- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Ford Fiesta ST-Line. I Danmark kommer ST-Line alene i 5-dørs udgaven.

Klik på billederne og se dem større


First World Testdrive:

Ford Fiesta

Forbedret i alle detaljer


Af Søren Clauding – 4. Juli 2017

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Den nye Ford Fiesta er større end forgængeren. Ikke meget (godt 7 cm i længden), men nok til, at den fremstår som en mere moden bil. Den er imidlertid forbedret hele vejen igennem, og det er det, der gør det største indtryk og det indtryk, den især efterlod hos os, efter de første internationale prøvekørsler af den nye kompaktbil på steghede spanske landeveje på den nordlige del af den iberiske halvø.

 

Varmen var med til at sætte den nye Fiesta ekstra meget på prøve. Varm asfalt provokerer styreegenskaberne på standarddæk. Aircondition anlægget får lov at arbejde på højtryk og kraftigt solskin med skarpe skygger og voldsomme reflekser kan også drille især de kamera baserede kørehjælpemidler. Vi forsøgte godt nok ikke, at afprøve fodgænger genkendelsen i praksis – der var nu heller ikke mange fodgængere på de øde landeveje, men selv ved udfordring af f.eks. vejbane genkendelsen, som bruges til vognbane assistenten, faldt bilen ikke igennem.

 

Det gjorde den egentlig ikke på noget punkt. Ikke sådan for alvor i hvert fald. Man kan pege på at sidespejlene kunne være større, især fordi udsynet bagud er moderat, men det er en ikke særlig vigtig detalje. Vigtigere er det, at kunne konstatere, at den store 8” berørings skærm med bakkamera (ekstraudstyr) er utrolig let læselig og med minimale reflekser. I de mindre velbestykkede versioner er skærmen dog lidt mindre (6,5” og 4,2” i basisudgaven, Trend) og dem har vi ikke set i praksis .

 

Drivers Car

En Ford Fiesta er en ”Drivers Car”. De seneste generationer har især udmærket sig ved præcise og underholdende køreegenskaber, et bestemt tag i asfalten, men man har prioriteret køredynamik fremfor kørekomfort. Det gør Ford også fremover, men så skal der stå ST-Line på model betegnelsen.

 

Gør der det, får man en køredynamisk optimeret bil, med endnu bedre vejgreb og endnu større styrepræcision end forgængeren såvel som den nye generation af mere komfortable varianter. ST-Line adskiller sig nemlig ikke kun på udstyr men også på undervognen.

 

Utallige justeringer

Ford har i princippet bibeholdt den hidtidige undervogn, men den er justeret på et utal af punkter. Man har reduceret friktionen i styrehuset, strammet hele styretøjet op, forbedret vridningsstabiliteten i karrosseriet som helhed, konstrueret nye og mere effektive led og desuden gjort akselafstanden og sporvidden en anelse større.

 

Men individuelt fra variant til variant ændrer man på fjedre, støddæmpere, og i ST-Line udgaven har man endda udskiftet hele bagbroen med den fra den hidtidige potente ST version og det gør en markant forskel på køreoplevelsen.

 

ST-Line er tæt på, bortset fra den lavere effekt, at køre som den hidtidige ST – den er blot meget mere komfortabel og derfor brugbar i hverdagen – alt imens Vignale, Titanium og Trend udgaverne er meget mere komfortable. Der er virkelig en verden til forskel.

 

Premiere i september

Når den nye Fiesta lander i Danmark sker det i flere tempi. Først i september kommer Trend og Titanium. I oktober følger ST-Line og Vignale. Næste år følger så en helt ny 200 hestes ”ST” samt en særlig forhøjet crossover udgave, kaldet ”Active”. Men priserne på de fire førstnævnte har man på plads allerede nu.

 

Den allerbilligste hedder Trend og er udrustet med en ny 70 hestes 1,1 liters benzinmotor og 3 døre. Listeprisen er præcis den samme som for den udgående model, nemlig 130.000 kroner. Det bemærkelsesværdige er, at allerede denne version har front kamera og vognbaneassistent.

 

Automatisk nødbremse er billig

Vil man have fuld udnyttelse af systemerne, og det gælder i princippet også de øvrige versioner, skal man dog tilkøbe en førerassistancepakke. Den koster blot 6250 kroner og indeholder foruden automatisk nødbremse også adaptiv fartpilot, og derved er nødbremsen i funktion helt op til Fiesta’ens topfart. Aircondition er i øvrigt også standard i Trend versionen inklusive el-sidespejle, fjernbetjent centrallås, 4,2” skærmen, el-sideruder foran og meget andet.

 

Billigste Titanium koster 160.000 kroner, med en 85 hestes udgave af 1,1 liters motoren, og da inkluderer udstyrslisten bl.a. 16” alufælge, tågeforlygter med statisk kurvelys, sportsforsæder, læderrat, 6,5” skærm, automatisk nødopkald og Fords helt nye SYNC 3 infotainment system.

 

ST-Line koster mindst 167.370 kroner (med 85 hestes benzinmotor), men det er næsten et krav, at man mindst vælger den med 125 hk – selvom prisen da er 20.000 kroner højere. For de penge får man bl.a. 17” alufælge, den før beskrevne sportsaffjedring, sportsforsæder, startknap, 6,5” skærm og meget andet, men klart det vigtigste er de anderledes køreegenskaber.


ST-Line har fortjent EcoBoost motoren på 140 hk.


B&O Play samt Vignale

En ganske særlig version, som alene sælges i Dammark, formentlig af lokal patriotiske grunde, er B&O Play udgaven. B&O Play har nemlig udviklet et avanceret lydanlæg alene til den nye Fiesta. Køber man en Titanium version med 100 hestes EcoBoost motor og betaler godt 5000 kroner mere for den, får man det fine lydanlæg med i prisen.

 

Og så er der Vignale. Der findes kun én udgave. Den koster små 210.000 kroner, i maskinrummet findes den kraftige 3 cylindrede 140 hestes EcoBoost turbo benzinmotor og udstyrslisten inkluderer 17” alufælge, automatisk fjernlys, SYNC 3 med talestyring, 8” skærm, dellæder, automatisk klimaanlæg, sædevarme, nøglefri betjening, el-sideruder bag og meget andet. Men ligeså vigtig er en række designmæssige features, som giver bilen et mere elegant og eksklusivt udseende.


Bagsædet i Fiesta Vignale.

 

Med fleksbunden i øverste position har man et plant bagagerumsgulv, når bagsæderyglænene er foldet ned.


Listen over ekstraudstyr er i sig selv ret omfattende, men fordyrer naturligvis den samlede købspris. I flæng kan nævnes skiltegenkendelse, Cross Traffic Alert, bakkamera, justerbart bagagerumsgulv, panoramasoltag, ratvarme, adaptiv fartpilot, automatisk nødbremse og regnsensor.

 

Motorfornyelser

På motor fronten fortsætter man med de prisbelønnede 3 cylindrede EcoBoost benzin turbomotorer. De har fået følgeskab af en ny 3-cylindret 1,1 liters benzinmotor uden turbolader, som findes i to udgaver med hhv. 70 og 85 hestekræfter. Dem har vi ikke prøvet.

 

Hvad diselmotorer angår, vil Ford alene markedsføre den meget brændstof økonomiske 4 cylindrede 1,5 liters version på 85 hk. Den har vi heller ikke prøvet. Og sidst skal det også nævnes, at serviceintervallerne forlænges, så man nu kan køre to år eller 30.000 kilometer, hvad der nu måtte indtræde først, uden service.


Titanium udgaven er højeste udstyrsniveau - lige under den særlige Vignale variant.

Andre Ford prøvekørsler - find dem hér >>>

 

Læs også:

Ford holder Fiesta i varmen >>>


Ford Fiesta Vignale:

Om bord i den nye premium udgave af Ford Fiesta, kaldet Vignale. Videoen giver en fornemmelse af hvordan den stærkt opdaterede undervogn gør den nye Ford Fiesta rigtig god at køre i. Afsluttet med outdoor optagelser. Videoen kan også ses i Fuld HD.


Ford Fiesta ST-Line 1,0 EcoBoost 140 hk:

Onboard videoen med outside afslutning illustrerer bl.a. skarpheden i den nye Ford Fiesta ST-Lines styreegenskaber. Videoen kan også ses i Fuld HD.


 


Hurtige fakta om den nye Ford Fiesta


Introduktion i september og oktober 2017

 

Modelvarianter og listepriser:

Benzin:

1,1, 70 hk, 22,7 km/l, Trend: kr. 129.990

1,1, 85 hk, 22,7 km/l, Trend: kr. 144.990

1,1, 85 hk, 22,7 km/l, Titanium: kr. 159.370

1,1, 85 hk, 22,7 km/l, ST-Line: kr. 167.370

1,0 EcoBoost 100 hk, 23,3 km/l, Titanium: kr. 169.370

1,0 EcoBoost 100 hk, 23,3 km/l, B&O Play: kr. 174.790

1,0 EcoBoost 125 hk, 23,3 km/l, Titanium: kr. 179.370

1,0 EcoBoost 125 hk, 23,3 km/l, ST-Line: kr. 187.370

1,0 EcoBoost 140 hk, 22,2 km/l, ST-Line: kr. 192.370

1,0 EcoBoost 140 hk, 22,2 km/l, Vignale: kr. 207.370

 

Diesel:

1,5 TDCi 85 hk, 29,4 km/l, Trend: kr. 179.990

 

Fartpræstationer:

1,1 70 hk: Topfart: 160 km/t. 0-100 km/t: 14,9 sek.

1,1 85 hk: Topfart: 170 km/t. 0-100 km/t: 14,0 sek.

1,0 Ecoboost 100 hk: Topfart: 185 km/t. 0-100 km/t: 10,5 sek.

1,0 Ecoboost 125 hk: Topfart: 199 km/t. 0-100 km/t: 9,9 sek.

1,0 Ecoboost 140 hk: Topfart: 203 km/t. 0-100 km/t: 9,0 sek.

1,5 TDCi 85 hk: Topfart: 173 km/t. 0-100 km/t: 12,5 sek.

 

Længde: 4,04 meter

Bagagerum: 303 liter


Link til importøren


Deko armlæn i ST-Line.

 

 

 

Fleksbunden i bagagerummet er ekstraudstyr af den slags, der ikke slår budgettet i stykker: 1000 kroner, koster den.

 

Bagagerummet er vokset fra 295 til 303 liter.

Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt