- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Klik på billederne og se dem større


First Test:

Den helt nye Land Rover Discovery 5


On- og offroad på højere niveau


Af Søren Clauding – 5. april 2017

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Den helt nye Land Rover Discovery har tabt sig næsten 500 kg i forhold til forgængeren. Det gør den ikke bare mere økonomisk, men også langt bedre kørende, viste de første korte prøveture i den nye ultimative offroader på vejene omkring og i terrænet på det naturskønne og udfordrende Tirsbæk Gods ved Vejle.

 

Vægttabet var nødvendigt for at kunne opføre sig miljørigtigt. Det er bl.a. opnået ved, at 85 procent af bilens karrosseri og chassis er skabt i aluminium. Også de avancerede dobbelte wishbone forhjulsophæng og komplekse multilink/integrallink baghjulsophæng er gjort gevaldigt lette og da den såkaldte uaffjedrede vægt derved også er væsentligt reduceret, har man helt grundliggende skabt en bedre kørende bil.

 

Affjedringens mangfoldighed

Oven i det kommer så hele porteføljen af tekniske og elektronisk styrede løsninger. Land Rover Discovery er udstyret med luftaffjedring. Det giver i sig selv en blid og tilgivende absorbering af ujævnheder ved såvel on- som offroad kørsel, men giver desuden en lang række muligheder, som ikke kan opnås ved konventionelle hjulophæng.

 

Bilen kan hæves og sænkes efter behov. Det meste sker automatisk, men den omstændighed, at frihøjden er ikke mindre end 28,3 cm, når det avancerede Terrain Response System indstilles på offroad kørsel, og oven i købet i en snæver vending kan øges yderligere 7 cm til overbevisende 35 cm, siger meget om hvordan Land Rover har udnyttet mulighederne.

 

Sidstnævnte fungerer sådan, at hvis man skulle komme til at sidde fast på ”bugen”, som Land Rovers danske landechef, Michael Lund beskrivende udtrykker det, vil bilen kunne løfte sig de ekstra 7 cm, og så kan man i hvert fald bakke fri af ”grundstødningen” og siden vælge en anden og mere farbar retning. Det er offroad kørsel på højere niveau og det understøttes af en vadedybde på rekordstor 90 cm.

 

Terrain Response 2

Selve Terrain Response systemet er 2. generation og det er selvfølgelig blevet endnu bedre end 1. generation. Dækmonteringen var ikke optimal ved prøvekørslen på Tirsbæk Gods – men det var omvendt heller ikke så fugtigt, at man hang fast i mudderet. Faktisk var netop den situation meget sigende for systemets tilpasningseffekt. Det registrerer perfekt ustandseligt skiftende kørselsforhold og tilpasser motorkræfterne og drivlinen optimalt. Så kommer man frem, selvom slidbanen er stoppet helt til af fastkørt jord. Ret godt klaret.

 

Men også on-road køreegenskaberne har haft gavn af de mange ændringer og den sublime affjedring. De første prøvekilometer mindede om det, man oplever i en præcis, stabil og velafbalanceret stor SUV. Men glem ikke: Land Rover Discovery er ingen SUV, den er en regulær offroader, men så luksuøs og komfortabel, at den i den i en grad, ingen anden kan mønstre, har parret det bedste fra de to verdener, uden at give afkald på noget som helst.

 

Pris på fornøjeselsen

Til en basispris på 900.000 kroner for den billigste version har man naturligvis også forventninger til bilen. I den anden ene af prisskalaen kan man komme til at betale 1,5 millioner for den fine terrænbil. Og så kan man let blive nødt til at overføre yderligere et par hundrede tusinde kroner til forhandlerens bankkonto, hvis man vil have den udstyret efter alle kunstens regler – men selv da er der stadig et stykke vej til de allerdyreste af søstermærket, Range Rovers modeller…

 

…men det skal tilføjes, at Land Rover har pakket en række fordelagtige leasingalternativer sammen, og at bilens beskatningsværdi ved erhvervsmæssig anvendelse er ganske attraktiv. Det vil mange kunder givetvis kunne benytte sig af.

 

Motorerne

Land Rover Discovery kan købes med en 180-hestes 2-liters dieselmotor og en helt ny 240 hestes maskine. Modelprogrammet inkluderer også en 258 hestes 3-liters diesel og en 340 hestes 6-cylindret benzinmotor – der er lidt for enhver smag og pengepung. Og alle dieselalternativerne er baseret på AdBlue teknologien, som reducerer kvælstofilterne i udstødningen med op til 98 procent og derved gør det muligt at forbedre brændstofforbruget og derigennem sænke CO2 udledningen.



Off-road videoen her på siden er optaget i udgaven med den nye 240-hestes diesel. Den har vi også prøvet kort på landevejen og begge steder virker den som både et fornuftig og harmonisk valg. Brændstoføkonomien på 15,6 km/l er ikke væsensforskellig fra 180-hestes udgaven og absolut acceptabel, når man tænker på at en Land Rover Discovery er født med automatgear og permanent firehjulstræk.

 

Elegante løsninger i rustikt miljø

Afhængig af behov kan alle Discovery versioner leveres med diverse infotainment løsninger og det hele styres elegant via knapper og 8” eller 10” berøringsskærm i det nye elegante og endda rustikke interiør.



En ganske særlig feature kan benyttes, hvis man kører med anhænger (op til 3500 kg på trækkrogen for de kraftigste versioner): Via en drejeknap i midterkonsollen kan man styre bakning med anhænger, som var det et rat man drejede på. Drejer man knappen til højre, drejes bilens rat til venstre, som det nu skal, hvis man gerne vil bakke et vogntog til højre. Via retningslinjer i bakkameraet kan man derpå styre vogntoget med stor præcision og almindelig styrelogik, som når man bakker uden anhænger. En pudsig oplevelse, og givet vis til hjælp for mange, når der skal manøvreres med hestetraileren eller hvad man nu måtte trække rundt med.

Andre Land Rover prøvekørsler – find dem hér >>>

 

Læs også:

Sublim og luksuøs terrænrytter >>>


Vi har kørt den helt nye Land Rover Discovery 5 i udfordrende terræn på Tirsbæk Gods. Se onboard videoen og se hvordan en rigtig offroader klarer sig - bl.a. ved hjælp af et unikt samspil mellem de elektroniske systemer. Videoen kan også ses i Fuld HD.


 

 

 

 


Link til importøren

Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt