- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Hyundai koncern designchef Peter Schreyer har sat scenen for den i30 modellens nye udseende.

Klik på billederne og se dem større


First World Presentation:

Helt ny Hyundai i30

Hyundais nye Folkevogn (’s-killer)


Af Søren Clauding – 7. september 2016

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Man kan forholde sig til designet på den nye Hyundai i30 som man vil, smag og behag er som bekendt forskellig, men et faktum er det, at den i hvert fald ikke ligner forgængeren (og misforstå ikke, undertegnede synes den er vellykket...).

 

Samtidig er der ingen tvivl om, at Hyundai har skævet sine europæiske kolleger over skuldrene, for den nye bil er skabt i det samme plads-attraktive boks-design, som kendetegner de fleste kompakte mellemklassebiler, men med en snært af elegance, som konkurrenterne omvendt iblandt kunne lære af.

 

Store ambitioner

Hyundai har ambitioner om, i 2020 at være det førende asiatiske bilmærke og det indebærer, at man styrer målrettet efter de europæiske succeshistorier og hér kan ingen vel komme uden om, at Volkswagen har opnået en markant position med sine boksdesigns. Hvis man så kan hente markedsandele fra den problem-belastede tyske bilkoncern og lidt fra alle de andre stærke spillere, er det ikke utænkeligt at målsætningen bliver nået.

 

Med 5 års ubegrænset garanti oven i samt en forventet attraktiv prissætning burde succesen være garanteret. Spørgsmålet er, om det kan overvinde en ofte lidt konservativ holdning hos bilkøberne. Det vil tiden vise, men Hyundai har også med den nye bil taget en lidt konservativ holdning til bildesign, uden at i30 på nogen måde virker kedelig, så måske passer tingene meget godt sammen.

 

Peter Schreyer har ført an

Det er Hyundai koncernens chefdesigner, Peter Schreyer, der har ansvaret for det nye design, som ikke alene handler om nye linjer og anderledes rummelighed, men også en ny teknisk platform, hvor ikke mindst det avancerede multilink baghjulsophæng er blevet forfinet yderligere i forhold til forgængeren.

 

Ved første øjekast er fronten på den nye Hyundai i30, som blev præsenteret for første gang på fabrikkens europæiske hovedkvarter i Frankfurt tre uger inden den officielle verdenspremiere på Paris Motorshow, det mest iøjefaldende. Sådan er det vel ofte med biler, men i Hyundai tilfældet skyldes det nok især, at boksdesignet i den større sammenhæng, udenfor Hyundais grænser, trods alt ikke er nogen revolution.



Cascading grill

Frontdesignet er bilens ansigt og hér har man arbejdet videre med den velkendte hexagonale grill og skabt det, man selv betegner som en ”Cascading grill”. Det er ikke et uvæsentligt tiltag, for den kommer til at præge designet af de kommende års nye Hyundai biler og skal som sådan også lægge en afstand til søstermærket KIA, som går i andre retninger.


Fronten ha elegante gennemskårede linjer.


Designet rummer desuden en vis tidløshed – præcis som de konkurrerende bilmærker har været gode til at opnå – og det er næppe det værste som køber at vide, at designet på ens nye bil lever længere end garantien rækker.

 

Eksklusivt materialevalg

Indvendigt i i30 oplever man et mere eksklusivt materialevalg end på tidligere modeller, interiør designet er mere europæisk end Hyundai har haft tradition for, og det er helt i tråd med, hvad Hyundai vil opnå. Dertil kommer, at man kan tilbyde hele viften af elektroniske løsninger – både de komfort-relaterede og dem, som hjælper til under kørslen. Fuld LED lygter er standard på alle versioner – til trods for, at man hos den danske importør ikke har forventninger til de helt store udsving på prislisten.

 

Samtidig med introduktionen af den nye i30 lancerer Hyundai også en ny 1,4 liters 140-hestes turbo-benzinmotor. Den suppleres af optimerede motorer fra det eksisterende motorprogram – en 1,4 liters 100 hestes benziner , en turbobenzin på 120 hk samt en dieselmotor, som kan fås i tre forskellige konfigurationer på hhv. 95, 110 og 133 hestekræfter.

 

Går efter det brede publikum

I forbindelse med udviklingen af den nye generation i30 har Hyundai gennemført omfattende analyser, fordi man tilgodese det størst mulige publikum tilfreds. I30 er desuden designet i Europa og den bliver bygget på europæiske fabrikker i Tjekkiet og Tyrkiet, som en vis garanti for, at også prisniveauet kan opnås uden at gå på kompromis med det sunde og nødvendige behov for indtjening.

 

Produktionen påbegyndes sidst på året og i Danmark forventes den nye Hyundai i30 at lande engang i marts måned 2017.


Også på bagsædet har man fordel af den større bil.

 

Hyundai prøvekørsler – find dem hér >>>


Klik på billedet og hør vores interview med Hyundai koncernens chefdesigner, Peter Schreyer.


 

Interiør designet er klasse højere end hidtil.

 

Lige linjer behøver ikke være lige...


Hurtige fakta om den helt nye Hyundai i30:


Introduktion i Danmark: Marts 2017

 

Den hidtidige i30 er blevet solgt i over 800.000 eksemplarer siden introduktionen i 2008.

 

Den nye i30 er 4 cm længere end forgængeren.

 

I30 har en luftmodstandskoefficient på 0,30.

 

I30 kan leveres med Hyundais 7-trins dobbeltkoblingsgear.

 

I30 er blevet testet over 10.000 kilometer på Nürburgring Nordschleife.

 

Android Auto og Apple CarPlay kan betjenes via en 8” skærm i midterkonsollen.

 

I konstruktionen er 53 procent højstyrke stål.

 

Udstyret inkluderer mulighed for trådløs opladning af smarttelefoner.

 

Hyundai i30 vil kunne købes med fælgstørrelser fra 15” til 17”.

 

Bagagerummet er på 395 – og 1301 liter med nedfældede bagsæder.

 

Forsæderne vil kunne leveres med både varme og ventilation.

 

TomTom navigation inkluderer 7 års gratis kort-opdatering.

 

Adaption fartpilot er en udstyrs option.

 

Den nye 140-hestes turbo-benzinmotor præsterer et maksimalt drejningsmoment på 242 Nm allerede ved 1500 omdr./min.

 

Længde: 4,34 meter.

 

Hyundai sælger for tiden omkring en halv million biler årligt i Europa.


Link til importøren


Bagagerummet er traditionelt men stort - næsten 400 liter.

 

Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt