- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Klik på billederne og se dem større


First Test: Toyota Hilux

Højere luksus on- og off-road


Af Søren Clauding – 15. september 2016

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Toyota Hilux har i årtier dokumenteret sit værd som en af verdens mest uopslidelige biler. Kollegerne fra BBC TV-show’et ”Top Gear” har forsøgt ultimativt at aflive en Hilux, som oven i købet havde 350.000 kilometer bag sig. Uden held. Og nu lancerer verdens største bilproducent den ottende generation af en bil, som første gang så dagens lys i 1968.

 

Hilux har været en succes i alle årene (Hilux betød oprindeligt High Luxury). Flere end 18 millioner eksemplarer har Toyota solgt på verdensplan. Det er mange for en bil, der trods alt fortrinsvis er tænkt som en arbejdsbil, en ægte slider. Også herhjemme har Hilux været den dominerende firehjulstrukne pickup. I fjor solgte man over 200 eksemplarer – det er omkring 38 procent af markedet for den type af biler, og det til trods for, at man godt vidste, at en ny var på vej.

 

Foruden den enestående kvalitet er også bilens alsidighed en afgørende købsfaktor. Og den er blevet forbedret i enhver henseende, afslørede vores første prøvekørsel af den nye bil i det smukke landskab omkring Sønderborg på Als.

 

Helt ny bil

Den nye Hilux minder en del om forgængeren, men der er tale om en helt ny bil. Den er da også blevet noget længere og måler nu imponerende 5,33 meter i længden. Konstruktionen er helt ny, herunder chassisrammen. Man har fastholdt bladfjedre og en stiv bagaksel, men har forbedret affjedringen og fortil benyttes det avancerede dobbelt wishbone hjulophæng.

 

Under motorhjelmen har man lagt en ny og mere smidig og miljørigtig 2,5 liters dieselmotor. Den præsterer 150 hestekræfter og et overbevisende drejningsmoment på de maksimale 400 Nm ved 1600-2000 omdr./min. Dens kræfter overføres gennem nye elektronisk styrede gearkasser. Firehjulstrækket et helt nyt og styres også elektronisk.



Komfortabel og effektiv

Og på komfortsiden nyder man både godt af den nye undervogn, det lave vibrationsniveau fra motoren og ikke mindst en kraftigt udbygget lydisolering – som dog straffer mekanikeren, for motorhjelmen er formentlig verdens tungeste. På den anden side: En Hilux går jo aldrig i stykker…

 

Vi prøvede den nye Hilux både med automatgear og 6-trins manuelt gear. Bilerne blev kørt både på asfaltveje, grusveje, motorveje og i et groft off-road terræn, som militæret havde stillet til rådighed for testkørsel. Hilux’en er helt igennem bestået og vil næppe have problemer med at fastholde sin position på pickup markedet

 

Hvorfor?

Det helt korte svar er: dens utrolige alsidighed og favorable prissætning.

 

Den ser fortsat godt ud, også selvom Toyota har opnået fem stjerner i EuroNCAP sikkerhedstesten og derfor også skal sikre, at de bløde trafikanter kommer mindst muligt til i en ulykkessituation.

 

Den har en uforlignelig frihøjde på næsten 30 cm – den varierer en smule afhængig af variant. Den har i dag mulighed for at trække 3500 kg og den kan vejes ned, hvis det økonomiske regnestykke gør det mest fordelagtigt. Altså helt afhængig af køberens behov.

 

Den er ikke den bedst kørende pickup ved motorvejsfart og gennem hurtige landevejskurver, men den er god endda. Og sandt at sige ved vi ikke, hvordan billedet ser ud, hvis bilen har 800 kg på ladet. Den er yderst lydsvag – forbavsende lydsvag, faktisk – og motoren hører man ikke meget til selv ved motorvejsfart.

 

Reduktionsgear og masser af hjælp

I terrænet disponerer en Hilux over hele pakken – reduktionsgear og elektronisk styring af kraftfordelingen mellem de fire overraskende små hjul. Man har valgt 17” fælge med tilhørende 265/65 dæk med rimelig affjedring i dæksiderne. Det forringer kørselskomforten en smule på ujævn vej og vi vil mene, at større hjul i visse off-road situationer kunne være en gevinst. Men egentlig ER en Hilux jo ikke en terrænbil men en arbejdsbil, der ”bare” skal kunne klare det hele.

 

Den har da heller ikke egentlige programmer, der håndterer forskellige kørselsforhold. Omvendt kørte vi både i vand, på løst underlag og fast ujævnt underlag, iblandt også med kun tre hjul i kontakt med underlaget. Det klarede den fremragende og når et hjul slap underlaget, mærkede man det stort set ikke, simpelthen fordi de tre andre, kontrolleret med computeren, klarede opgaven så fint.


 


Gennemført drivline

Samspillet med automatgearkassen er forbilledlig, understreget også ved terrænkørsel hvor den helt overtog arbejdet med at finde det optimale vejgreb. Det er en meget, meget gennemført drivline, Toyota har skabt.

 

Det understøttes af en endnu stærkere og endnu mere vridningsstabil chassisramme. Den er blevet forbedret 20 procent i forhold til forgængeren. Og det oplever man også på plant underlag i form af præcis styring og høj stabilitet. Motorvejskørslen var ligeså overbevisende.

 

Det er svært, at pege på et regulært minus ved den nye Hilux. Brændstoføkonomien er dog nok et punkt, hvor den ikke udmærker sig voldsomt, om end 14,3 km/l ikke virker skræmmende for en firehjulstrukken bil i den kategori – med baghjulstræk alene kan den endda køre 14,7 km/l. Parret med en halvårlig afgift på omkring 4000 kroner afhængig af version og andre misundelsesafgifter er en Hilux ikke en bil, man anskaffer, hvis ikke man har brug for den – men sådan er det jo typisk med pickup’er.

 

En kompensation får man gennem prissætningen. Den billigste Hilux koster 190.000 kroner ekskl. moms og den pris inkluderer 3 års garanti, 3 års lakgaranti og 12 års garanti mod rustgennemtæring.


Andre Toyota prøvekørsler – find dem hér >>>


First Test: Toyota Hilux 2,4 D-4D 4X4

Klik på billedet og tag med på en regulær off-road tur i den nye Toyota Hilux. Videoen kan ses i Fuld HD og findes på YouTube også i en kort version med en smule mindre speak og fem minutters mindre kørsel.


 


Vigtige fakta om den nye Toyota Hilux


Listepriser:

 

Vans (gule nummerplader) ekskl moms:

Billigste variant: Extra Cab 2,4 D-4D 4X2 T1: kr. 189.990.

Billigste variant med firehjulstræk: Extra Cab 2,4 D-4D 4X4 T2: kr. 231.990.

Billigste variant med firehjulstræk og automatgear: Extra Cab 2,4 D-4D 4X4 T3: kr. 289.990.

Billigste variant med firehjulstræk og Toyota Saferty Sense: Extra Cab 2,4 D-4D 4X4 T3 Safety Sense: kr. 264.990.

Dyreste variant: Double Cab 2,4 D-4D 4X4 aut.gear T4 læderpakke: kr. 314.990.

 

Med hvide  nummerplader inkl. moms:

Billigste variant: Extra Cab 2,4 D-4D 4X2 T1: kr. 411.963.

Dyreste variant: Double Cab 2,4 D-4D 4X4 aut.gear T4 læderpakke: kr. 756.729.

 

Specifikationer:

Motor: 2,4 liter turbodiesel. 150 hk. 400 Nm/1600-2000 omdr./min. Topfart: 175 km/t. 0-100 km/t: 13,2 sek. (M/T), 12,8 sek. (A/T).

Eksempler på udstyr:

T1:

17” fælge. Aircondition. Hill Start Assist. Køleboks for. Lad med indvendige fastsurringskroge. Trailer Sway Control.

 

T2:

El-sidespejle. El-sideruder. Fjernbetjent centrallås. Sædevarme.

 

T3:

17” alufælge. 4,2 TFT infodisplay i farver. Bakkamera. Fartpilot. Multijusterbart læderrat. Toyota Touch 2 inkl. 7” berøringsskærm. Tågelygter for.

 

Toyota Saferty Sense kan tilkøbes til T3.

 

T4:

18” alufælge. Klimaanlæg. LED forlygter. Nøglefri betjening. Toyota Safety Sense.

 

Toyota Touch 2 inkluderer bl.a. 7” berøringsskærm, trip-information, bakkamera, MirrorLink, AUX og USB, mulighed for integreret navigation.

 

Toyota Safety Sense inkluderer aktivt nødbremsesystem, vognbaneassistent og vejskilteassistent.

 

Sikkerhedssystemerne inkluderer bl.a. 7 airbags, Trailer Sway Control og Downhill Assist Control.

 

Dimensioner:

Længde: 5,33 m.

Højde: 1,81 m.

Bredde: 1,86 m.

Ladlængde (Extra Cab og Double Cab): 1,81 X 1,53 m.

Frihøjde: 27,7-29,3 cm.

Maks anhængervægt: 3500 kg (Extra Cab 4X4).

 

3 års garanti.


Link til importøren


 

 

 

 

 

Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt