- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Klik på billederne og se dem større


Verdenspremiere: SEAT Ibiza

Kompakt platform

med store muligheder


Af Søren Clauding – 1. februar 2017

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Den helt nye SEAT Ibiza, som SEAT netop har lanceret ved en pompøst anlagt lancering i hjembyen Barcelona, er den første bil i VW gruppen, som er skabt på den nye MQB A0 platform. Platformen er bredt defineret og inkluderer mere end blot hjulophæng – den omfatter på det nærmeste hele basischassis’et.

 

Den er komponent opbygget og meget fleksibel, så man model for model kan modellere det som man har behov for. A0 udgaven af MQB platformen (MQB anvendes bl.a. til VW Golf og SEAT Leon) er i sagens natur mere kompakt, men der er nogle helt centrale forskelle på den og den hidtidige Ibiza, som har gjort den forøgede rummelighed mulig.

 

Imponerende kabineplads

I den nye Ibiza er kabinepladsen således vokset betydeligt (bilen er desuden blevet mere robust og samtidig meget mere sikker). Den er nemlig meget bredere, hele 8,7 cm, og beskedne 2 mm kortere samt en smule lavere end forgængeren. Sporvidden er blevet øget med 6 cm ved forakslen og med 4,8 cm ved bagakslen, mens aksel­afstanden er øget med hele 9,5 cm til 2,56 meter.

 

Resultatet er bl.a., at ben­pladsen ved bagsædepladserne er blevet øget med 3,5 cm og hovedhøjden er forøget med 2,4 cm ved forsædepladserne og 1,7 cm ved bagsædepladserne. Sæderne er hele 4,2 cm bredere, hvilket gør den nye SEAT Ibiza til en af de bedste i sin klasse på dette område. Bagagerummet er også vokset med 63 liter, hvilket giver en total bagagerumsvolumen på 355 liter, som også er bedst i klassen. Læssehøjden er desuden blevet sænket, hvilket gør det lettere at anvende det kolossale bagagerum.

 

Motorerne

Til den nye Ibiza vil man kunne vælge mellem tre af VW-gruppens benzinmotorer: En 3‑cylindret 1,0 liters TSI med 95 eller 115 hk i startfasen og fra slutningen af 2017 vil en ny 150-hestes 4-cylindret 1,5-liters motor også være tilgængelig. Viften af 1,6-liters TDI-dieselmotorer, også fra VW-gruppen, byder på 80, 95 eller 110 hk.

 

Desuden vil den nye Ibiza kunne leveres med en 1,0-liters TSI- gasmotor på 90 hk. SEAT er i øvrigt den første bilproducent, der tilbyder denne motortype i klassen. Gear­kasserne fås med 5 manuelle gear til motorer med 95 hk eller mindre og med 6 gear til de mere kraftige motorvarianter. DSG-dobbeltkoblingsgearkassen med 7 gear er en anden tilvalgsmulighed til den nye SEAT Ibiza.

 

SEAT påpeger selv, at den nye Ibiza har fine dynamiske køreegenskaber samt en høj kørekomfort takket være den nye platform og dens 30 procent forøgede torsionsstivhed. Bilen fås i øvrigt alene som 5-dørs model. Vi gætter dog på, at der siden følges op med en stationcar. SEAT oplyser også, at bilen støjer og vibrerer mindre.

 

Omfattende udstyr

På udstyrssiden vil man foruden den automatiske City Brake med fodgængergenkendelse, som er standard i alle modeller, kunne tilkøbe adaptiv fartpilot med kø-assistent, nøglefri betjening, p-sensorer, bakkamera, 8” berøringsskærm, trådløs oplader til mobiltelefonen med GSM forstærker, Apple CarPlay og Android Auto samt MirrorLink.

 

Jesper Stoltenberg Mathies, SEATs danske direktør, forventer i øvrigt, at man i det store hele vil kunne fastholde prisniveauet, så den billigste version vil koste i nabolaget af 130.000 kroner – men minder i øvrigt om, at man er begyndt ”at sælge ud” af den hidtidige model til attraktive priser. Den var nu heller ikke et dårligt køb (læs vores seneste prøvekørsel af en af de hidtidige SEAT Ibiza hér >>>).


Link til importøren


Jesper Stoltenberg Mathiesen, dir. SEAT Danmark

 

SEAT prøvekørsler – find dem her >>>

 

Læs også:

”Mesteren i rummelighed” viser vejen med helt ny platform >>>


Se præsentationen af den helt nye SEAT Ibiza i Barcelona - og sku op for lyden. Bag billederne skjuler sig vores eksklusive interview med SEATs topchef, CEO Luca de Meo. Videoen kan også ses i Fuld HD på YouTube.


 

 

 

 

Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt