- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Den nye Toyota Yaris har verdenspremiere i Genève


2017 Genève Motor Show: Verdenspremiere på Toyota Yaris samt elbilskonceptet i-Tril


Af Søren Clauding – marts 2017

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Toyotas mest populære model er i Danmark den kompakte B-segment bil, Toyota Yaris. Den er på vej i en ny udgave og på Genève Motor Show kan man beskue den for allerførste gang. Den har både fået nyt design og bedre køreegenskaber, en ny motor, den kører længere på literen og får desuden Toyotas omfattende sikkerhedspakke som standard.

 

Toyota Yaris er populær som aldrig før. I fjor blev den for første gang nogensinde den mest solgte Toyota-model i Danmark med en salgsfremgang på over 800 biler sammenlignet med året før. Det er især hybridudgaven, der hitter hos danskerne.

 

900 ændringer

Nu er Toyota så klar med en ny udgave, som har fået et omfattende makeover med flere end 900 ændringer i forhold til den nuværende Yaris. Toyotas europæiske designcenter i Frankrig har sammen med bilproducentens udviklingsingeniører i Belgien haft den ledende rolle i tilblivelsen af den nye Yaris.

 

Det ses først og fremmest udvendigt med et tredimensionelt frontdesign inspireret af en katamaran med brede linjer, der strækker sig fra forlygterne og ned. Bagtil bidrager et helt nydesignet bagparti med større lygter og ændret bagkofanger, at den nye Yaris syner bredere og langt mere dynamisk.

 

Ny benzinmotor

På motorfronten skiller Toyota sig af med den hidtidge 1,33-liters benzinmotor og introducerer en ny og større 4-cylindret 1,5-liters benzinmotor, hvormed Yaris’en vil kunne køre 23,8 km/l.

 

Det er en bemærkelsesværdig udvikling, hvor Toyota er i førertrøjen (visse af konkurrenterne er nemlig også begyndt at røre på sig i denne henseende), hvor man forøger slagvolumenen i stedet for at mindske den, som tendensen har været over nogle år. Trods den øgede volumen er den nye Yaris 12 procent mere økonomisk end den hidtidige og den er endda 10 procent kraftigere. Accelerationsevnen er derved markant forbedret.

 

Den nye Yaris vil dog fortsat også kunne fås med den lille, økonomiske 1-liters benzinmotor, der gør det muligt at kører op til 24,4 km/l ved blandet kørsel. Men mest benzinøkonomisk af dem alle er hybridudgaven, som officielt kan køre 30,3 km/l.

 

Mindre støj

Toyota-ingeniørernes store fokusområde i videreudviklingen af Yaris Hybrid har imidlertid været, at reducere støj og vibrationer yderligere, særligt under acceleration. Det er lykkedes bl.a. ved brug af et nyt motorophæng samt nye drivaksler fortil. Samtidig har justeringer ved både støddæmpere og den elektriske servostyring forbedret komforten betragteligt og gjort hybridbilens styretøj mere præcist.

 

Indvendigt har den nye Yaris fået et mere friskt og moderne udtryk med ny polstring, ændret design på bl.a. luftdyser, knapper og ikke mindst instrumentpanelet foran føreren, hvor en ny 4,2” TFT farveskærm med køreinformationer supplerer den 7” store multimedie touch skærm med integreret bakkamera.

 

Sikkerhedspakke bliver standard

Som standard vil alle nye Yaris varianter have Toyotas sikkerhedspakke ”Toyota Safety Sense”. Udover den automatiske nødbremse rummer sikkerhedspakken også vognbanealarm, automatisk op- og nedblænding af fjernlyset samt skiltegenkendelse. Og ”Toyota Safety Sense” hjælper med at nedbringe risikoen for ulykker og i tilfælde af en ulykke at begrænse skaderne.

 

i-Tril underbygger udvidet elbilstrategi

I Genève giver Toyota også udtryk for, at elektriske biler er et område, man har stigende fokus på. I erkendelse af den internationale udvikling, som de fleste andre steder end i Danmark befordre den meget bæredygtige mobilitetsform i stadig stigende grad - accelererer Toyota udviklingen af elektriske biler og i Genève har man medbragt en konceptbil, kaldet i-tril Concept.

 

i-Tril Concept er er et 1+2 sædet elektrisk drevet køretøj, udviklet af Toyota i Europa, nærmere bestemt hos fabrikkens designcenter ved Nice. Den er 2,83 meter lang og vejer blot 600 kg. Den rummer desuden mulighed for at kunne gøres helt selvkørende, når den tid engang måtte komme. Omend man også hos Toyota understreger, at selvkørende biler bestemt ikke er lige om hjørnet.


Link til importøren

Toyota prøvekørsler - find dem hér >>>


Den nye Toyota Yaris:


 


Toyota i-Tril Concept:


 

Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt