- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Klik på billederne og se dem større


First Test: Den helt nye Suzuki Baleno

Komfortabel og driftsøkonomisk


Af Søren Clauding – 1. juni 2016

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Sammen med den nye Suzuki Baleno introduceres to nye motorer, eller i hvert fald motorkonfigurationer: En såkaldt ”mild” hybridversion af den eksisterende 90-hestes benzinmotor samt en 1-liters trecylindret turbo benzinmotor, der præsterer 112 hestekræfter. I kombination med lav vægt og ny undervogn opnår man forbavsende fine køreegenskaber.

 

Hvad køreegenskaberne angår, har vi ikke på den første korte prøvetur haft anledning til at afprøve dem ved høj motorvejsfart. Men ved mere moderate hastigheder kan vi i alle tilfælde konstatere, at der er tale om en præcist styrende bil og en yderst komfortabel affjedring. Desuden er støjniveauet ganske lavt.

 

Flere nye kunder

De egenskaber i forening underbygger Suzukis ønske om at skabe en prisattraktiv familiebil, som man mener nok skal kunne appellere til kunder, der måske ellers umiddelbart ville have valgt et af de andre tilbud i klassen. Det giver vi dem ret i.

 

Man har lagt stor vægt på det økonomiske, hvilket underbygges af at man med 1,2 liters Dualjet benzinmotoren kan køre 23,8 km/l. Hvis det ikke er nok, har man et alternativ: En såkaldt Mild Hybrid.

 

Mild Hybrid

Man har skabt et simpelt og meget let (det vejer kun 6,2 kg inkl. batteriet, der alene kun vejer 2,5 kg) hybridsystem, der ikke går hele vejen som eksempelvis i en Toyota Yaris Hybrid. Naturligvis opnår man heller ikke helt samme brændstoføkonomiske fordel, men 25 km/l er endda et ganske fint tal, når man har 90 hk til rådighed.

 

Det skal dog tilføjes, at merprisen på 5000 kroner ved gældende benzinpriser ikke tjenes ind på et øjeblik. Men udover den trods alt bedre benzinøkonomi og dermed også lavere forurening, har den milde hybridteknik også andre fordele.

 

Unik stop/start komfort

Systemet består af en generator, som, når farten sættes ned, oplader batteriet og når farten forøges fungerer som hjælpemotor i de sekvenser, hvor forbrændingsmotoren typisk bruger mest benzin. Derved opnås benzinbesparelsen.

 

Men den bruges også som startmotor efter stop/start. Dvs. når man holder stille ved rødt lys og forbrændingsmotoren er standset, er det ikke den konventionelle vibrerende og støjende startmotor, der genstarter forbrændingsmotoren, men derimod elmotoren. Derved sker starten stort set umærkeligt, støjfrit, vibrationsfrit og underbygger det høje komfortniveau.

 

Set før – men ikke i denne klasse

Det er ikke første gang i bilhistorien et sådan system er set, men første gang i denne priskategori. Godt gået, Suzuki.

 

At den danske stat så mener, at den skal indkræve afgift på de cirka 3000 kroner, systemet koster, hvorved prisen stiger til førnævnte 5000 kroner og dermed gør systemet mindre økonomisk attraktivt, er en anden sag, men det er så stor en behagelighed, at det kan sidestilles med meget andet komfortudstyr, der som bekendt også bliver brandbeskattet i Danmark.

 

Køreoplevelsen er nr. 1, præstationstallene er næsten de samme (0-100 km/t på 12,3 sekunder) og har man muligheden for at bruge pengene på det system, bør man gøre det.


Mild hybrid motoren er baseret på den kendte 1,2 liters 4-cylindrede Dualjet motor.


Boostede fartpræstationer

Den nye 3-cylindrede 1-liters 112 hestes Boosterjet turbobenzinmotor giver bedre fartpræstationer. De 100 km/t nås et sekund hurtigere men benzinøkonomien forringes også til 22,2 km/l. Det er dog fortsat et pænt tal for biler af denne størrelse med samme effekt. Eksempelvis kører den populære VW Polo kun 20,8 km/l og en Renault Clio med 90 hk kører kun 21,7 km/l.

 

Den største fordel ved turbomotoren er dens store smidighed, givet af et stort drejningsmoment på 170 Nm over et stort omdrejningsområde. Man mærker det især i mellemområderne, hvor responsen og accelerationen er mere kontant og langt mere dynamisk end med 90-hestes maskinen. Motorgangen er desuden vibrationssvag men man hører den, når speederen trædes i bund.

 

Med den kraftigere motor følger automatisk et højere udstyrsniveau og prisen bliver da 185.000 kroner med Exclusive udstyr. Det er så den højeste listepris for den nye Suzuki Baleno overhovedet. Et ret beskedent tal og egentlig ret symptomatisk for den nye bil…


Suzukis nye 1-liters 3-cylindrede turbobenzinmotor.

Andre Suzuki prøvekørsler – find dem hér >>>

 

Læs også: Plads og udstyr for alle pengene >>>


Ny Suzuki Baleno: Interview på YouTube med Suzukis danske informationschef, John Mogensen - klik på billedet


 

 

Det milde hybridsystem er kompakt og let. Man skal se ned under motoren for at opleve det visuelt (billedet nedenfor viser generatoren fotograferet oppe fra...)

 

 


Link til importøren

Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt