- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt







 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Klik på billederne og se dem større


First World Testdrive:

Opel Insignia Grand Sport


Sigter mod premium klassen


Af Søren Clauding – 29. marts 2017

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Der skulle blot et par kilometer til bag rattet i den helt nye Opel Insignia før paradokset var tydeligt. Hos Opel har man i årevis understreget, at Opel ikke var et premium bilmærke. Det rejste spørgsmålet i Insignia’en: Hvorfor bygger man så en premiumbil?

 

Svaret fulgte kort tid efter i forbindelse med den pressekonference, hvorpå den nye store Opel blev præsenteret i forbindelse med de første internationale prøvekørsler i Taunus bjergene nord for fabrikken i Rüsselsheim: Opel HAR sat kurs mod premium segmentet – og man er næsten i mål.

 

Det er så lidt, der mangler, at målet på få øjeblikke vil være nået. Men OK, Opel satser ikke på en premium prissætning og produktionen skal vel kunne betale sig. Det vil de kommende nye ejere, den franske PSA gruppe, sikkert sætte pris på. Men det eneste, der umiddelbart fangede vores opmærksomhed, var en instrumentbords beklædning, der virkede billig. Resten sad lige i øjet.

 

Maskulin og banebrydende

Designet er virkelig iøjefaldende. Hvis designet er afgørende for at anskaffe sig en Insignia, kræver det selvfølgelig, at man sætter pris på at køre i en stor sporty limousine med et næsten coupéagtigt bagparti og en maskulin front med masser af pondus. For det har den nye Insignia. Forgængeren var banebrydende ny i Opel sammenhæng. Den nye model er simpelthen bare banebrydende. Ingen andre biler ligner den.

 

Den hidtidige Insignia kom på markedet i 2008 og har været en stor succes, som ikke bliver mindre, set i lyset af, at den blev lanceret på et tidspunkt, hvor finanskrisen hærgede og Opel var ved at gå fallit. Selvom økonomien stadig halter lidt, gik fabrikken som bekendt ikke fallit og det skyldes formentlig, at også Insignia blev en succes. Der er solgt over 900.000 af den hidtidige model og der er alle tegn i sol, måne og stjerner på, at den nye vil blive solgt endnu bedre. Simpelthen fordi den er så meget bedre.

 

Stærkt forbedret omdømme

Opels omdømme er så småt begyndt at bære præg af, at man har skabt en stor håndfuld meget fine biler siden skuden blev vendt. Det vil naturligvis smitte af på Insignia – der er ikke en millimeter “blød hat” tilbage i den, men en ordentlig portion sund fornuft og god funktion, i kombination med det fabelagtige design.

 

Oven i købet er den meget attraktivt prissat: 320.000 kroner er prisen, når bilen lander på det danske marked i juni måned. For den billigste version godt nok, men for under en halv million kroner vil man kunne få en top version med 260 hestekræfter og et avanceret firehjulstræk. Vores håb er, at Opel tjener penge på den nye bil. Det har de nemlig fortjent og det kan kunderne kun glæde sig over.

 

Apropos kunderne: En del af den hidtidige Insignias succes beror på en usædvanlig høj grad af loyalitet. De allerfleste – flere end noget andet bilmærke i segmentet kan mønstre – køber en ny Insignia, når de først har ejet en. Det er ret enestående, for netop den faldende kunde loyalitet er en af bilbranchens store udfordringer.

 

De konservative velhavere

Derfor satser Opel også på, at tiltrække nye kunder. Den største udfordring bliver formentlig, at vende en konservativt tænkende gruppe af velhavende kunder til biler i premium segmentet, så de forstår, at den nye Opel Insignia virkelig er en reel option, et reelt alternativ.

 

Prissætningen indikerer at man ikke har turde tage skridtet helt ud og hæve den til premium bilernes niveau. Det er naturligvis en strategisk beslutning, hvad man vil gøre fremover og dér vil PSA sikkert også gerne have et ord indført. I mellemtiden kan alle de kunder, der køber den attraktivt prissatte bil så glæde sig over, at de er blevet rigtig godt kørende for en beskeden udgift.


Link til importøren


Sports Tourer udgaven lanceres halvanden måned efter Grand Sport.

Andre Opel prøvekørsler – find dem her >>>

 

Læs også:

Køreglad og sikker designperle >>>


Se onboard videoen og fornem hvor godt den helt nye Opel Insignia kører på snoede tyske landeveje. Videoen kan også ses i Fuld HD.


Der gemmer sig 260 hestekræfter i denne 4-hjulstrukne version af Insignia Grand Sport.

 

 

Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt