- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt







 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Klik på billederne og se dem større


First World Testdrive: Nissan X-Trail 2,0 dCi

4WD X-Tronic


Køreegenskaber til alle forhold


Af Søren Clauding – 26. november 2016

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Den nye Nissan X-Trail 2,0 dCi 4WD X-Tronic blev sat på næsten enhver tænkelig prøve i forbindelse med de første internationale prøvekørsler af den nye topvariant med firehjulstræk, ny 177 dieselmotor og automatgear. I en sådan grad, at man ind imellem glemte, at der ikke er tale om en regulær off-roader, men en SUV, uden egentlige computerstyrede terrænsystemer og reduktionsgear. Men det var bare indtil man havnede på en tysk autobahn – så glemte man, at den lige havde været fremragende i terrænet…

 

Motoren først

Den helt nye turbodiesel er kraftfuld, smidig og sikrer glimrende fartpræstationer: 0-100 km/t på 10 sekunder og en topfart på knap 200 km/t. Den samarbejder fremragende med CVT-automatgearkassen, som har fået indlagt 7 trin, der giver en bedre fornemmelse af vejgrebet. Ved hurtig kurvekørsel får man hjælp af et udmærket Torque Vectoring system, der fører kræfterne over på de trækkende hjul.



Motoren trækker velvilligt X-Trailen op til 180 km/t, derefter skal man have en smule mere tålmodighed, men vi ramte topfarten inden trafikken satte en stopper for spasen. Det foregik meget lydløst og sikkert. Brændstoføkonomien er også godkendt: 16,7 km/l med så mange kræfter, automatgear og firehjulstræk. Men så skal man ikke bruge bilens kræfter til det yderste.

 

CVT gearet skal man lige acceptere, også selvom det har fået indlagt trin, men, med mindre man på det nærmeste er religiøs modstander af trinløst gearskifte, skal man give det en chance. Forklaringen kommer om lidt.

 

Overbevisende undervogn

Undervognen har vi aldrig prøvet ved høj fart. Det var overbevisende. Selvom X-Trail har en frihøjde på 21 cm styrer den ultra præcist, mindst ligeså godt om ikke bedre end flere af konkurrenterne i premium-klassen til op imod 1 million kroner (OK, X-Trail i den nye version er ikke prissat endnu, men vi gætter på mellem 500.000 og 600.000 kroner. Det følger vi op på til april).

 

Der er ingen tvivl om, at det skyldes den intelligente affjedring, der sikrer præcis den dæmpning, som er nødvendig for at bilen ligger stabilt på vejen. Den bliver nemlig på intet tidspunkt ukomfortabel. Heller ikke ved hurtig kurvekørsel ved mere moderate hastigheder.

 

Off-road som det skal gøres

Og når man så giver sig i kast med de mange off-road udfordringer i det nye terræn: Wow. Ikke så meget det, at bilen kan komme frem, men måden, den gør det på. Ved hurtig kørsel på ujævne mudrede jordveje ændrer affjedringen helt karakter og tilpasser sig i den grad til underlaget, så både små og store ujævnheder opfanges af undervognen og gør kørslen komfortabel.

 

Og når man så skal kravle op og ned af voldsomme skråninger og køre på et underlag, der får mindst ét af hjulene til at svæve 70-80 cm over jorden, så er X-Trail ligeså meget i sit es som ude på motorvejene.



Automatgearet er centralt

Her kommer automatgearkassen ind i billedet, for den styrer i kombination med firehjulstrækket og affjedringens tilpasningsevne overførslen af kræfterne, så det eneste man som fører behøver at bekymre sig om er speeder, bremse og rat.

 

X-Trail har ikke et regulært terræn respons system, men man kan låse firehjulstrækket og aktivere differentialespær. Det sjove er imidlertid, at selv uden differentialespær og selvom man kørte på almindelige lamelvinterdæk, klarede den intelligente kraftfordeling opgaven til topkarakter.


Det er smart, at en del af bagagerumsbunden kan løftes op og placeres som en hylde i bagagerummet.

Andre Nissan prøvekørsler – find dem hér >>>

 

Læs også: Bjergged til hele familien >>>


Se on-board videoen fra vores "køretur" gennem et par af udfordringerne i den helt nye Ultraterrain X-Trail Game Arena i Geisingen i Sydtyskland, tæt ved den schweiziske grænse.

Bilen lander i Danmark til april. Videoen kan også ses i Fuld HD på YouTube.


 


Hurtige fakta om

Nissan X-Trail 2,0 dCi 4WD X-Tronic


Introduktion i Danmark: April 2017

 

Præstationer:

4 cylinder 2-liters turbodiesel. 177 hk/3750 omdr./min. 380 Nm/2000 omdr./min.

16,7 km/l. 158 g CO2/km. 196 km/t. 0-100 km/t: 10 sek.

Egenvægt: 1665 kg.

Anhængervægt: 1650 kg.

 

Andre data er fælles med de øvrige X-Trail versioner.


Link til importøren


 

Der er masser af plads på bagsæderne og pladsen en fleksibel, bl.a. ved at bagsæderne kan skydes temmelig meget frem og tilbage i kabinen.

Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt