- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Klik på billederne og se dem større


Verdenspremiere: SEAT Ibiza

Mesteren i rummelighed

viser vejen


Af Søren Clauding – 1. februar 2017

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Med en helt ny og rummelig platform viser den ligeså helt nye SEAT Ibiza vejen for de kommende kompaktbiler i VW-Gruppen. Længe inden den kommende nye VW Polo og tilsvarende Skoda Fabia vil se dagens lys, har SEAT nu præsenteret den nye Ibiza, som er baseret på VW-gruppens såkaldte MQB A0 platform. Den har gjort det muligt for ”mesteren i rummelighed” over dem alle, at tilbyde endnu mere rummelighed, simpelthen fordi den nye teknik gør det muligt.

 

Desuden er den nye Ibiza en nydelig bil. Den er visuelt skåret over samme læst som de større Leon og Toledo modeller – på den front består verden endnu. Men det nye design er skåret skarpere og der er i højere grad anvendt lyselementer i helt bogstavelig forstand: En ny lys signatur er en del af den visuelle oplevelse. LED lys derfor også en option. Generelt har SEAT Ibiza fået mere personlighed, mere kant, om man vil.



City Brake er standard

Ved siden af det kommer striben af elektroniske hjælpemidler og infotainment, naturligvis konfigureret individuelt, afhængig af udstyrsniveau og markedsbehov – og bilen kommer først ud at køre på danske landeveje i juni måned, så der går et stykke tid, inden de detaljer på plads.

 

Men den nye Ibiza vil som standard have automatisk City Brake med fodgænger genkendelse, kunne SEATs øverste chef og CEO, Luca de Meo, fastslå i forbindelse med verdenspremieren på den nye bil i mærkets hjemby, Barcelona i Spanien (se også vores videoen fra præsentationen her på siden, skru op for lyden – for vi bringer vores eksklusive interview med topchefen i baggrunden).

 

SEAT Ibiza er mere end nogen anden af SEATs biler ansvarlig for den succes, det spanske bilmærke har haft i tidens løb. Den appellerer til ungdommen (SEATs kunder er de i gennemsnit yngste bilkøbere i Europa) og i de 33 år, modellen har eksisteret, er der solgt 5,4 millioner eksemplarer. Den nye generation er Ibiza’ens femte og det forventes, at den vil opnå endnu større succes.

 

Succesen forøges

”Faktisk forventer vi i Danmark at sælge 1000 flere biler i år, sammenlignet med i fjor,” fortæller SEATs danske direktør, Jesper Stoltenberg Mathiesen, ”det tal inkluderer naturligvis den nye Ibiza, som skal stå for 25 procent af salget – selvom den først lander i juni måned. Derved rammer vi 6.600 biler/år, svarende til en markedsandel på 2,4 procent.”

 

Det tal er stort, og skal blandt andet ses i lyset af, at SEATs danske markedsandel i 2009 blot var 1,5 procent. Men også, at SEAT, som en del af Volkswagen gruppen er bundet af sin placering i forhold til søstermodellerne fra VW, Skoda og Audi. På den ene side har SEAT stor glæde af samarbejdet – langt henad vejen er det samme komponenter, der går igen i de fire bilmærker – på den anden side har man i sagens natur ikke friheden til rigtigt at udfordre kollegerne.

 

Tilsvarende situationer opleves i øvrigt hos alle store bilkoncerner med mange bilmærker (f.eks. Peugeot versus Citroën i PSA Gruppen og KIA versus Hyundai i Hyundai koncernen), men i SEATs tilfælde er det givetvis fordelene, der scorer højest, ikke mindst, når man ”får lov” til at være først med noget så centralt som en ny teknisk platform.


Link til importøren

SEAT prøvekørsler – find dem her >>>

 

Læs også:

Kompakt platform med store muligheder >>>


Se præsentationen af den helt nye SEAT Ibiza i Barcelona - og sku op for lyden. Bag billederne skjuler sig vores eksklusive interview med SEATs topchef, CEO Luca de Meo. Videoen kan også ses i Fuld HD på YouTube.

 

Luca de Meo, CEO, SEAT, S.A.


Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt