- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Klik på billederne og se dem større


First Word Testdrive:

Opel Insignia Sports Tourer


Et (torden) brag af en stationcar


Af Søren Clauding – juni 2017

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Blot en måned efter, at den nye Opel Insignia er blevet introduceret på det danske marked, er Opel nu klar med den version, danskerne forventes at købe allermest: stationcar udgaven, Sports Tourer. Og den prøvekørte vi bl.a. i voldsomt tordenvejr på vejene omkring Hamburg i Nordtyskland, så i bogstavelig forstand var der tale om et brag af en test.

 

Heldigvis var præcis den version, vi da havde til rådighed, modellen med firehjulstræk og det effektive torque vectoring system. Og siden, da det klarede op igen, var der anledning til, at se nærmere på en mere moderat udgave med 170 hestes dieselmotor og træk alene på forhjulene. 4WD’eren har nemlig ikke færre end 260 hk og 400 Nm at gøre godt med i perfekt samspil med den nye 8-trins automatgearkasse.

 

Fine testmuligheder

Det voldsomme vejr (se on-board videoen her på siden) gjorde det muligt, at få underbygget oplevelsen af den unikke drivlinen, som vi, inden Thor kørte hen over den nordtyske himmelbue, havde afprøvet på småveje, hvor man kunne zigzagge med konstant varieret vejgreb på asfalt over grus (se den anden on-board videoen her på siden).

 

Her var fordelingen af kræfterne perfekt. Bilen kørte præcis i den retning, man holdt rattet, alt imens elektronikken hele tiden sikrede det optimale vejgreb, hvor hjulene nu kunne få fat. En sikker og overbevisende teknologi. Og de store vandpytter samt det helt uforudsigelige vejgreb under tordenskyllene understregede, hvor godt et sådan system er.

 

Nu var det egentlig ikke det væsentlige ved mødet med den nye bil. Men iblandt får man en unik mulighed foræret til at afprøve køreegenskaber, som det normalt er næsten umuligt at simulerer. Det væsentlige var at se, hvordan Opel havde skabt den store stationcar og naturligvis også, at afprøve køreegenskaberne i den forstørrede version af den nye Insignia. Ikke mindst i versionen med dieselmotor, som erfaringsmæssigt er den, Opel i Danmark sælger flest af.

 

10.000 Insignia i Danmark

Siden introduktionen af den første generation Opel Insignia har over 10.000 danskere købt et eksemplar. Flere end 75 procent af de købte biler var stationcars, og 6000 havde dieselmotor. Sådan bliver det nok også for den nye model, antager man hos Opel Danmark. Den nye Sports Tourer er nemlig lige omkring hjørnet og vil allerede i begyndelsen af juli kunne ses hos de danskere forhandlere.

 

Insignia Sports Tourer er 8 cm længere end 5-dørs versionen Grand Sport (læs vores første test af Opel Insignia Grand Sport her). Dermed er den blevet rigtig, rigtig stor: 4,99 meter i alt.

 

Større end Mercedes

Den lidt frie tilgang til bilers længde gør den størrelsesmæssigt større end f.eks. Mercedes E-klasse. Bagagerummet byder på 560 liter kapacitet og bagsæderyglænene kan lægges ned i forholdet 40/20/40. Derved øges bagagepladsen til næsten 1,7 kubikmeter.

 

Det kunne være blevet til mere, men Opel har valgt, at videreføre det elegante design fra Grand Sport i Sports Toureren og det koster en smule plads. Hvis ikke en bils udseende er uden betydning, er det efter vores opfattelse en ret klog beslutning. Insignia ser rigtig godt ud, også som stationcar.

 

Flad bund på 2 meter

Funktionelt, for det er naturligvis en vigtig grund til, at vælge en stationcar, bliver bagagerumsbunden helt flad i to meters længde, når bagsæderyglænene lægges ned. Og bruges bagsæderne til at sidde på, oplever man større rummelighed også i passagerafsnittet end det, forgængeren kunne mønstre. Men det ville også være mærkeligt, for den nye bil er som nævnt 8 cm længere.


 


Udstyrsmæssigt er Sports Tourer i princippet identisk med 5 dørs udgaven. De kører heller ikke meget forskelligt. Man kan dog fornemme, at tyngdepunktet er skudt lidt bagud og balancen derfor er en smule anderledes, men det er så marginalt, at det næsten ikke er til at forholde sig til. Det har markant større betydning, hvis man læsser 400 kg i bagagerummet – tror vi, for det har vi ikke prøvet.

 

Meget fin med 170 dieselheste

Vi prøvede diesel udgaven med 18” fælge og 170 hestes dieselmotor. Den er stabil, styrer derhen, hvor man gerne vil have det og i samspillet med den fine aerodynamik (luftmodstandskoefficienten er i øvrigt kun 0,32) med tilhørende lav vindstøj er den komfortabel og rigelig hurtig.



Vil man være endnu hurtigere, er 260-hestes 4WD versionen naturligvis en option. Den er tilstrækkelig spændstig til, at undervognen understøtter fart potentialet. Men samtidig, og det gør den absolut til en option, hvis man vil betale de 480.000 kroner den koster, er affjedringen overraskende tilgivende. Som sådan er den komfortabel også på længere ture. Men med en benzin økonomi på 11,5 km/l ikke udpræget økonomisk.

 

Samme pris som Grand Sport

Bemærkelsesværdigt er det, at den nye Insignia Sports Tourer koster præcis det samme som Grand Sport. Normalt vil en stationcar være 10-20.000 kroner dyrere end 5-dørs udgaven. Og inden man så som privat kunde kaster sig ud i at investere i den nye Insignia, bør man lige give privat leasing en tanke.

 

Opel lancerer nemlig en løsning, hvor man med blot 10.000 kroner i udbetaling kan få en ny Insignia i basisversionen at køre i. Siden koster det 3700 kroner om måneden. Vælger man i stedet, at lægge 20.000 kroner på bordet, falder den månedlige ydelse til 3300 kroner og så skal der ikke den store kugleramme eksamen til at regne ud, at totalprisen over de tre år, en sådan kontrakt løber over, er mest attraktiv, hvis man starter med det højere beløb. Beløbet inkluderer 15.000 kilometers kørsel om året.


Priseksempler, Opel Insignia Sports Tourer


Benzinmotorer:

1,5 140 hk Enjoy: kr. 320.000

1,5 165 hk Dynamic: kr. 345.000

2,0 260 hk 4X4 aut. Dynamic: kr. 475.000

2,0 260 hk 4X4 aut. Innovation: 480.000

 

Dieselmotorer:

1,6 110 hk Enjoy: kr. 370.000 (intro i september)

1,6 136 hk Enjoy: kr. 390.000 (intro i september)

1,6 136 hk Enjoy aut: kr. 415.000 (intro i september)

1,6 136 hk Dynamic: kr. 410.000 (intro i september)

2,0 170 hk Dynamic: kr. 430.000

2,0 170 hk Innovation: kr. 420.000 (intro i september)

2,0 170 hk Innovation: kr. 470.000 (intro i september)

Andre Opel prøvekørsler – find dem her >>>

 

Læs også:

Køreglad og sikker designperle >>>


Onboard videoen illustrerer ikke mindst den fine balance og præcise kraftoverførsel i den potente 260-hestes udgave af Opel Insignia Sports Tourer. Videoen kan også ses i Fuld HD.


Pludselig stod himmel og jord i ét, og det voldsomme tordenvejr gjorde det muligt på en usædvanlig måde at illustrere Insigniaens meget præcise vejgreb. Videoen kan også ses i Fuld HD.


Link til importøren


 

 

 

 

 

Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt