- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt







 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Klik på billederne og se dem større


First World Testdrive:

KIA Stinger


Mere om Stinger teknikken - forbeholdt for nørder


Af Søren Clauding  - 6. Oktober 2017

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Den nye KIA Stinger er en lækker bil for alle men også en bil for bilnørder. Vil du mere i dybden med teknikken i KIAs nye Grand Tourer, så læs videre… Det skal tilføjes, at teksten langt henad vejen hviler på KIA’s egen beskrivelse, men grundigt redigeret herfra, naturligvis…

 

Designet overordnet

Nøglen til bilens fremtoning på vejen er proportionerne med baghjulstræk, en lang motorhjelm og et kort overhæng på 830 mm foran, en forlænget akselafstand (2.905 mm), som giver en rummelig kabine, og et langt overhæng (1.095 mm). Stinger har en længde på 4.830 mm og en bredde på 1.870 mm, så den er længere og bredere end mange sportssedan-modeller. Det giver plads til både en rummelig kabine og et rummeligt bagagerum på 406 liter.

 

Blandt de rent funktionelle elementer i det udvendige design kan nævnes luftindtagene foran, lameller på hjulkasserne, plan undervogn og integreret diffuser bagpå, som bidrager til bilens aerodynamiske effektivitet. GT-Line-versionerne er udstyret med 18” eller 19” letmetalfælge, mens GT-versionen har 19” fælge, LED-forlygter, dobbelte afgangsrør og Brembro-skivebremser med røde bremsekalibre.

 

Den lange akselafstand, karrosseriet med fire døre og fastback-silhuetten giver masser af  benplads både foran og bagi og den lave siddeposition giver god loftshøjde for alle personer i bilen. I den laveste sædeposition er førersædet blot 180 mm over bunden – 45 mm lavere end f.eks. i KIA Optima sedan.

 

Interiøret

Alle sæder er udført i sort eller brunt kunstlæder eller ægte læder (ekstraudstyr) i de samme to farver. GT-Line-modellen er som standard udstyret med sort læderindtræk med grå syninger, og GT-modellen byder på ultrablødt sort Nappa-læder. Til GT-Line og GT kan man desuden vælge mellem to farvepakker (ekstraudstyr) – grå eller rød – med tofarvet interiør, hvor sort kombineres med grå eller røde sæder, nakkestøtter og dørbeklædninger.

 

GT-modellen byder desuden på førersæde med 4-vejs elektrisk indstilling af lændestøtte og sidestøtter, der reguleres ved hjælp af luftpuder. Et bredt soltag (ekstraudstyr) gør kabinen ekstra indbydende, fordi kabinen fyldes med lys, og fordi alle personer i bilen får bedre udsyn. GT-Line og GT-modellen har desuden en loftbeklædning i sort ruskind og indstigningslister i rustfrit stål. Køl i sædet er en anden feature, som er herlig, når det er meget varmt udenfor.

 

Motorer og drivlinje

Den motor, som forventes at blive mest populær i Europa, er en 2,2-liters turbodieselmotor med en ydelse på 200 hk ved 3.800 omdr./min. Det maksimale drejningsmoment på 440 Nm er til rådighed fra 1.750-2.750 omdr./min., og bilen accelererer fra 0-100 km/t på 7,7 sek., mens tophastigheden er 230 km/h.

 

Den 4-cylindrede 2,0-liters Theta-benzinmotor med turbo yder 255 hk ved 6.200 omdr./min. Det maksimale drejningsmoment på 353 Nm er til rådighed fra 1.400-4.000 omdr./min. 100 km/t nås på 6 sekunder og topfarten er 240 km/t.

 

Den mest kraftfulde motor til Stinger er en 3,3-liters V6 ”Lambda II”-benzinmotor med dobbelt turbo. Den har en maksimal ydelse på 370 hk ved 6.000 omdr./min., og det maksimale drejningsmoment på 510 Nm er til rådighed fra 1.300-4.500 omdr./min. GT-versionen med den 3,3-liters turbomotor accelererer fra 0-100 km/t på blot 4,9 sek. og er dermed den hurtigst accelererende produktionsmodel fra KIA nogensinde. Tophastigheden er 270 km/h.

 

Transmission og kraftoverførsel

Stinger er som standard udstyret med 2. generation af KIAs elektroniske 8-trins automatiske gearkasse. Gearkassen er udviklet internt og giver et hurtigt og præcist gearskifte som også optimerer brændstofeffektiviteten. For første gang bruger KIA en CPA-moment omformer (Centrifugal Pendulum Absorber), som oftest findes i forbindelse med fly og racerbiler. Den bidrager til, at reducere torsionsvibrationer i drivlinjen. Gearkassen byder på op til fem forskellige køreprogrammer, der tilpasser gearskifte, gasspjæld og styretøjets servoeffekt på linje med bilens elektroniske Drive Mode system. Man kan vælge, at lade bilen skifte gear automatisk, eller de kan gøre det selv via ratmonterede paddleshift.

 

Stinger er den første sedan fra KIA, der tilbydes med enten baghjuls- eller firehjulstræk. Med baghjulstræk fordeles kraften til begge baghjul via et mekanisk differentialespær. Baghjulstræksystemet er forsynet med dynamisk torque vectoring, som overvåger førerens input og vejforholdene. Systemet tilfører automatisk ekstra kraft eller aktiverer bremserne til det hjul, der har bedst vejgreb, for at holde bilen på rette kurs både men også at sikre optimal acceleration på våd såvel som tør vej.

 

Kørekomfort og køreegenskaber

For at opfylde målsætningen om høj grad af køredynamik er Stingers køreegenskaber blevet testet på Nürburgrings Nordschleife under tilsyn af Albert Biermann, som er chef for KIAs Vehicle Test and High Performance Development.

 

Stinger har elektronisk reguleret affjedring – Electronic Controlled Suspension (ECS). Systemet reagerer altid forudsigeligt på førerens input, og afhængigt af vejforholdene og kørestilen kan det indstilles via Drive Mode funktionen. ECS kan anvendes til, at gøre de forreste og bageste støddæmpere hårdere eller blødere uafhængigt af hinanden, så kørekomforten, responsen og adrætheden kan tilpasses til situationen.

 

ECS kan også hjælpe føreren ved at sikre forudsigelige køreegenskaber i sving. Systemet kan f.eks. gøre de forreste støddæmpere blødere og de bageste støddæmpere hårdere, hvilket reducerer understyring. Omvendt kan systemet også gøre de forreste støddæmpere hårdere og de bageste lidt blødere for at reducere overstyring.

 

Føreren kan vælge mellem fem indstillinger: Eco, Sport, Sport+, Comfort og Smart (hvor man selv definerer systemets funktion). ECS er standardudstyr på GT-modellen og fås som ekstraudstyr til GT-Line med benzinmotor (ECS vil senere i 2018 også kunne fås til GT-Line-modeller med dieselmotor).

 

Styringen

Det eldrevne servostyringssystem (R-MDPS) er placeret direkte på tandstangen, hvilket øger styreresponsen og reducerer uønskede vibrationer i forhold til systemer med ratstammemonteret elmotor, som tidligere ofte sås på KIA biler. Servostyringens effekt kan også indstilles via Drive Mode systemet.

 

Modellerne med dieselmotor har dæk i størrelsen 225/50 R17 og fås som ekstraudstyr med 18” fælge, og modeller med 2,0-liters benzinmotoren har dæk i størrelsen 225/45 R18. GT-Line-modellen har 18” fælge som standardudstyr, og 19” fælge fås som ekstraudstyr, mens GT-versionen er udstyret med højtydende dæk i størrelsen 225/40 R19 og 255/35 R19 på hhv. for-og baghjul.

 

Stinger med 3,3-liters V6-motor har som en del af GT-udstyret ventilerede skivebremser fra Brembo som standardudstyr (350 mm foran og 340 mm bagpå) med 4-stemplede bremsekalibre foran og 2-stemplede bremsekalibre bagpå. Versioner med 2,0-liters motor har ventilerede skivebremser – 345 mm foran og 330 mm bagpå, mens versioner med 2,2-liters dieselmotor har 320 mm ventilerede skivebremser foran og 315 mm uventilerede skivebremser bagpå.

 

Sikkerhed

Stinger fås med KIAs nyeste Advanced Driver Assistance Systems (ADAS) under KIAs nye såkaldte DRiVE WISE-brand. DRIVE WiSE er et udtryk for KIAs filosofi om at implementere en række aktive sikkerhedsteknologier, der er udviklet til at undgå eller reducere effekten af kollisioner.

 

Stinger har KIAs Vehicle Stability Management (VSM) som standardudstyr, og det giver kontrol over bilen under opbremsninger og i sving, fordi systemet regulerer bilens elektroniske stabilitetskontrol (ESC), hvis det registrerer reduceret vejgreb.

 

Af øvrige tilgængelige DRIVE WiSE-teknologier kan nævnes: Forward Collision Warning med Frontassistent til at forhindre kollisioner og registrering af fodgængere, intelligent (adaptiv) fartpilot med Stop & Go, vognbaneassistent; Rear Cross-Traffic Collision Warning, Around View Monitor med parkeringshjælp til manøvrer med lav hastighed, Blind Spot Collision Warning og fjernlysassistent.

 

Som noget nyt hos KIA fås Stinger også med træthedsregistreringssystem (DAW). På det europæiske kontinent menes træthed hos føreren at være en vigtig faktor i tæt ved hver fjerde dødsulykke. Systemet overvåger en række input fra bilen og føreren, og hvis det registrerer, at førerens koncentration synes at være reduceret, afgiver det en advarselslyd, og en advarselslampe vises i instrumentenheden

 

Stingers karrosseristruktur inkluderer en høj andel af avanceret højstyrkestål og bilen har syv airbags som standardudstyr (frontairbags til fører og forsædepassager, sideairbags foran, gardinairbags og knæairbag til føreren).

 

Teknologi og udstyr

Bilen kommer som standard med et infotainmentsystem med en 8,0” berøringsskærm, som er kombineret med et Harman/kardon surround sound-audiosystem på 720 Watt og med 15 højtalere. Systemet omfatter subwoofere monteret under forsæderne. Systemet omfatter desuden Clari-Fi, som er en patenteret musikgenoprettelsesteknologi, som kan genoprette lydsignaler, der er gået tabt i den digitale komprimeringsproces. Denne særlige teknologi leverer som sådan en HiFi-musikoplevelse med enhver komprimeret digital audiokilde.

 

Stinger har opvarmet rat, opvarmede og ventilerede sæder samt forrudeviskere med regnsensor. Stinger kommer også med elektrisk bagklap, så bagagerummet kan åbnes automatisk via den intelligente nøgle eller ved hjælp af en knap i kabinen. Bagklappen kan også åbne automatisk, hvis systemet registrerer førerens intelligente nøgle i nærheden af bilens bagende i mindst 3 sek.


Link til importøren


Andre KIA prøvekørsler - find dem hér >>>

 

Læs også:

Klar statement fra KIA: Stinger skal brande

 

Ny KIA sports coupé kører brand godt


Den nye KIA Stinger i udgaven med 255 hestes benzinmotor er efter vores opfattelse den mest harmoniske af varianterne. Se med og forstå hvorfor. Videoen kan også ses i Fuld HD.


Vi har prøvekørt den nye KIA Stinger på snoede bjergveje på Mallorca og også på ferieøens underholdende racerbane. Denne onboard video, fulgt af outboard optagelser, er fra racerbanen i den 370 hk stærke biturbo GT-version. Videoen kan også ses i Fuld HD.


 

Den mellemstore 2-liters turbobenzinmotor yder 255 hestekræfter. Bemærk de langsgående stræbearme, der medvirker til at fastholde den langsgående stabilitet.

 

Køleluften til forhjulsbremserne ledes ud gennem luftkanaler foran sidedørene.

 

Krængningen er forholdsvis stor, men Stinger vejer også over 1900 kg i køreklar stand.

 

 

19" alufælge og Brembo bremser er standard på den firehjulstrukne GT topversion.

 

8-trings automatgear er standard på alle Stinger versioner.

 

Dobbelte afgangsrør hører sig til...

 

Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt