- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

''

Fremtidens Toyota: C-HR. Men fremtiden er her nu. Bilen har haft verdenspremiere på Paris Motor Show og vi kan snart bringe den første prøvekørsel af den futuristiske crossover. Og siden er den klar på markedet.

Klik på billederne og se dem større


Verdenspremierer i Paris:

Altomfavnende Toyota’er


Af Søren Clauding – oktober 2016

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Der var naturligt fokus på verdenspremieren på den helt nye Toyota C-HR crossover, men også en opfindsom brintbil, en ny og mere effektiv Prius plug-in og fabrikkens nye WRC rallybil var blandt de nyheder på Paris Motor Show, der med rette tiltrak sig stor opmærksomhed.

 

Toyota C-HR er et navn, vi kommer til at lære os, for den rammer plet, præcis i segmentet for kompakte crossovere. Men dens design er unikt. Find en Toyota, som den så ud for 10 år siden, og de eneste ligheder er logoet på fronten og fabrikkens uforlignelige kvalitet. Sidstnævnte er der naturligvis ingen garanti for – og da bilen er helt ny, har den ingen fortilfælde at læne sig opad. Men det har Toyota, og det burde vel være garanti nok…

 

Coupe High Rider

I øvrigt er det ikke så svært med forkortelsen. I en verden, hvor forkortelser i en uendelighed, om man kan lide det eller ej, er en del af den daglige kommunikation, kan det måske hjælpe at vide, at C-HR betydet ”Coupe High Rider”. På den anden side – hvem kan huske, hvad RAV4 betyder (nåh, ja, ”Recreational Active Vehicle 4-Wheel Drive”, men det var ikke spørgsmålet – det var: Hvem kan huske det?)? Alligevel var den en af verdens første og er over tiden blevet en af de mest populære SUV’er. Selvom stort set ingen aner, hvad RAV4 betyder – så vi kan ligeså godt lære at sige C-HR med det samme.

 

C-HR er nemlig skelsættende for opfattelsen af Toyota. Totalt gået i glemmebogen er ”gammel mand og blød hat” omdømmet (som Toyota nu målrettet har arbejdet sig væk fra oven en årrække), Toyota C-HR er designmæssigt mindst ligeså meget fremme i skoene som Nissan Juke var det, da den første gang så dagens lys, og det siger ret meget.

 

C-HR Hybrid: 27,8 km/l

Ifølge planen vender vi snart tilbage med en prøvekørsel af den nye C-HR. Ingen tvivl om at det bliver en spændende oplevelse, for alt tyder på at Toyota har bygget bilen rigtigt. Ikke bare rammer den direkte ind i det stadig voksende kompakte SUC/Crossover segment, den tilfører også segmentet ny teknologi, for naturligvis kan man også anskaffe en C-HR med hybrid motor.

 

Bilen er 4,36 meter lang, den er baseret på Toyotas nye globale arkitektur (TNGA) som inkluderer en multilink bagaksel bagagerumskapaciteten er 377 liter. Med en 116-hestes 1,2 liters turbobenzinmotor i maskinrummet kører den 18,2 km/l og med en 122 hestes hybridmaskine kører man 27,8 km/l.

 

Strøm fra stikkontakten

Toyota satser på hybrid teknologi, men er ikke blind overfor, at el-drift vinder større og større indpas. Man anvender hybrid-teknik for øjeblikket, fordi den er baseret på eksisterende infrastruktur og der på få minutter kan tankes op på populært sagt ethvert gadehjørne overalt i verden. Alligevel har man skabt en ny og forbedret udgave af hybridbilernes ophav, Toyota Prius plugin-hybrid eller opladningshybrid, for at anvende et lettere forståeligt dansk ord derfor. Den kører altså både på benzin og på strøm fra stikkontakten.

 

Den nye Prius Hybrid har en rækkevidde på elektricitet alene på 50 kilometer. Dvs. at bilen for mange mennesker i dagligdagen alene vil køre på el fra lysnettet, og skal man så længere, er tankstationerne redningen – og siden hjælper det indbyggede el-kraftværk med til, at bilen da heller ikke bruger alt for mange af de dyrebare dråber.

 

Firehjulet elektricitetsværk

Elbiler har Toyota også indenfor rækkevidde. Ikke bare har man for et års tid siden lanceret brintbilen Mirai, i Paris præsenterede man konceptet ”FCV Plus”. Udover det futuristiske udseende er ”Fuel Cell Vehicle” Plus regulært et miniature el-kraftværk, som, udover at levere strøm til at køre på, også kan levere strøm til el-nettet.


Toyota FCV Plus.


Det er ikke uden betydning i en tid, hvor en af el-kraftværkernes store udfordringer er at producere tilstrækkelig elektricitet til at holde gang i de virksomheder, der i stadig stigende grad (heldigvis) overgår fra konventionelle energikilder til elektricitet og samtidig gøre det uden at øge forbruget af fossile brændstoffer. En FCV øger dermed også forsyningssikkerheden og kan være værdifuld at bo i nærheden for andre beboere i parcelhuskvarteret.

 

Rally-VM

Sidst men ikke mindst skal Toyota også dokumentere, at bilerne ikke står tilbage fra andre på motorsportsfronten. Denne artikel er skrevet i selvsamme stund som Toyota på hjemmebane har besejret Porsche og Audi i langdistance VM-løbet på Fuji racerbanen – og i Paris udstillede man den allerede godt gennemtestede Yaris WRC, som fabrikken stiller op med i Rally verdensmesterskabet 2017.

 

Det eneste hybrid, der er over den bil (reglementet tillader nemlig ikke hybrid-drivliner – på det punkt er det internationale bilsportsforbund noget bagefter), er udviklingen: Bilen er udviklet af rallylegenden, den firedobbelte finske rallyverdensmester, Tommy Mäkkinen alt imens det er Toyotas motorsportsafdeling i Köln, der har taget sig af motoren.


Link til importøren

 

Toyota prøvekørsler – find dem hér >>>


Toyota Future Mobility Services

Vi har mødt Mark Adams, den øverst ansvarlige hos Toyota i Europa for at høre om hvordan Toyota allerede er i gang med at "sælge" biler på alternative måder. Videoen kan også ses i Fuld HD.


Toyota C-HR.


Toyota Prius Plug-in hybrid.


Toyota Yaris WRC

Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt