- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Klik på billederne og se dem større


First World Testdrive: Toyota C-HR

Generationsskifte


Af Søren Clauding – 22. november 2016

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Hvis du er mellem 25 og 40 år gammel, single eller samboende med din partner og uden børn så fortsæt endelig med at læse. Det er heller ingen skade til, hvis du er aktiv på de sociale platforme, tjener godt, er kvalitetsbevidst, sætter pris på design og noget, der er unikt. Du er med på det allernyeste og viser gerne andre den vej, du mener, de skal tage. Stemmer at det, er du nemlig i målgruppen for Toyotas nye storsatsning, materialiseret i form af Toyota C-HR. Og andre må også gerne læse med...

 

Går det, som Toyota regner med, forsvinder det unikke hurtigt. For det er målet, at C-HR skal være storsælgende som succesmodellerne Aygo, Yaris og Auris. Den japanske fabrik er vant til at lykkes med deres satsninger, så mon ikke det også lykkes i dette tilfælde. Et faktum er det i hvert fald, at den revolutionerende bil til fulde lever op til det, at være anderledes – både set i forhold til Toyotas øvrige modelportefølje, men så sandelig også i forhold til konkurrenterne på markedet.

 

Den næste generation

Toyota udvider produktprogrammet i en simpel erkendelse af, at de kunder, der hidtil har købt fabrikkens biler og har gjort den til verdens største, så småt er ved at være en uddøende race, for nu at udtrykke det håndfast. Som bilproducent skal man fremtidssikre virksomheden og det har kunderne så i årtier haft glæde af, for fabrikken har virkelig på globalt plan skabt den ene bestseller efter den anden. I kombination med det ry, man har for at producere verdens mest pålidelige biler og det, at man har etableret verdens mest effektive forhandler- og servicenetværk, har Toyota bragt sig i en unik situation. Og den vil man naturligvis fastholde.

 

De yngre generationer er parat på markedet. De adskiller sig fra deres forældre ved at have en ganske anderledes tilgang til biler, deres funktion og ikke mindst det grundlag hvorpå de investerer i deres mobilitet. Det er den, Toyota med de hidtidige dyder i behold vil appellere til og C-HR er den første i rækken (gætter vi på – først er den i hvert fald) af tiltag.

 

Design og æstetik

Udover at Toyota har tradition for at gøre tingene rigtigt, virker det også som om projektet denne gang vil lykkes. C-HR har et enestående design, den parrer det funktionelle med det æstetiske og oven i købet har Toyota benyttet deres efterhånden velkendte tilgang til miljørigtig opførsel ved at udruste bilen med deres anerkendte ressourcebesparende, lavt forurenende og klimabevarende hybrid drivliner.

 

De første internationale prøvekørsler af den helt nye Toyota C-HR fandt sted i og udenfor den spanske hovedstad, Madrid. For selvom Toyota udmærket er klar over, at en C-HR ofte vil blive kørt i byerne, skal en alsidig, moderne bil jo også kunne klare sig ude i landskabet. Den må desuden gerne gøre det på en appellerende og underholdende måde – på en måde, som er i overensstemmelse med den visuelle og emotionelle oplevelse. Et faktum er det, at hér er man også kommet godt i mål. Men det er designet, der dominerer oplevelsen.

 

Coupé High Rider

Både udvendigt og indvendigt er Toyota C-HR tro imod de oprindelige linjer, der kendetegnede de konceptbiler ved samme navn, som C-HR er baseret på. C-HR betyder for resten Coupé High Rider – samtidig med, at C’et også indikerer kompakt mellemklassebil (de såkaldte C-segment) eller cross-over og dermed siger det ellers ikke særligt sigende navn næsten det hele.



C-HR rammer nemlig også ind i hjertet på den biltype, som rigtig mange europæere har kastet sig over og i stadig stigende omfang gør det: De kompakte crossovere. Men Toyota har valgt i den grad at prioritere designet, at bilen på det nærmeste ser ud som om den stadig er en konceptbil.

 

Nissan gjorde lidt det samme med Nissan Juke, da den i sin tid kørte ud fra samlebåndet for første gang. C-HR er endnu mere på kanten – og så er den i øvrigt væsensforskellig fra Juke, bl.a. fordi den er meget større og kører meget anderledes.

 

Dynamisk udseende koster plads

Fordi ”C’et” primært står for Coupé har Toyota på den ene side forpligtet sig til at skabe et dynamisk udseende, en næste sportsvognsagtig form, men de er i samme moment også været nødt til at gå på kompromis med pladsen. Bagagerumskapaciteten er i sig selv OK, men når bagsæderyglænene lægges ned, vil mange af de alternativer, bilmarkedet rummer, kunne tilbyde noget mere plads end de små 1,2 kubikmeter, man da disponerer over i C-HR.

 

Men det gør ikke noget, for ”målgruppen” vil typisk ikke have brug for så meget plads, heller ikke på bagsædet, hvor der dog er rigelig plads til både de mere kortbenede voksne og børn i bred forstand. Sidstnævnte har ikke så mange muligheder for, at følge med i begivenhederne udenfor bilen fordi ruderne sidder højt – men sandt at sige: Er mor og far aktive på de sociale medier og hyppige bruger af de digitale platforme, er børnene det såmænd nok også, og så gør det ikke så meget at virkeligheden ubemærket farer forbi.


Link til importøren


Andre Toyota prøvekørsler – find dem hér >>>

 

Læs også: Toyotas ungdommelige satsning >>>


Klik på billedet og fornem "on-board" hvordan den nye Toyota C-HR kører på kurverige spanske veje. Videoen kan også ses i Fuld HD på YouTube.


 

 

 

 

 

 

Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt