- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Klik på billederne og se dem større


First Test: Den helt nye

Land Rover Discovery 5


Sublim og luksuøs terrænrytter


Af Søren Clauding – 5. april 2017

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

De har gjort det igen. Hvis ikke man vidste bedre, ville man et øjeblik tro, at den helt nye Land Rover Discovery var en af fabrikkens luksuøse Range Roverer. Den kører så godt i terrænet såvel som udenfor, at de skal stramme sig an i udviklingsafdelingen for at skabe en endnu mere luksuøs terræn-rytter.

 

Det kan de erfaringsmæssigt så nok også, og indrømmet, man skal manuelt skubbe den midterste sæderække i den 7-sædede bil de 16 cm frem og tilbage, som de nu kan, for individuelt at tilpasse pladsforholdene efter det aktuelle behov. Og designet er heller ikke i Range Rover stil. Discovery er fortsat den uovervindelige slider, men ellers er den godt nok blevet luksuøs. Men ellers…

 

Bygger på en succes

Den nye Land Rover er på vej ud til de danske forhandlere netop nu, og går det, som den danske Land Rover importør forventer, vil man have solgt 50 eksemplarer af bilen, hvor den billigste koster 900.000 kroner, inden året er omme. Det projekt skal nok lykkes, for der er virkelig tale om en unik bil.

 

Den nye Discovery er en videreførelse succesmodellen, der siden introduktionen af førstegeneration i 1989 er blevet købt af 1,2 millioner kunder på verdensplan. Men bortset fra nogle ganske få designmæssige lighedstræk, er den nye, den femte generation af Discovery, blevet fornyet fra ende til anden. Faktisk minder den visuelt meget mere om den noget mindre Discovery Sport – men det er nu heller ikke så mærkeligt, da den afgående model har 8 år på bagen.

 

480 kg lettere

Den har tabt sig – ikke mindre end 480 kg og vejer nu omkring 2200 kg. Det er et ret enestående vægttab, som dog også var påkrævet, hvis man også ville tilpasse sig tidens krav om lavere brændstofforbrug og dermed mindre CO2 udledning samt en i det hele taget mere miljørigtig kørsel. Oven i det har den lavere vægt ført med sig, at bilen kører langt bedre – både på landevejen og ude i terrænet, hvor den er den absolutte anfører. Faktisk er der ingen sammenligning.

 

Den nye Discovery er fyldt med elektroniske løsninger og gennemtænkte systemer. Bekvem brug af bilen har øjensynlig haft høj prioritet i udviklingsarbejdet for det oplever man i enhver henseende. Godt nok skal det delelige midtersæde som nævnt skydes frem og tilbage med muskelkraft, men ønsker man, at lægge sæderyglænene ned, trykker man blot på en knap, så klarer de det hele selv. Ikke alene ved tyngdekraftens hjælp, men også elektromekanisk.

 

Det virker på en eller anden måde overbevisende, at forsæderne rykker en smule frem, mens midtersædernes ryglæn automatisk lægger sig ned og der sker noget tilsvarende med midtersæderne, når de to bageste siddepladser, individuelt skal omformes til bagageplads. Elegant.

 

Længere og mere aerodynamisk

Discoveryen måler 4,97 meter i længden – det er 13 cm mere end forgængeren. Da der er glimrende plads i kabinen, efterlader det dog i sagens natur ikke megen plads bag de bageste sæder, hvis alle 7 er i brug – 258 liter, for nu at være mere præcis.

 

Men i samme øjeblik de to bageste siddepladser forvandles til bagageplads, øges denne, først til 700 liter, derpå til 1137 liter og siden stepvis op til mægtige 2,4 kubikmeter, når alle sæder er foldet ned. Og det til trods for, at bilen også er lidt lavere end forgængeren og det faktum, at bagpartier er rundet mere af og dermed gjort både pænere og mere aerodynamisk. Meget af den forøgede længde absorberes af det mere elegante design.

 

Der er dog fortsat tale om en høj bil. Med standard frihøjde måler den 1,89 meter, men en del hentes også i bredden – Discovery’en er ikke mindre end 2 meter bred, med sidespejlene foldede ind.



På den nye Discovery har man afskaffet den todelte bagklap. I stedet har man installeret en "hylde", som både kan holde bagage på plads inde i bilen og klappes ned, så man kan sidde på den.


Andre Land Rover prøvekørsler – find dem hér >>>

 

Læs også:

On og offroad på højt niveau >>>


Vi har kørt den helt nye Land Rover Discovery 5 i udfordrende terræn på Tirsbæk Gods. Se onboard videoen og se hvordan en rigtig offroader klarer sig - bl.a. ved hjælp af et unikt samspil mellem de elektroniske systemer. Videoen kan også ses i Fuld HD.


 

 

 


Link til importøren

Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt