- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Fra venstre: Ford Mondeo, Kuge, Focus, Fiesta og Edge - alle i ST-Line udgaverne


Ford ST-Line appellerer

til sports-genet


Af Søren Clauding – November 2017

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Ford er kendt for dynamiske køreegenskaber og sportslig appeal. I en tid, hvor teknologien løfter kørekomfort til nye højder, har man den udfordring, at sportslighed forbindes med eksempelvis en stram affjedring – og det er ikke altid foreneligt med høj kørekomfort. Løsningen hedder ST-Line.

 

På nær nogle enkelte modeller kan alle de gængse Ford biler nu også leveres i en ST-Line version. ”ST” begrebet skal hentes fra de potente ST-model versioner, hvor ST står for Sports Technology. Med potent menes her masser af hestekræfter, men i dagligdagen med skrappe hastighedsbegrænsninger er rå motorpower ikke nødvendigvis det, selv den sportsligt interesserede bilkøber sætter øverst på prioritetslisten – især ikke hvis der skal betales mange penge for det. Hér kommer ST-Line ind.

 

Dynamisk undervogn

ST-Line inkluderer en række sportslige design elementer, men nok så vigtigt: Man modificerer også undervognen. En ST-Line vil typisk have den lidt strammere undervogn og den mere direkte styring, som mange godt kan lide og forbinder med dynamisk kørsel. Samtidig med, at man heller ikke bliver snydt, hvis man gerne vil have et sportsligt design, et sportsligt look.

 

Det hænger godt sammen med Fords sportslige appeal: Ikke for ingenting vinder man både EM og VM i rally og sidste år var det også en Ford, der vandt den stærkt konkurrence prægede GTE-klasse i 24-timers Le Mans.

 

Foruden de skarpere køreegenskaber inkluderer ST-udstyret typisk alufælge og et særligt bodykit. Et godt eksempel er Focus Stationcar i ST-Line versionen og den store Edge-SUV ST-Line, som billederne her på siden viser. Men også den nye Fiesta ST-Line, som vi tidligere har prøvekørt, understreger hele idéen med ST-Line.

 

Sportsudstyr

I en Focus ST-Line får man foruden 17” alufælge også ST-Line bodykit, sort taghimmel, sportsæder med røde syninger, et særligt læderrat og en masse andet af det udstyr, som man normalt finder i luksusversionerne. I Edge ST-Line er 20” alufælge standard, det samme er sportsstyling, adaptiv styring, alu-pedaler og meget andet. Og i begge udgaver er sportsundervognen også inkluderet.


Ford Focus ST-Line 17" fælge.

 

Ford Edge ST-Line 20" fælge.


Det herlige er, at merprisen for ST-Line versionerne, sammenlignet med Titanium udstyrslinjerne, typisk er ganske beskeden – om overhovedet en merpris. For Edge’s vedkommende er merprisen mindre end 25.000 kroner og en Focus 5-dørs er endda hele 35.000 kroner billigere end Titanium. Tankevækkende…


Andre Ford prøvekørsler - find dem hér >>>


Ford Edge ST-Line

Vi har prøvet den nye ST-Line udgave af Fords store SUV på snoede danske landeveje.

 

 

 


Ford Focus ST-Line

Sportybil uden oceaner af power: Vi har prøvet ST-Line udgaven af Ford Focus Stationcar.

 

 


Link til importøren

 

 

Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt