- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt







 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Klik på billederne og se dem større


 

First World Testdrive: KIA Stonic

 


Astonishing Stonic vinder på design og funktion


Af Søren Clauding - 19. september 2017

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Egentlig kan det ikke forbavse nogen, at KIA netop nu – dvs. i praksis midt i november – lancerer en kompakt SUV. Den sydkoreanske bilgigant, som sammen med Hyundai er verdens femtestørste bilkoncern, er stormet frem i de sidste årtier. Og egentlig er det mest overraskende fra bilmærket, som benytter sloganet ”the power to surprise”, at den ikke er kommet før nu.

 

Det kan givetvis tilskrives, at man har gjort forarbejdet grundigt. Det tager tid, fra det øjeblik, en trend identificeres, til den bliver tydelig og ikke mindst tager det tid med sikkerhed at forstå, hvad der er kernen i tendensen og hvor den fører hen. At KIA så med sit indgroede talent for ordleg vælger, at kalde bilen ”Stonic”, er måske lige præcis resultatet af den forståelse for tendenserne.

 

Astonishing Stonic

Det vil det givetvis glæde KIA-folkene, hvis man splitter ordet lidt op og læser: ”KI-Astonic”. Det nærliggende ord, ”astonish” betyder ”overraske”. KIA Stonic skal nemlig overraske, men nye kundegrupper vel at mærke. Det er essensen bag det, at vokse – og vokseværk har KIA/Hyundai fortsat.

 

I 2016 solgte koncernen på verdensplan over 8 millioner biler. I Europa er KIA det eneste bilmærke med salgsstigninger i sidste 8 år (iflg. dem selv – vi har ikke været ude at tælle). Alene i 2017 til dato (august) har stigningen været på 7,8 procent og den stigning skal KIA Stonic – ikke overraskende – medvirke til at fastholde eller om muligt forøge.

 

Baseret på Rio

De øvrige modeller bidrager nu også til succesen: KIA Picanto er f.eks. steget 16,9 procent og KIA Rio står for 12,6 procent. Siden kommer den højpotente KIA Stinger – en bil, vi vender tilbage med en test af om ganske kort tid – men RIO er især interessant, for den har leveret en stor del af den basale teknik til den nye Stonic.

 

KIA havde i princippet selv en finger med i spillet, da de nye B-crossovere så småt begyndte at få form tilbage i 2010, med den karakteristiske B-crossover, KIA Soul. Siden er markedet blevet oversvømmet med den slags biler, i alle prisklasser og i alverdens udformninger. I flæng kan nævnes Nissan Juke, MINI Countryman, Opel Mokka, Peugeot 2008, Citroën C4 Cactus, Mazda CX3 og ikke mindst Renault Captur.

 

Design betyder mest

Fælles for dem alle er, at de ikke alene i teknisk forstand er anderledes end de biler, man har været vant til, men også designmæssigt bryder grænser. En vigtigt viden i KIA’s forberedelser til at skabe den nye bil var da også, at det vigtigste købsargument i den kategori, som hedder B-SUV (hvortil B-crossovere tilhører), har været bilens udvendige design. Det er om noget en bilkategori, hvor kunderne køber med hjertet. Det gælder især de yngre købere, og det er præcis dem, KIA vil appellere til med Stonic.

 

Det klarer de også fint, var det vores indtryk i forbindelse med de første internationale prøvekørsler, som velvalgt fandt sted på vejene i og omkring den ungdoms-prægede tyske hovedstad, Berlin. Bilen vækker opsigt, især blandt de unge, den har ungdommelige køreegenskaber, og så har man i Danmark formået, at få Stonic forhandlet hjem til attraktive priser – som man naturligvis håber på fortsat vil være konkurrencedygtige efter en eventuel ændring af bilafgifterne, som der tales meget om netop i disse dage, hvor bilen for første gang kunne køres.

 

SUV er kodeordet

I forbindelse med præsentationen holdt man hos KIA hårdnakket på, at den nye bil klassificeres som en B-SUV. Det skyldes givetvis, at unge bilkøbere næsten pr. definition vil købe en SUV, det er det lette begreb, det er det trendy begreb, det er kodeordet. At SUV begrebet slides lidt rigeligt i øjeblikket og betegnelsen ”crossover” vil være mere velvalgt, ændrer ikke på, hvad bilen er for en størrelse.

 

Som KIA’s danske marketingchef, Rasmus Aagaard pragmatisk fastslår: En KIA Stonic er vel ret beset blot en lidt højere bil med masse af plads og gode funktionelle muligheder, ideel til en ung, aktiv familie – uanset hvordan man i bilbranchen kategoriserer køretøjerne. Og det har han mere end ret i…

 

Karakterfuld og moderne

Design kategoriseres jo ikke så præcist og systematisk, men her vil vi blot fastslå, at KIA Stonic i vores optik ser ret moderne ud. Den har på basis af den seneste tilpasning af KIA designet fået sit eget karakteristiske og karakterfulde udseende, den kan oven i købet leveres i tofarvede udgaver (og det vil køberne gerne betale lidt ekstra for, har man erfaret hos KIA) og hvor tofarvede karrosseri varianter ikke altid gør en verden til forskel, fungerer det rigtig godt i KIA Stonic. Se billederne og døm selv.

 

Hvordan fungerer, hvordan den kører, giver vi et indtryk af i videoen her på siden. Og der kan desuden læses derom hér >>>


Andre KIA prøvekørsler - find dem hér >>>

 

Læs også:

Ungdomsbilen kører som den ser ud


KIA Stonic er KIA's første kompakte B-SUV - eller B-cross over. Den er nu ikke helt så overraskende, som navnet antyder, men en anderledes bil, der vinder på design og meget dynamiske køreegenskaber. Vi har prøvet den i Berlin. Videoen kan også ses i Fuld HD.


 

 

 


Link til importøren

Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt