- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Klik på billederne og se dem større


First World Presentation:

Citroën C4 Cactus


Citroën sjælen genoplives


Af Søren Clauding – 26. Oktober 2017

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Citroën har præsenteret den nye C4 Cactus ved en seance i Paris. Præsentationen var det, man kalder en statisk præsentation, dvs. uden mulighed for at køre i bilen.  Det må vente til engang i løbet af foråret, og der er også tid nok, for den nye C4 Cactus kommer ikke til Danmark før i forsommeren 2018.

 

Det bliver imidlertid en oplevelse, vi vil se frem til, for Citroën har besluttet sig for, at den nye bil ikke bare skal være segmentets mest komfortable, den skal også køre, som man tidligere var vant til, at en Citroën kørte.

 

En særlig fortid

Især hvad affjedringen angår, har en Citroën jo en særlig fortid. Mange husker ID19 og en række af dens efterfølgere, som biler, der på det nærmeste sejlede blidt og blødt henover vejbanens ujævnheder.

 

Man har dog ikke skabt en ny version af den berømte luftaffjedring – det ville have fordyret bilen for meget. I stedet har man udviklet en løsning, som det bliver spændende at prøve i praksis.

 

Progressive Hydraulic Cushions

Luftaffjedring kan foruden prisen også ofte være problematisk, fordi man som fører kan opleve, at have mindre føling med kørebanen.

 

Ved at anvende en konventionel affjedring, i princippet den samme som på den hidtidige C4 Cactus, basere den på den nyeste lavfriktions støddæmpning og gøre den lidt blødere, opnår man en komfortabel affjedring, når belastningen er mindst, altså ved ligeud kørsel. Man har derigennem også god føling med underlaget.

 

Men når belastningen øges ved hurtig kurvekørsel, går den konventionelle affjedring nemt i bund, fordi den i den nye C4 Cactus er så forholdsvis blød. Til at sikre, at dette ikke sker, har man udviklet en slags stødpude med progressiv virkning. Stødpuden tager af for stødene, når belastningen af størst, et system, som Citroën kalder Progressive Hydraulic Cushions.


Stødpuden er den gule tingest ved siden af støddæmperen oven for. PÅ billedet ind under bilen på dens hjulophæng ses stødpuden som den hvid-gule ting bag fjederen.


Kaffeprøven

Resultatet skulle blive, at den nye C4 Cactus kan bestå ”kaffeprøven”, sådan lidt populært sagt – at man kan køre med den på ujævnt underlag, uden at kaffen i kopholderen skvulper ud af koppen. Uden tab af styre præcision og stabilitet naturligvis. En interessant løsning…

 

Progressive Hydraulic Cushions kombineres med en ny og affjedringskomfortabel sædekonstruktion, som skulle tage det sidste af ujævnhederne. Der er desuden anvendt en god del mere isoleringsmateriale, som skulle gøre bilen endnu mere støjsvag og dermed øge det generelle komfort niveau.



Samme mål

Den nye C4 Cactus har en karrosseriform og dimensioner som forgængeren, dvs. 4,17 meter i længden, og bagagerummet er på 358 liter, regulært og let tilgængeligt. Bagsæderyglænene er asymmetrisk delelige, noget som i øvrigt heller ikke kendetegnede den allerførste model.

 

Når bilen lanceres, vil der være en vifte af drivline varianter tilgængelige: en 130 hestes PureTech benzinmotor med 6-trins manuel gearkasse. Der vil også findes også en PureTech 110 hk motor, som både kan kombineres med manuelt gear og den automatiske EAT6 gearkasse. Ligeledes fås den med den velkendte PureTech 82hk.

 

På dieselsiden vil man med manuel gearkasse kunne købe den nye Citroën C4 Cactus med BlueHDi motorer på 120 hk hhv. 100 hk. Fra efteråret 2018 forventes desuden en 120 hestes motor i kombination med automatgear. Udvalget af moderne udstyr omfatter bl.a. nøglefri adgang og start, bakkamera, parkeringsassistent og automatisk nødbremse fra 5 km/t til 85 km/t.

Citroën prøvekørsler – find dem her >>>

 

Læs også:

Citroëns Cactus stikker mindre...af >>>


Citroëns øverste chef og CEO, Linda Jackson, tager imod den nye Citroën C4 Cactus ved verdenspremieren i Paris.


 

Kort interview med Linda Jackson, CEO Citroën


 

 

 

 

 


Link til importøren

Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt