- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Klik på billederne og se dem større


First World Testdrive: Honda Civic

Den klæber til vejen


Af Søren Clauding – 10. februar 2017

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Den nye Honda Civic er skabt med en klar intension: Den skal sætte målestokken for køreegenskaber i mellemklassen. Det gør den. Faktisk kører den så godt, at den langt henad vejen er på niveau med den med rette meget priste Alfa Romeo Giulia. Italieneren er blot en større bil og koster næsten det dobbelte af en Civic. Det sætter tingene i relief.

 

Honda er gået til stålet med den nye Civic. I bogstavelig forstand, for i den helt nye platform finder man en øget anvendelse af højstyrkestål i centrale partier af konstruktionen. Målet var at tabe vægt og forbedre vridningsstabiliteten. Begge dele har man nået, bl.a. ved at operere med en inder- og en yderskal i karrosseriet i stedet for som hidtil, at bygge det som en enhed. Vægttabet er 16 kg – det lyder ikke af så meget, men bilen er jo også vokset. Hvad der er langt mere sigende er en forbedring af vridningsstabiliteten på ikke mindre end 52 procent.

 

Avanceret undervogn

Det har man kombineret med en multilinkbagaksel (det havde forgængeren heller ikke), og resultatet er blevet forbilledlige køreegenskaber. Oven i det har man udviklet et nyt Dual-Pinion styrehus, hvor styreudslaget øges progressivt med drejningen på rattet. Det er en teknik, man har hentet fra den hidtidige Civic Typer R sportsmodel.

 

Resultat: Den nye Honda Civic styrer ultrapræcist, ultrastabilt og placerer sig selv som den bedst kørende bil i sin kategori og næsten på siden af den berømmede Giulia. Og kun undtagelsesvis behøver man slippe rattet med den ene hånd, selv gennem de snævre hårnålesving på bjergvejene nær Barcelona, hvor de første internationale prøvekørsler af den nye Honda Civic fandt sted.

 

Nye signaler

Oven i det følges der op med en affjedring, som på én gang er så spændstig, som man kunne ønske det i en Civic, og samtidig absorberer de allermindst ujævnheder, så de næsten ikke kan mærkes. Nogen vil sige, at man som fører dermed mister lidt af fornemmelsen af vejgrebet. Tværtimod, man skal blot reagere på andre signaler, når man sender Civic’en hurtigt gennem en kurve, eksempelvis dens køreretning og eventuel drift, hvis man går ekstra meget til den. Det sidste er svært, for den klæber virkelig til vejen – den nye Civic har for resten også fået både større og bredere hjul.

 

Balancen er i forhold til forgængeren forbedret, og i forhold til konkurrenterne er den også rigtig god. En del af forklaringen ligger i, at man ikke bare har sænket tyngdepunktet, men også skudt det bagud, hvorved vægtfordelingen nu er 61:39 mod tidligere 63:37 – naturligvis afhængig af version.

 

Magien på bagsædet er væk…

Man har droppet de såkaldte magiske sæder (bagsæder, der kan klappes op som i en biograf) ud fra den filosofi, at hvis en Honda kunde ønsker dem, kan de fortsat fås i andre Honda modeller, hvor pladsparameteren har større betydning. Fordelen er, at benzintanken nu har kunnet placeres mere konventionelt under bagsædet.

 

Det er dog ikke gået ud over bagagekapaciteten, som fortsat er 478 liter. Den er dog knap så imponerende som tidligere, fordi bilen er blevet længere og bredere.


 

 

Bagagerumsdækkenet er af rullegardinstypen, men det trækkes på tværs af bilen og retningen, hvori det trækkes kan ændres fra højre til venstre, som man nu måtte have lyst til eller behov for.


Flere versioner på vej

I første omgang kommer den nye Civic med 5 døre, altså som hatchback. Siden følger så en sedan, en coupé og den ekstra sportslige Type R. I startfasen kan den leveres med de 1-liters benzinmotoren på 129 hk og 1,5 liters udgaven på 182 hestekræfter. Over sommeren kommer også en 1,6 liters dieselvariant, men Honda har ikke løftet sløret for den motors specifikationer.

 

Begge benzin-varianter kan forenes med hhv. en 6-trins manuel gearkasse eller en trinløs automatisk gearkasse af CVT typen med mulighed for skift i 7 trin. Vi har prøvet alle fire versioner og kan kun prise motorerne såvel som transmissionerne.

 

Standardaffjedringen er virkelig god

Vi havde imidlertid en mere harmonisk oplevelse af 1-liters udgavens affjedring end den, vi prøvede i 1,5’eren. I teknisk forstand er de principielt ens, men affjedringen i den kraftige versionen var adaptiv, dvs. man kan vælge mellem en standard og en dynamisk dæmpning, som bl.a. kendes fra den hidtidige Civic Sports Tourer. Selv i standard-indstillingen er den adaptive version imidlertid strammere end den konventionelle dæmpning.


Den grå Civic ovenfor har adaptiv affjedring mens den blå bil nedenfor har standard affjedringen.


Ved almindelig og også frisk kørsel harmonerer standardaffjedringen som sådan rigtig godt med bilen. Men da vægten også er forskellig på 1-liters udgaven og 1,5’eren (omkring 100 kg er 1,5’eren tungere), er der flere faktorer, der spiller ind i vurderingen. Begge rammer dog ind i den absolutte topkategori, de kører meget, meget godt (se videoen her på siden, som er optaget onboard i 1,5 liters versionen med den adaptive affjedring i normal position).

 

Vellykkede turbomotorer

Også de to motorer er vellykkede, de er vibrationssvage og larmer ikke meget, men Honda har også gjort et stort nummer ud af at støjdæmpe Civic’en. 1,5’eren er dog den mest harmoniske, om end 1-liters motoren bestemt ikke halter efter konkurrenternes tilsvarende løsninger.

 

Med 1-liters motoren kan man nå 100 km/t på 10,4 sekunder med manuelt gearskifte, og det tager kun 10,2 sekunder med CVT-gearet. Har man 182 heste til sin rådighed er tallet 8,2 sekunder, uafhængig af transmission. Forbrugstallene er også begge godkendt: 21,3 km/l hhv. 17,2 km/l.

 

Sikkerhedspakken er standard

Hvad udstyret angår, er der alle de valgmuligheder, man forventer til en bil i den kategori. Men Honda har truffet en principiel beslutning om, at alle versioner skal have den fulde sikkerhedspakke. Den inkluderer ikke bare aktiv nødbremse men også adaptiv fartpilot, aktiv vognbaneassistent, skiltegenkendelse og ikke mindst evner systemet, som er baseret på både radar og kamera, at aflæse trafiksituationen og forudsige eksempelvis en forankørende bils vognbaneskift.

 

Hele interiøret er fornyet (se billederne) og via 7” farveskærmen i midterkonsollen kan man bl.a. anvende såvel Apple CarPlay som Android Auto. Af andet udstyr kan nævnes, at Fuld LED forlygter er en udstyrsoption.


LED forlys er en option.

Andre Honda prøvekørsler – find dem hér >>>

Læs også:

Hondas absolutte pletskud >>>


Onboard videoen illustrerer bl.a. den nye Honda Civic suverænt gode køreegenskaber. Det er den hurtige 182 hestes udgave med CVT gear, vi prøvekørte på snoede bjergveje omkring Barcelona. Videoen kan også ses i Fuld HD på YouTube.


 

 


Hurtige fakta om den helt nye Honda Civic


Introduktion i Danmark: marts 2017

 

Motorer:

1,0 3-cylindret VTEC Turbobenzin. 129 hk/5500 omdr./min. 200 Nm/2250 omdr./min (M/T), 180 Nm/1700-4500 omdr./min (CVT). 0-100 km/t: 10,4-11,2 sek. (afhængig af udstyrsvariant og transmission). Tophastighed: 203 km/t (M/T), 200 km/t (CVT). Forbrugstal: 19,6-21,3 km/l (afhængig af udstyrsvariant og transmission).

 

1,5 4-cylindret VTEC Turbobenzin. 182 hk/5500 omdr./min (M/T) 6000 omdr./min (CVT). 240 Nm/1900-5000 omdr./min (M/T), 220 Nm/1700-5500 omdr./min (CVT). 0-100 km/t: 8,2-8,4 sek. (afhængig af udstyrsvariant og transmission). Tophastighed: 220 km/t (M/T), 200 km/t (CVT). Forbrugstal: 17,2 km/l.

 

Længde: 4,52 m.

Bredde: 1,80 m.

Højde: 1,43 m.

Bagagekapacitet: 478-1267 l.


Link til importøren


Bagruden er ikke længere delt i to enheder, men den er også på den nye Civic skåret over en af vinge, der bl.a. indeholder mekanikken til bagrudeviskeren.

 

Den 3-cylindrede 1-liters motor præsterer 129 hk.

 

1,5 liters motoren har 4 cylindre og yder 182 hk.

 

 

CVT gearet er blevet forbedret og er blevet rigtig godt. Vil man skifte gear i trin, kan det ske manuelt via paler bag rattet.

 

Via 7-tommers skærmen i midterkonsollen styres mange af bilens funktioner, mens de mest anvendte i daglig brug fortsat betjenes via knapper. Tak for det.

Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt