- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Klik på billederne og se dem større


First World Testdrive: SEAT Ibiza

Vinder i virkeligheden


Af Søren Clauding – 2. maj 2017

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Overskriften er med vilje tvetydig, men det er den nye SEAT Ibiza i en nøddeskal. I det virkelige liv har den en meget stor mulighed for, at blive en vinder og det har den især, fordi den vinder i virkeligheden i kraft af sit elegante dynamiske design, de gode køreegenskaber, den funktionelle indretning og realistiske prissætning.

 

Billederne her på siden siger mere end mange ord, men virkeligheden er endnu bedre. Farverne er flottere, linjerne mere appellerende og pladsforholdende skal også opleves i praksis. Men fra den pæne fremtoning på udstillingspodierne i det stationære projektørlys levendegøres SEAT designet, når bilen stryger forbi på landevejen i en grad, som sjældent ses hos konkurrenterne. Refleksionen af ikke mindst sollyset får designet til at se levende ud. Se selv, når den nye Ibiza lander på de danske landeveje i juni måned (i mellemtiden, da se især afslutningen på videoen her på siden - det er ikke "on-board det hele).

 

Bredere og mere rummelig

Visuelt har Ibiza fået en noget anderledes udstråling end forgængeren, bl.a. fordi den nye tekniske platform har gjort det muligt, at flytte hjulene længere ud i hjørnerne pænt bilen. Den nye Ibiza er ikke mindre end 8,7 cm bredere end forgængeren og dermed har man kunnet øge sporvidden med 6 cm fortil og 4,8 cm bagtil. Men mest imponerende er en forøgelse af akselafstanden, altså afstanden mellem hjulene i længderetningen, med næsten 10 cm.

 

Det er sket uden at gøre bilen så meget som en millimeter længere – ikke helt rigtigt, for den er faktisk blevet 2 mm længere, men det er stort set det samme som ingenting. Bagagerummet er vokset med 63 liter til 355 liter i alt, men det mest spændende er, at det alt sammen ikke bare har forøget kabinepladsen væsentligt, men også har gjort bilen endnu mere spændende at køre.


 


Ud på vejene

Bilen har vi tidligere præsenteret her på Motorsiden.dk (Læs om verdenspremieren hér >>>), men det var første gang, vi fik fornøjelsen af at køre den, i øvrigt som de allerførste i fabrikkens tre uger lange internationale testrunde, som inkluderer journalister fra de vigtigste af SEATs markeder.

 

Og det var virkelig en fornøjelse. Der er nemlig en tendens til, at hver gang en bilproducent præsenterer en ny bil i de mindre kategorier kører de ikke bare bedre end mærkets egen forgænger, hvad der ville være mærkeligt andet, men også bedre end nogen anden bil af sin art.

 

To retninger

Det sidste ligger lige på kanten at påstå, men et faktum er det, at den deler førerrollen med et par andre B-segment biler, som blot har hver deres køre-identitet og derfor kan være vanskelige at sammenligne direkte. Sådan er det for øvrigt også hos SEAT selv. Det hænger sammen med, at man har skabt to bilretninger, når man forlader basisniveauerne: FR og XCellence.

 

Helt grundliggende udmærker den nye Ibiza sig direkte pga. den nye platform. Den store bredde får den til at klæbe sig bedre til kørebanen ved hurtig kurvekørsel, den medvirker også til en bedre stabilitet ved hurtig motorvejs kørsel. Og samtidig har man parret den forlængede akselafstand med bl.a. nye hydrauliske støddæmpere, som reducerer de vuggende bevægelser ved kørsel på ujævne veje. Det illustreres udmærket i onboard videoen her på siden.

 

Støjsvag og komfortabel

Samtidig absorberes de allermindste ujævnheder og bringes næsten til ukendelighed – og sikrer, at støjen fra hjulophængene er minimal. Da vindstøjen også er beskeden og motorstøjen fra den 115 hestes 3-cylindrede aluminiums benzinmotor med TSI teknik heller ikke er dominerende (omend man dog ikke helt slipper for den lidt pludrende lyd, som kendetegner en 3-cylindret motor) er det samlede komfort billede uden sammenligning i klassen. Vel at mærke i XCellence versionen.



FR udgaven, som vi modsat XCellence udgaven i videoen også prøvede med det lynhurtige DSG gear, er 1,5 cm lavere end XCellence, affjedringen er gjort strammere, krængningsstabilisatorerne tykkere og fælgstørrelsen forøget til 17”, testbilen var oven i købet udrustet med 18” fælge – med tilsvarende lavprofildæk. Det giver den formentlig ønskede spændstighed, men opnås på bekostning af affjedringskomforten og gør egentlig ikke bilen hurtigere, i hvert fald på ujævne spanske landeveje. Visuelt er den iøjefaldende, det må erkendes.


18" fælgene på FR versionen.

 

17" fælgene på XCellence versionen.


Komfortabel uden tab

Standard er i øvrigt 15” alufælge til XCellence udgaven og 14” fælge på basis versionen ”Reference” – de gør formentlig bilerne endnu mere komfortable, uden at styre skarpheden formentlig lider voldsomt derved, simpelthen pga. den velafbalancerede undervogn og store karrosseri stivhed.

 

Der findes en hel stribe motorer til den nye Ibiza. 1 liters motoren med turbolader yder enten 95 eller 115 hestekræfter og er den, SEAT i Danmark forventer at sælge flest af. Vi prøvede alene 115 hestes udgaven og den maskine er helt igennem glimrende. Med den er man i stand til at nå 100 km/t på blot 9,3 sekunder og benzinøkonomi er helt fin: det officielle tal siger 21,3 km/l.

 

Udstyret på den nye Ibiza er stort og helt på forkant i klassen. Eksempelvis er aktiv City Brake standard på alle versioner og i flæng kan nævnes en klar, 8” skærm, adaptiv fartpilot, nøglefri betjening, p-sensorer bag, træthedsregistrering, fuld LED forlygter og aircondition som muligheder afhængig af udstyrs niveauet.


 

Andre SEAT prøvekørsler - find dem hér >>>

 

Læs også:

Ny SEAT Ibiza fører an >>>

 

Mesteren i rummelighed viser vejen >>>

 

Kompakt platform med store muligheder >>>


Oplev hvordan den nye SEAT Ibiza kører, når den udsættes for udfordrende spanske mikro-provinsveje og får også en idé om hvad det er, MQB A0 platformen bidrager med. Videoen kan ses i Fuld HD.


 

 

 


Korte fakta om den helt nye SEAT Ibiza


Introduktion i Danmark: Juni 2017

 

Motorversioner:

3 cyl.1,0 MPI 75 hk, 95 Nm/3000-4300 omdr./min. Tophastighed: 167 km/t, 0-100 km/t: 14,7 sek. 20,4 km/l. 112 g CO2/km.

3 cyl. 1,0 TSI 95 hk, 175 Nm/2000-3500 omdr./min. Tophastighed: 182 km/t, 0-100 km/t: 10,9 sek. 21,3 km/l. 106 g CO2/km.

3 cyl. 1,0 TSI 115 hk, 200 Nm/2000-3500 omdr./min. Tophastighed: 195 km/t, 0-100 km/t: 9,3 sek. 21,3 km/l. 106 g CO2/km.

3 cyl. 1,0 TSI 95 hk, 175 Nm/2000-3500 omdr./min. Tophastighed: 182 km/t, 0-100 km/t: 10,9 sek. 21,3 km/l. 106 g CO2/km.

4 cyl. 1,6 TDI, 95 hk. Specifikationer ikke tilgængelige

 

Priser:

Ikke alle versioner er prissat endnu, her er et par priseksempler:

1,0 MPI 75 hk, Reference: kr. 134.900.

1,0 TSI 95 hk, Reference: kr. 144.900.

1,0 TSI 95 hk, Style: kr. 159.900.

1,0 TSI 115 hk, XCellence: kr. 186.900.

 

Dimensioner:

Længde: 4,06 m

Bredde: 1,78 m

Højde: 1,44 m

Akselafstand: 2,56 m

Bagagekapacitet: 355 liter

 

Eksempler fra udstyrsniveauerne:

Reference: 14” stålfælge, Hillstart assist, el-sidespejle, el-sideruder for, fjernbetjent centrallås.

 

Style: Reference samt bl.a. 15” stålfælge, kørecomputer, aircondition, Bluetooth USB og AUX, multifunktions læderrat, tågelygter med kurvelys, fartpilot, el-sideruder bag, sædevarme, regn- og lyssensor.

 

XCellence: Style samt bl.a. 15” letmetalfælge, p-sensor bag, nøglefri betjening.

 

FR: Style samt 17” letmetalfælge, sportsaffjedring, sportsrat, sportssæder, tonede ruder bag.


Link til importøren


 

 

Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt