk automatiseret gearskifte (AGS) til en pris af 157.990 kroner.

 

Meget udstyr for pengene

Priserne på den nye Ignis begynder som nævnt ved 128.000 kroner for grundudgaven, der hedder Club. Standardudstyr er her f.eks. aircondition, el-sideruder for, automatisk nærlys, fjernbetjent centrallås og ratbetjent CD/radio med Bluetooth. Dertil kommer sikkerhedsudstyr som seks airbags, bremseassistent og ABS-bremser med ESP.


På næste niveau ”Active” til priser fra 142.000 kroner - suppleres med bl.a. forskydelige bagsæder, varme i forsæderne og infotainment med 7-tommers berøringsskærm, bakkamera og smartphone-integration. 16” sorte alufælge, sølvfarvet tagræling og sorte skærmkanter hører også med.


I topudgaven Adventure, der er prissat fra 160.000 kroner, får man også DCBS (sikkerhedspakken) med som standard. Dertil kommer nøglefri betjening, fartpilot, læderrat, automatisk klimaanlæg, navigation (på dansk) samt Fuld LED-lys og meget andet.


Andre Suzuki prøvekørsler – find dem hér >>>

 

Læs også:

Suzuki Ignis - mini-SUV efter alle kunstens regler


Onboard videoen i den nye Suzuki Ignis viser bl.a. hvordan firehjulstrækket tager rigtig godt fat i et mudret og opkørt underlag. Videoen kan også ses i Fuld HD.



Dual Camera Brake Support

Den nye Ignis lanceres med et nyt og avanceret automatisk nødbremsesystem kaldet "Dual Camera Brake Support" (DCBS).  Det består af to kameraer, som placeret i forruden, registrerer foran holdene og kørende biler såvel som fodgængere.
 

Nødbremsen fungerer ved hastigheder fra 5 - 120 km/t og kan f.eks. nå at bremse helt ned for en foran holdende bil, hvis man kører med op til 50 km/t.

 

Er der optræk til fare, advares føreren med en akustisk alarm og et blinkende advarselssymbol på instrumentbordet. Reagerer føreren ikke på dette, bremser bilen let op for at gøre opmærksom på den mulige fare.

 

Hvis føreren fortsat ikke reagerer, aktiveres de næste trin, som er opbygning af bremsetryk og en egentlig nødopbremsning.

 

Systemet indeholder også en vognbaneassistent og en såkaldt slingre-advarsel, der reagerer på slingrende kørsel som følge af f.eks. træthed eller uopmærksomhed. DCBS er standard på Ignis i Adventure-udgaven og fås også til de andre versioner.


Link til importøren


Se også on-board videoen bag rattet af den nye Suzuki Ignis på en ujævn men romantisk italiensk bjergvej tæt ved Albano søen. Optaget i forbindelse med de første internationale prøvekørsler af den europæiske udgave af Suzukis nye mini-SUV. Videoen kan ses i Fuld HD.

 

Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt