- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Den helt nye Toyota Prius i IV generation i det miljø, den er skabt til at passe på - en appelsinlund nær Valencia i Spanien, hvor de første internationale testkørsler fandt sted. Klik på billederne og se dem større


 

First World Testdrive: Toyota Prius IV

 

Elegance, komfort og miljø i skøn symbiose


Af Søren Clauding – 18. februar 2016

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Med den helt nye Toyota Prius, som vi netop har stiftet bekendtskab med i forbindelse med de første internationale prøvekørsler i og omkring Valencia i Spanien – og som lander i Danmark i april måned – løfter Toyota begrebet ”elegance” til et nyt niveau. Oven i købet skabes en tidsrigtig symbiose med miljørigtig opførsel i enhver forstand og dermed har verdens største bilfabrik taget endnu et skridt i retning af den forureningsfri luksusbil, som alle med transportbehov kan have glæde af og være bekendt at benytte sig af.

 

Det er imidlertid det elegante, den visuelle udstråling men også oplevelsen af den nye bil i enhver forstand, som dominerer førstehåndsindstrykket af den 4. generation af den bil, som for 19 år siden lagde grunden til Toyotas hybridbils succes. Umiddelbart ser bilen futuristisk og elegant ud. Men når man stiger indenfor i den mindst ligeså futuristiske kabine, sætter gearvælgeren i D og træder let på speederen, udløses automatisk en wow-effekt.

 

Den elegante oplevelse

Forbedringerne af hybridteknologien har nemlig muliggjort, at igangsætningen alene håndteres af elektromotoren, den er så blid, så lydløs, så umærkelig, at kun regulære elbiler, herunder Toyotas egen brintbil Mirai kommer på samme niveau. Men elbiler og brintbiler har deres velkendte begrænsninger. De er ikke eksisterende i Toyota Prius, fordi den som hybridbiler nu engang gør det tidsrigtige, at anvende den eksisterende infrastruktur. Der findes stadig et globalt netværk af tankstationer, som i praksis gør det muligt at køre hvor som helst når som helst.

 

Toyota Prius har fra allerførste generation været den serieproducerede showcase for, hvor langt man kan gå med anvendelsen af fuld-hybrid filosofien. Men i første fase gjaldt det primært om at spare benzin og derigennem reducere forureningen. Nu er også komfortelementerne og miljøhensynet i bred forstand kommet helt ind i billedet, og der er virkelig tale om i bred forstand.

 

Ikke en premiumbil – og alligevel

Hybridteknologien giver en elegant premium køreoplevelse – selvom Toyotas europæiske produkt-kommunikationschef Fabio Capano pointerer, at man ikke med Prius ønsker at konkurrere hard-core i premium segmentet. Indrømmet, affjedringen er måske ikke helt på premium niveauet og køredynamikken heller ikke, selvom den er blevet meget bedre end i forgængeren, men til en indstigningspris på 420.000 kroner på det danske marked er der vel også grænser for, hvad man kan forvente.

 

Men det er en lækker køreoplevelse med et ultra lavt støj- og vibrationsniveau, som møder én, og det er helt i tråd med de målsætninger, Toyota satte sig, da man begyndte udviklingen af den nye Prius.

 

Plads nok

Dertil kommer, at hybridteknologien er optimeret, så pladsforholdene i den 4,54 meter ret kompakte hatchback ikke bærer en millimeter præg af, at bilen både medbringer en 1,8 liters benzinmotor, to elmotorer, automatgear og et kraftfuldt batteri. Batteriet er kraftigere end det hidtidige, energitætheden er større og derved har man kunne reducere batteriets fysiske dimensioner, så der er blevet plads til det under bagsædet. Resultatet er et bagsæde med glimrende benplads og et bagagerum på over 500 liter. Det er helt på niveau med, hvad man kan forvente sig af en strømlinet, futuristisk personbil i den størrelse.

 

Global arkitektur gavner miljø og økonomi

Men Toyota designerne og ingeniørerne har tænkt endnu længere ud af boksen. Med Prius implementerer man nemlig det, Toyota selv kalder TNGA. Det står for Toyota New Global Architecture. De ord dækker over en ny måde at tænke bilkonstruktion på.

 

Baggrunden er den enkle, at designerne historisk har haft frihed til at definere den enkelte bilmodels dimensioner og funktion helt individuelt. Bortset fra drivline og enkelte betjeningsgreb var der ikke meget genbrug på tværs af bilmodellerne. Det var kostbart, for det betød f.eks. store, tidskrævende og komplicerede omstillinger i produktionsprocessen, når et samlebånd skulle tilpasses en ny model. Det krævede større lagerkapacitet, længere leveringstider og var ressourcekrævende i enhver forstand, fordyrende og derfor heller ikke videre miljørigtigt.

 

Fastsatte specifikationer

Det har Toyota nu gjort op med, sådan at en lang række elementer i en bil fremover skal overholde fastsatte specifikationer, f.eks. pedalvinkler og størrelser, afstande til sæderne osv. Det er dog ikke sådan, at man vil finde pedaler fra en terrængående Highlux i den elegante Prius, for der arbejdes med forskellige kategoriseringer, men der er tale om en forenkling, som naturligvis også smitter af på effektiviteten af underleverancer og siden også gør værkstedsarbejdet mere optimalt.

 

Alt i alt forventer Toyota besparelser på i første omgang omkring 20 procent og hér er 4. generations Prius altså den første model, som følger den nye globale arkitektur.



Kommer alle til gode

Og pengene – forsvinder de så ind på glubende aktionærers altid sultne bankkonti? Ikke som udgangspunkt, for de besparelser, der opnås, har Toyotas ledelse erklæret vil komme udviklingen af nye biler og ny bilteknologi til gode. At det selvfølgelig har til hensigt at stille den japanske fabrik endnu bedre i forholdet til konkurrenterne og successivt fastholde og måske endda øge indtjeningen er jo nok en tanke, man også har tænkt. Men alt andet lige kommer det jo også kunderne til gode og så er symbiosen jo total…


Link til importøren

Andre Toyota prøvekørsler – find dem hér >>>

 

Læs også: Prius sætter fortsat standarden >>>


Klik på billedet og oplev en køretur i den helt nye Toyota Prius i forbindelse med de første internationale prøvekørsler på vejene omkring Valencia i Spanien.

Kan også ses i Fuld HD på YouTube >>>


Radioindslag og TV/videoklip vil kunne genhøres og genses på Motorradioen.dk i et års tid efter første offentliggørelse. Videoklippene vil derefter i et vist omfang kunne findes på YouTube.


 

Bagsædet skjuler det nye kompakte hybrid batteri.

 

Bagagerummet er regulært og har en kapacitet på 505 liter.

 

 

Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt