- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Klik på billederne og se dem større


First World Testdrive: Honda Civic

Hondas absolutte pletskud


Af Søren Clauding – 10. februar 2017

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Honda satte sig et mål, da man skulle udvikle den 10. generation af den populære Civic model: Den skulle være helt igennem ny, man ville ramme det, Honda især er kendt for. Og når der er en klar målsætning, er det også let at konstatere om målet bliver nået. Det er det blevet. Den nye Honda Civic er et regulært pletskud.

 

Ny, OK, det handler jo blot om at skabe noget, der ikke har nævneværdigt tilfælles med det, der var. Men kendt for? Jo, i tidens løb er Honda blevet kendt for gennemførte tekniske løsninger og køreegenskaber i højsæde. Og så skal en bil, i hvert fald en Civic, være tilgængelig for et bredt publikum. Den skal med andre ord være til at betale.

 

250.000 kroner for den billigste

Når den nye Civic så småt kører indenfor i de danske forhandleres udstillingslokaler i løbet af marts, så de er klar til den officielle introduktion med ”Åbent Hus” d. 1.-2. april, koster den billigste Civic 250.000 kroner. For den pris får man ikke bare en helt igennem ny bil – nytænkt og ny-konstrueret i enhver detalje (selv motorerne er helt nye og udrustet med turbolader – det er også ret nyt hos Honda) – man sætter nye standarder for udstyrsniveauet i klassen og selv i den allerbilligste version er hele sikkerhedspakken standard.

 

Det mest bemærkelsesværdige er imidlertid, at man har taget skridtet fuldt ud og ændret så radikalt på konstruktionen, at det vil overraske mange inkarnerede Honda fans. Men de vil givetvis blive glædeligt overraskede, netop fordi køregenskaber og ikke mindst køredynamik er noget helt centralt i en Honda – og det lever den nye Civic op til.

 

Overgår sig selv

Den japanske fabrik med de fine traditioner har da også noget at skulle leve op til – sig selv måske mere end nogen anden. Fabrikken har i de sidste år haft stadig fremgang med årlige salgsstigninger på over 6 procent – i år forventer man, at passere et salgstal på 5 millioner biler verden over. Og det kræver naturligvis fornyelse.

 

Konkurrenterne ligger ikke på den lade side, de har udviklet velkørende biler, og så var der jo ikke andet at gøre end at gøre det endnu bedre. Det gør man så oven i købet på et tidspunkt, hvor det totale salg siden den første Honda pickup, Model T360, blev introduceret i 1963, nu har nået et samlet salg på 100 millioner biler. Det er trods alt en sjat. Og i 2016 oplevede Honda en salgsstigning i Europa på 20,8 procent – det var en fremgang, der procentuelt var større end nogen anden producent af almindelige serieproducerede biler, men også tiltrængt, for i årene forinden var det stille og roligt gået ned ad bakke.

 

Iøjefaldende design

Den nye Honda Civic skal videreføre fremgangen og gerne booste denne yderligere. Visuelt skal Civic markere sig – og selv i Spanien, på vejene omkring Barcelona, hvor de første internationale prøvekørsler af den nye bil fandt sted (hvor man er vant til at se nye biler, fordi området hyppigt benyttes af bilfabrikkerne til sådanne seancer) vendte ”publikum” sig ofte om efter bilen, når den kørte forbi.



Den nye Civic er da også iøjefaldende, så det projekt må også siges at være lykkedes. Den er ikke i sit designudtryk meget langt fra forgængeren, men det er kun udtryk for at Honda bevidst, trods alt har ønsket at bevare noget af fabrikkens visuelle identitet. Fronten indeholder elementer fra de seneste crossovere/SUV’er, men i sammenligning med forgængeren er den nye Civic både længere, lavere og bredere.

 

En helt anden bil

Faktisk er den nye bil 14 cm længere, så længden nu er 4,52 meter. Den er 2 cm lavere i kabine-området, 6,5 cm lavere på fronthjelmens øverste kant og 3 cm bredere. Det giver alt sammen en oplevelse af en bil, der i højere grad klæber til vejen, og da tyngdepunktet er sænket 3,4 cm og førerens hoftepunkt er sænket 3,5 cm, giver tallene udtryk for præcis den oplevelse, vi fik, da der første gang blev startet op for den nye drivline med en helt ny 129-hestes 3-cylindret turbobenzinmotor i maskinrummet.

 

Ja, ørene falder jo næsten af, men det er et faktum, at Honda Civic nu kan købes med sådan en maskine. Og bare rolig – man har også en helt ny 4-cylindret benzinmotor (også med turbolader) på programmet. Den præsterer hele 182 hestekræfter og er i perfekt harmoni med de fine køreegenskaber, som den nye Civic byder på. Begge motorer er i øvrigt støbt i aluminium.


Link til importøren

Andre Honda prøvekørsler – find dem hér >>>

Læs også:

Den klæber til vejen >>>


Onboard videoen illustrerer bl.a. den nye Honda Civic suverænt gode køreegenskaber. Det er den hurtige 182 hestes udgave med CVT gear, vi prøvekørte på snoede bjergveje omkring Barcelona. Videoen kan også ses i Fuld HD på YouTube.


 

 

 

Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt